@Schloskis @Tove0103
Nu åker "ni" på en del stryk i den här tråden, så jag tänkte tipsa om andra hästmänniskor jag gillar och som jag har lärt mig av. Jag gillar kanske inte allt av alla, men att kika på dessa är nog en bra startpunkt för att få en annan infallsvinkel. Andra användare kan säkert berätta om någon som fått dem att tänka annorlunda någon gång!
Anna Blake är en amerikansk "horse advocate" och dressyrtränare. Hon pratar mycket om hur hästen fungerar och hur vi kan ta hänsyn till det i vår träning, och hur vi kan träna saker utan våld. Andas, andas...
Alexandra Kurland är ju en klassisk tränare inom R+/positive reinforcement och klickerträning. Man behöver inte klickerträna sin häst men att få en förståelse för detta träningssätt kan hjälpa en i sin hästträning ändå. Om ni är nyfikna på hur jag hanterat den där aggressiva hästen, kolla vad hon säger om "protective contact" och hur man kan träna saker på ett säkert sätt, kan ge lite nya idéer.
Warwick Schiller är en australiensisk-amerikansk (lite som Anderson) westernryttare och tränare som verkligen jobbar med sig själv och sin utveckling, och i och med det utvecklas hans hästträning hela tiden också. Om du ska kolla på honom, kolla på saker från det senaste åren (2018-), för tidigare var han mer åt Anderson-hållet han också. Det har han lämnat bakom sig för att han har lärt sig mer nu.
Karen Rohlf, dressyrryttare med hästkunnig approach.
Andrew McLean, gammal fälttävlansryttare och numera tränare som varit med och grundat ISES, ett center för hästforskning. Ännu en som "alltid gjort det som funkat" tills han lärde sig mer och ändrade sitt träningssätt.
Avslutningsvis kan jag meddela att jag bankade till min lilla hingst i huvudet så sent som i somras... men det var inte för att det var en bra lösning, det var för att jag inte kom på ett annat sätt att lösa situationen just då (samt en tränare som insisterade på att han "testade" när han egentligen inte fattade). Resultatet? Han stängde ner. Tog lite tid att komma tillbaka från den fadäsen! Dumma matte.