Arg och besviken på dagis....

fettso

Trådstartare
:mad:Fick hem lappar från dagis häromdagen, dom ska slå ihop och greja så istället för två avdelningar med 1-3 åringar och två avdelningar med 3-5 åringar så ska dom ha fyra avdelningar med 1-4 år.
Är emot det eftersom jag tror att det visserligen kan vara bra för småttingarna men sämre för dom äldre.
Nåja om det inte vore värre än så,då hade jag inte klagat MEN:

Melissa våran äldsta dotter(4år)som gått med samma kompisar i 3 år och haft samma favoritfröken hela tiden,ska plötsligt byta avdelning till en annan med sig får hon en fröken som hon känner till(dock ej favoriten)och INGA kompisar från förra avdelningen!?:mad::(`
Melissa har alltid haft svårt för dagis och inte velat gå dit,man har fått tvinga henne.
Men dom senaste månaderna har hon fått kompisar och VILL gå till dagis,men dessa kompisar kommer hon nu inte att få behålla.

Miranda som är 2år får vara kvar på samma avdelning som tidigare med i stort sett samma fröknar och barn, fast för hennes del spelar det ju mindre roll...:crazy:

Har klagat hos ledningen som "antecknat" våra klagomål, MEN hon kan INTE flytta Melissa till sina kompisar för då måste hon ju flytta något annat barn dit.:eek:
Orkar inte har nyligen flyttat också och närmaste dagis är i en annan by, funderar ärligt på att gå på studiebesök där.

Sv: Arg och besviken på dagis....

"Råkade ut" för exakt samma sak förra året. Trots våra farhågor och negativa inställning så blev detta faktiskt ett mindre lyft för båda barnen. Personal byttes. Den mindre fick behålla en av sina fröknar medan den större som hade sina favvo-fröknar fick helt nya fröknar. Men det var ändå bra efter en liten tid! :) Nu har han nya favvo-fröknar. Gamla kompisar "försvann" men den äldre fick nya och fler kompisar. En äldre bråkstake försvann och hela gruppen blev mer homogen och trivsam. Han trivdes inte så bra tidigare, men nu det senaste året har jag nog nästan aldrig hört nåt om att han inte vill till dagis. Den yngre fick bli bland de största i gruppen (alla är dock födda samma år) och det var en helt ny erfarenhet eftersom hon var minst tidigare.

Vi har barnen på ett och samma dagis, men på två olika avdelningar. Det extra besvär som vi har med att lämna/hämta på två avd är inte alls så jobbigt som vi trodde. Barnen trivs mycket bättre trots att vi befarade motsatsen. De är dessutom mer utåtriktade nu och umgås mer och med fler kompisar ute på gården än tidigare. Både hemma och på dagis.

Inför varje läsår tittar man på hur många barn man har, vad det är för åldrar på barnen, och hur man bäst delar upp barnen för att personaltätheten ska bli den bästa och för att man ska få fungerande barngrupper. Har du frågat varför "ditt" dagis genomför förändringen? De har säkert ett bra skäl!

Som Sony säger brukar det bli mycket bra efter "dammet har lagt sig."

På "vårt" dagis var det så att man under många år jobbat med grupper med åldrarna 1-5år. Men man ville förändra det hela så att avdelningarna bättre kunde anpassas efter barnen (lokaler, möbler, leksaker, övrigt). Det blev även lättare att göra aktiviteter med hela gruppen eftersom alla är på ungefär samma nivå. Tidigare hade man varit tvungen att splittra grupen väldigt ofta för att kunna göra saker som att gå till skogen t ex.

Man delar gruppen även nu, men då för att få en mindre grupp att kunna koncentrera sig på vid olika övningar etc.

I och med att barnen hamnar på ungefär samma nivå så har de större utbyte av varandra i lekarna.

Man trodde också att barnen skulle få det lättare när de skall börja skolan eftersom de då redan byggt upp ett kompis-nätverk och att därmed så skulle skolstarten gå lättare.

Allt utom det sista (som jag ännu inte vet nåt om) kan jag säga har blivit så som man önskade. En viktig bit i det hela var väl att alla i personalen var eniga om att detta var rätt väg att gå. Tycker att dagis var bra förut också, men tycker faktiskt att detta var en förändring som gjorde stor nytta för såväl barn, föräldrar som personal.

Det märkliga är väl att i TS fall så gör man precis tvärt om.

Gör grupper av barn 1-5 åringar istället för att dela 1-3 och 4-5 åringar.

Det märkliga är väl att i TS fall så gör man precis tvärt om.

Gör grupper av barn 1-5 åringar istället för att dela 1-3 och 4-5 åringar.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar..... eller så har vi tolkat TS helt olika.

I mitt fall så var det som sagt blandade åldrar tidigare.
Grp1 - 1-5år
Grp2 - 1-5år
Grp3 - 1-5år
Grp4 - 1-5år
Grp5 - 1-5år

Nu har man en grupp för varje ålder.

Grp1 - 1år
Grp2 - 2år
Grp3 - 3år
Grp4 - 4år
Grp5 - 5år

Jag tolkade TS så att det var precis den förändringen (enl ovan) som man ville göra, men inser att du kan ha delvis rätt eftersom det inte står exakt och helt tydligt hur det skulle bli efter förändringen.

Andra "grann-dagis" i vår trakt har modellen att man jobbar med "småbarn-grupper" (1-2år) och "storbarn-grupper" (3-5år) så som TS verkar ha det nu. Det finns också de fall man har syskon-grupper vet jag.

Det verkar dock som om modellen de nu har på vårt dagis fallit väl ut och att kanske även andra dagis i trakten kommer att gå över till den modellen sen.

Så här skrev TS
dom ska slå ihop och greja så istället för två avdelningar med 1-3 åringar och två avdelningar med 3-5 åringar så ska dom ha fyra avdelningar med 1-4 år.

Jag tolkar det som fyra avdelningar med 1-4 åringar i alla avdelningar, men det är klart det *KAN* ju också vara
1 med 1-åringar 1 med 2-åringar osv...

I så fall är det ju bra !

Vi får vänta på TS och se vad hon har att säga.

Du har så rätt!!

Det har varit två avdelningar med 1-3 åringar, och två avdelningar med 3-5 åringar, nu ska det bli fyra avdelningar med 1-5 år istället.

Du har så rätt!!

Det har varit två avdelningar med 1-3 åringar, och två avdelningar med 3-5 åringar, nu ska det bli fyra avdelningar med 1-5 år istället.

Då hade jag fel och enligt mina erfarenheter i dag så går utvecklingen åt fel håll på ditt dagis. Beklagar det. :(

"Problemet" med de grupperna är att man måste ha 5 avdelningar :p Det är inte alla förunnat att ha så stort! (dvs en grupp för varje ålder...) Det är oftast därför man blandar, för att det inte finns lokaler för alla...

Nu vet jag inte riktigt vad du menar..... eller så har vi tolkat TS helt olika.

Nu har man en grupp för varje ålder.

Grp1 - 1år
Grp2 - 2år
Grp3 - 3år
Grp4 - 4år
Grp5 - 5år.

Menar Du att det skulle vara bra med "rena" åldersgrupper på dagis? Vad bygger du det på? *ryser*

Det finns nog för och nackdelar med en grupp för varje ålder.
Fröknarna kan ordna aktiviteter som är anpassade för barnens ålder. Det är ju väldigt stor skillnad på en 1 årings sätt att leka och en 3 årings..

Det finns nog för och nackdelar med en grupp för varje ålder.
Fröknarna kan ordna aktiviteter som är anpassade för barnens ålder. Det är ju väldigt stor skillnad på en 1 årings sätt att leka och en 3 årings..

Fast det är STOR skillnad på 1-3 och 3-5 eller andra blandgrupper jmfrt med "rena". Det är ju inte så att en 1-åring och 1-3 åring är de enda i gruppen.

Det är också STOR skillnad på barnen inom en åldergrupp. Varför ska vi i utbildningsvärlden tvunget dela in efter åldrar? Efter skolan blir det aldrig så igen. Aldrig... har ni tänkt på det?

Har jobbat med att den typen av grupper där man som 4-åring ska kunna klippa exakt såhär och som 5-åring exakt såhär. Just detta synsättet skrämmer mej fruktansvärt men det är uppenbarligen på väg tillbaka bland yngre (och äldre) som vill ha det enkelt på jobbet och "tror" att det är bra. Sitter just nu hemma och har placerat denna forskning i bakhuvudet men ska plocka fram den. Trodde dock aldrig att det skulle behövas. :eek:

Till TS! Stå på dej för Ditt barn. De som jobbar med det gör säkert sitt bästa MEN ibland kommer vissa ikläm. Så är det. Inget att hymla med. Det handlar ALLTID om prioritering när man gör en ändring.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 542
Senast: Lejanna
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 402
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 197
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar