Vi testar igen.Ser tyvärr inte bilderna. Och jag som var så nyfiken!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi testar igen.Ser tyvärr inte bilderna. Och jag som var så nyfiken!
Så fin han är! Har lagt på sig rejält med muskelmassa sen sist jag såg några bilder på honomVi testar igen.
Vi testar igen.
Har haft så härligt väder ett tag att jag struntat i träning för tränare och istället satsat på uteritter med Abbe. Han sköter sig fantastiskt bra i skogen *peppar, peppar*, på fredagens galopptur var det istället hans galna mor som fick ryttaren att känna dödsångest med galna bock och brallsprång.
Igår var vi på klätterexpedition (efter att vi först tramsat med en väldigt stor vattenpöl som tydligen var LIVSFARLIG att gå över enligt Abbe...). Vår klätterkulle har blivit lite förstörd av avverkingsfordon så det blev klättring i oländig terräng - Abbe fick lyfta ordentligt på benen i backarna. Han är dock en snäll herre, pigg men lyssnar så fint på sin ibland lite fega matte. Tyckte det var lite konstigt att vi i vissa lägen var tvungna att rida igenom granarna men han gjorde som han blev tillsagd.
Han är dock väldigt rädd för vatten i nästan alla dess former. Att spola honom innebär en hysteriskt kringdansande häst, vattenpölar hoppar man möjligtvis över om man inte kan hitta en väg runt. Vad gör man åt detta? Går det att träna på något bra vis? Jag kan svampa honom, det går att vifta med vattenslang om det inte kommer vatten, men när vattnet börjar rinna blir det farligt. Även sprutor i form av flugspray eller glansspray är farliga.
Han är dock väldigt rädd för vatten i nästan alla dess former. Att spola honom innebär en hysteriskt kringdansande häst, vattenpölar hoppar man möjligtvis över om man inte kan hitta en väg runt. Vad gör man åt detta? Går det att träna på något bra vis? Jag kan svampa honom, det går att vifta med vattenslang om det inte kommer vatten, men när vattnet börjar rinna blir det farligt. Även sprutor i form av flugspray eller glansspray är farliga.
Jag är brutal med vatten. Jag spolar tills de står still. Då slutar jag och berömmer. Sen gör jag om det, tills de står still, då berömmer jag. Tre upprepningar, sen slut för dagen. Och så upprepa. regnlika" inställningen på munstycket, mjuka droppar. Och inte bara spola lite på ett ben eller så första gången, utan jag börjar spola på bogen och sen de som fnattar så spolar jag där jag kommer åt under fnattandet. Vi brukar vara lika blöta både jag och hästen första gångerna när det är de där med vattuskräck.
Vissa hästar skulle man kunnat sälja biljetter till showen som blir i början, lång slang och gott om utrymme är en bra ide. Men de brukar ge sig, även de som inte tycker om det.
Jag är brutal med vatten. Jag spolar tills de står still. Då slutar jag och berömmer. Sen gör jag om det, tills de står still, då berömmer jag. Tre upprepningar, sen slut för dagen. Och så upprepa. regnlika" inställningen på munstycket, mjuka droppar. Och inte bara spola lite på ett ben eller så första gången, utan jag börjar spola på bogen och sen de som fnattar så spolar jag där jag kommer åt under fnattandet. Vi brukar vara lika blöta både jag och hästen första gångerna när det är de där med vattuskräck.
Vissa hästar skulle man kunnat sälja biljetter till showen som blir i början, lång slang och gott om utrymme är en bra ide. Men de brukar ge sig, även de som inte tycker om det.
Den taktiken funkade på Abbes mamma, men är helt omöjlig att få till med Abbe - han är så satans stark att jag omöjligt orkar hålla emot när han börjar dra. Går jag efter tar ju dessvärre slangen slut efter ett tag. Vågar inte binda fast honom när han blir så hysterisk - hur gör ni som lyckats? Kan man göra en mindre "rundkorall" i hagen som man vatten tränare i, eller är det elakt? Jag kan som sagt svampa och tvätta utan problem, men vill ju gärna kunna spola av honom ibland.