Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller på att kolla på den första videon, men att en häst kan tränas till att sluta med (eller börja med) vissa beteenden har med inlärning att göra, inte ledarskap. Du kan träna en häst till väldigt mycket och gör du det på rätt sätt kommer hästen gilla att vara med dig, men det har inte så mycket med "ledarskap" att göra. Nyare forskning visar ju att hästar inte funkar så, helt enkelt.Nu fattar jag med att ni kommer tycka att jag är dum i huvudet, men har man en livsfarlig häst man testat allt på redan så får man testa att vara en stark ledare. Självklart ska inte alla hästar behandlas likadant för det är olika individer, men hans metod fungerar. En häst som ändå kanske behöver tas bort pga dess beteende och som kan hjälpas av sånhär träning tycker jag borde kunna få den träningen
Nej, jag var nog otydlig, är lite trött...Jag vet nog inte riktigt vad du vill säga utifrån det jag kommenterat .
Vad tycker ni om Clinton Anderson? Han är nu en extremvariant men lite rätt har han trots allt i det han säger ur perspektivet att hästen behöver en ledare
Den där hästen är inte helt avslappnad på slutet, sådan där träning leder lätt till "flooding", dvs det blir lite inlärd hjälplöshet av det hela. Kolla hur spänd den är runt mulen fortfarande. Den har lärt sig "tolerera" men inte acceptera, skulle jag säga. Kan bli bättre eller sämre med mer träning, men igen, forskning har ju visat hur lätt hästar hamnar i inlärd hjälplöshet och hur dåligt det får dem att må.i denna video ser man ju att hästen är avslappnad i slutet, kan stå stilla utan utrustning osv, vilket omöjligt kan tyda på att hästen är superrädd. Nu fattar jag med att ni kommer tycka att jag är dum i huvudet, men har man en livsfarlig häst man testat allt på redan så får man testa att vara en stark ledare. Självklart ska inte alla hästar behandlas likadant för det är olika individer, men hans metod fungerar. En häst som ändå kanske behöver tas bort pga dess beteende och som kan hjälpas av sånhär träning tycker jag borde kunna få den träningen
Hur hade du tyckt att man ska göra med en sådan häst då? Släppa på lösdrift och aldrig mer hantera? Bara bli av med problemet istället för att lösa det?Jag ser en mobbare som ger en häst stryk. Inte mycket till "ledare" där.
Hur hade du tyckt att man ska göra med en sådan häst då? Släppa på lösdrift och aldrig mer hantera? Bara bli av med problemet istället för att lösa det?
Det handlar om att lära in alternativa beteenden. Jag skulle inte ta mig an en sådan häst men om jag hypotetiskt blev ansvarig för att försöka rädda just den hästen skulle jag börja med protective contact och positive reinforcement, för att försöka ändra hästens bild av av människor. Den verkar ju inte gilla människor något vidare.Hur hade du tyckt att man ska göra med en sådan häst då? Släppa på lösdrift och aldrig mer hantera? Bara bli av med problemet istället för att lösa det?
Det handlar om att lära in alternativa beteenden. Jag skulle inte ta mig an en sådan häst men om jag hypotetiskt blev ansvarig för att försöka rädda just den hästen skulle jag börja med protective contact och positive reinforcement, för att försöka ändra hästens bild av av människor. Den verkar ju inte gilla människor något vidare.
Jag blir illamående. Fy faaaanVad tycker ni om Clinton Anderson? Han är nu en extremvariant men lite rätt har han trots allt i det han säger ur perspektivet att hästen behöver en ledare
Jag tycker det han visar i videon ar så dumt som det kan bli. Ingen vettig hästmänniska håller på som han gör där.Vad tycker ni om Clinton Anderson? Han är nu en extremvariant men lite rätt har han trots allt i det han säger ur perspektivet att hästen behöver en ledare
Inte sadism, okunskap. "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity or ignorance" brukar man väl säga.Jag blir illamående. Fy faaaan
Ja jag har gått på häst med pisk i nödläge med det där är bara ren ram djävla sadism.
Ja mycket beror på okunskap men det finns en gräns för vad som kan ursäktas med okunskap, iallafall av folk som borde veta bättre. Jag trodde också på den träningsmetoden för ca 20 år sedan men då rejält många steg mildare. Jag kan aldrig tänka mig att du någonsin trott på det som visas i filmen. Metoden i stort JA men det här utförandet NEJInte sadism, okunskap. "Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity or ignorance" brukar man väl säga.
Grejen är att det här tänket beskrivs ofta som det hästvänliga sättet, något som hästen förstår för så kommunicerar hästar. Det är klart att man köper det i brist på andra sätt, som inte ger lika stora effekter lika snabbt. Jag vet, för jag tänkte själv så här för 5-10 år sedan.
Man utvecklas, lär sig, läser på. Nu skulle jag aldrig i livet göra något liknande, men det är ju för att jag lärt mig mer - inte för att jag var sadistisk för 10 år sedan.
i denna video ser man ju att hästen är avslappnad i slutet, kan stå stilla utan utrustning osv, vilket omöjligt kan tyda på att hästen är superrädd. Nu fattar jag med att ni kommer tycka att jag är dum i huvudet, men har man en livsfarlig häst man testat allt på redan så får man testa att vara en stark ledare. Självklart ska inte alla hästar behandlas likadant för det är olika individer, men hans metod fungerar. En häst som ändå kanske behöver tas bort pga dess beteende och som kan hjälpas av sånhär träning tycker jag borde kunna få den träningen
Nja... det jag har sett utföras IRL och även praktiserat var mildare, ja. Eller framförallt LUGNARE, inte lika stressigt och hetsigt och med mer pauser och med mer fokus på avslappning hos hästen, men jag hade nog lätt kunnat fasta i något slags "men han åker ju land och rike runt och undervisar, han måste ju vara jätteduktig"-tänk. Clinton Anderson har man ju hört talas om, han vinner massa tävlingar, han måste vara duktig. Det tänket används ju faktiskt för att förklara en hel del saker av väldigt många personer i olika sammanhang.Ja mycket beror på okunskap men det finns en gräns för vad som kan ursäktas med okunskap, iallafall av folk som borde veta bättre. Jag trodde också på den träningsmetoden för ca 20 år sedan men då rejält många steg mildare. Jag kan aldrig tänka mig att du någonsin trott på det som visas i filmen. Metoden i stort JA men det här utförandet NEJ
Vad jag tycker? Jag tycker ! Fy satan vilken djävla djurplågare han är, inte är han då någon ledare, bara en mobbare.Vad tycker ni om Clinton Anderson? Han är nu en extremvariant men lite rätt har han trots allt i det han säger ur perspektivet att hästen behöver en ledare