Fast du gör en tankevurpa
. Vi beter oss inte som hästar och vi kan aldrig prata ok hästspråk - av rent fysiska skäl. Du har inte rätt kropp (ingen svans, ögonen sitter på fel plats, etc), inte rätt kognitiva responser (eftersom du har en människokropp), och du kan därför varken läsa av eller signalera med samma känslighet som en häst. Du kan heller aldrig bli flockledare över en häst, eftersom du är en annan djurart. Men du kan vara en trygg punkt och nån trevlig som hästen vill vara med.
Orsaken till att vi kan kommunicera med dem är att hästar vanligen är så förlåtande, anpassningsbara och extremt lätttränade då de vill vara till lags och har ett gott minne - nåt som vi utnyttjar.
Jag håller heller inte med dig om att vi människor anpassar oss efter hästarna, i så fall skulle vi inte ha dem på stall, vi skulle inte rida på dem och vi skulle inte bestämma över deras kroppar på det sätt vi gör. Tvärtom så ställer vi helt onaturliga krav på dem och blir ofta även arga för att hästarna reagerar just som hästar - med flykt eller frustration över att de inte få röra sig som de vill/umgås med vem de vill/etc. Bara konceptet att ta ett stäppdjur och låsa in djuret i en box 12-14 timmar per dygn, mata med havre och soya, sätta på järnskor, ha metall i munnen för kontroll, och kräva att på åka runt på deras rygg i ett tempo och riktning som du bestämmer - det är egentligen absurt. Men vi försöker så gott det går att tillfredsställa hästens sociala och fysiska behov i alla fall.
Det är ingen kritik emot dig eller din häst nu, jag bara reagerade på det där med att vi pratar hästspråk och försöker anpassa oss efter hästarnas beteende. Det tycker jag inte. Däremot förväntar vi oss att hästarna ska anpassa sig, hela tiden.