Årets hingstar! Vem har du valt?

Sv: Årets hingstar! Vem har du valt?

Gränsen för att bloodprovet ska gälla är idag 110 dygn i alla fall hos försäkringsbolagen.
Provet mellan 90 och 100 dygn är inte helt 100 %

Vi ta prov på alla efter 110 dygn för säkerhets skull.

Gränsen för att bloodprovet ska gälla är idag 110 dygn i alla fall hos försäkringsbolagen.
Provet mellan 90 och 100 dygn är inte helt 100 %

Vi ta prov på alla efter 110 dygn för säkerhets skull.
Då har jag fått felaktig information från en hingsthållare under förra året.;)
Så dubbelkolla ska man alltid. Jag tog - fel av mig - för givet att eftersom om dygnsantalet sattes på det sättet så hade blodprovet utvecklats till att kunna användas efter 90 dygn. Nu blev det inte den hingsthållaren så jag kollade aldrig upp det extra med veterinär. Vilket jag gjort annars eftersom jag vill ha ordentlig koll på nödvändighet och tillförlitlighet.

Själv har jag alltid använt blodprov tagna efter 110-120dygn, eftersom det är det senare blodprovet - alltså det fullt tillförlitliga - jag använt till våra ston. Det som görs tidigare är inte lönt. Självklart väntar man 20 dygn för att få ett prov som är tillförlitligt...
Försäkringsbolagen borde se över sina dygnsgränser. Och hingsthållare också.
Med tanke på att organen färdigställs sista veckan, strax innan det att ultraljudet ska göras efter 45 dygn, så ger det egentligen en osäker bild av status.

Senast ändrad:

Hur mycket pengar har du tänkt dig. Du har ju Imir hos Heimir som är mjuk som en katt med bra tempo och väldigt bra bakbensaktion. Kanske Valiant från Solbacka han ska visas på strömsholm nu, Orri stam är ju inte dumt om man vill avla fyrgång med mycket tölt.

Finns ju även Reyr fra Dalbæ men han går bara på frys och kosta en del men vilken häst. Sen går ju Gellir fra Arbakka med på semin från DK, har tränat några avkommor efter honom, känsliga men vilka rörelser.

Det är tyvär ingen Askur så direkt i närheten vad jag vet som är fyrgångare.

Bero ju alltid på vad man vill med sin avkomma.

Valvar! Har börjat titta på fyrgångshingstar nu efter ditt svar. Tack för att du orkar engagera dig. Vad tror du om Hrimnir från Jupitertorp ?

Har visserligen tre stycken Hraunar avkommor, men skulle inte tveka att använda honom igen! Är dock helt bedrövad över att vi tyvärr fick ta bort en av de mest lovande i veckan som gått. Lovande 3 årigt sto, med meriterat möderne, bra blup...
Vad tråkigt att höra. Var det det äldsta av avkommorna?

Nu har jag inte sett avkommor men tro han kan vara ett bra val.
Han har ju dessutom lite, lite pass.
Har har en riktig läcker tölt.
Sen tycker jag han är lite stor men det är ju min egen åsikt, har lite svart med hästar över 145. Men nu har jag mest små hästar hemma så det är ju helt vad man faller för.

En häst som syns i allafall och vad jag hört ett mycket bra lynne.

Vad tråkigt att höra. Var det det äldsta av avkommorna?

Blir ju tyvärr så ibland och någon gång måste man dra en gräns för hur länge man ska kämpa och försöka. Men jag har tre stycken åringar (e. Hraunar) kvar, bl.a. ett sto som påminner mycket om treåringen som vi fick ta bort:)

Vad har ni för avelsplaner i år?

jag är fortfarande ung, men jag vill lära mig så mycket jag bara kan om avel :), så jag har en fråga till er... Språngavgifter och levandefölavgifter och vad allt heter... vad innebär det? :)

Nu har jag inte sett avkommor men tro han kan vara ett bra val.
Han har ju dessutom lite, lite pass.
Har har en riktig läcker tölt.
Sen tycker jag han är lite stor men det är ju min egen åsikt, har lite svart med hästar över 145. Men nu har jag mest små hästar hemma så det är ju helt vad man faller för.

En häst som syns i allafall och vad jag hört ett mycket bra lynne.

Valvis! Ja Hrimur kanske är i största laget. Vet du något om Kjarkur fra Egilsstadabae? För du verkar ju ha koll på det mesta.....:)

Ska jag väljer mellan dessa 2 väljer jag Hrimur.
Kjarkur kan mycket vilja i sina avkommor och de är kanske inte alltid så bra i början men när de blir tränade blir de riktig bra. Han verka dock je lite mindre hästar har minus 2.1 för storlek + att han även har minus för avkommornas rid och totalbedömning mot sin egen.

Det är mycket man kan läsa på WF om man vill där finns ju nästan alla bedömdningar och även statistik till varje hingst som är nyttig att läsa.

språngavgift är det man betalar för att få sitt sto betäckt, om stoet sedan får ett föl och detta lever till sin tionde dygn (brukar det vara) betalar man levandefölavgiften.
Om fölet inte överlever till det tionde levnadsdygnet så brukar ombetäckning vara gratis eller rabatterat, lite olika beroende på vilken ägare hingsten har.

Ska jag väljer mellan dessa 2 väljer jag Hrimur.
Kjarkur kan mycket vilja i sina avkommor och de är kanske inte alltid så bra i början men när de blir tränade blir de riktig bra. Han verka dock je lite mindre hästar har minus 2.1 för storlek + att han även har minus för avkommornas rid och totalbedömning mot sin egen.

Det är mycket man kan läsa på WF om man vill där finns ju nästan alla bedömdningar och även statistik till varje hingst som är nyttig att läsa.

Tack snälla Valvis för alla råd! Har läst den nya hingstkatalogen fram och baklänges och även tittat i WF men blir alldeles snurrig. Tycker inte att det finns så många hingstar som tilltalar mig just på västkusten. Får kanske vidga mina vyer och resa en bit. Skåne verkar ha gott om hingstar t.ex. 30 mil är mitt max. Vill gärna ha ytterligare tips på passande hingst till mitt fyrgångssto som har lätt för både trav och tölt och hon har inga direkt svaga punkter exteriörmässigt. Vill ha en häst med sikte på tävling men vill absolut inte ha en femgångsavkomma. Det viktigaste är att den förbättrar tölten och traven samt har en mycket bra lynne.
Å nu är det verkligen dags att bestämma sig så förslag mottages tacksamt!

Jag har "tyvärr" en vallack. :P men om jag hade ett sto så skulle jag vilja använda Orion från Stav. Har själv ridit och hanterat honom.. han är helt underbar! precis en sånn häst som jag vill ha.. framåt, känslig, super trevlig att hantera! endast 6år men känns som en gammal snäll ridskolehäst att hantera. :P och sen är han riktigt fin! har verkligen jätte fina gångarter och allt kommer så naturligt för honom. En lätt häst att arbeta med ..

Jag har mitt sto hos Kraftur fra Bringu.
Han hade allt det jag ville ha till mitt sto :)

Kl

Nu har jag bestämt mig, Kveikja skall på dejt med...

Deilir fra Hrappstödum!
E: Keilir fra Midsitju
deilirtolt.jpg

Träffade honom i helgen o han var lika trevlig som han är snygg! Visade alla gångarter på egen hand!

Tror de här två kan passa varandra fint! O har jag rätt om jag påstår att black + black blir blackt föl?

Tittade på Vidir oxå men kom fram till att jag inte vågar sätta en så stor hingst på lilla lilla Kvekki(hon e ju så tunn -jämför liten arabponny) första gången. Vill ju inte att en fölis skall va för stor o orsaka problem på vägen ut... Men han var ju riktigt läcker så om jag skaffar mig ett normalstort sto nån gång vet jag vem jag tar....

Nix black + black behöver inte blir black om det inte är så att båda är homozygot för blackanlaget.

Nix black + black behöver inte blir black om det inte är så att båda är homozygot för blackanlaget.

Fast det räcker väl att EN förälder är homozygot för att avkomman säkert ska bli black. Anlaget är ju dominant och syns oavsett om hästen är homozygot black eller bara har ett anlag.

Fast det räcker väl att EN förälder är homozygot för att avkomman säkert ska bli black. Anlaget är ju dominant och syns oavsett om hästen är homozygot black eller bara har ett anlag.

Ja, det räcker att EN förälder är homozygot för blackfärgen så blir avkomman black.

För Deilir´s och Kveikja´s del så är det 75 procent chans att det blir black :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets betäckningssäsong hos SWB är nu sammanfattad, och antalet betäckta ston har minskat - inte särskilt oväntat i en tid där många...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 866
Senast: Kristall10
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka