Årets hingstar! Vem har du valt?

Sv: Årets hingstar! Vem har du valt?

Valvis du som har lite koll på både halvblods- och islandshästvärlden, varför har hingstägarna inom islandshästbranschen trissat upp spångavgifterna? Har snackat med fler uppfödare som föder upp halvblod och de tycker att det är märkligt att vi finner oss i att betala mellan 5000-15000kr i spångavgift! De flesta halvblod ligger ju på 2000kr + moms (sen tillkommer ju seminavgifter och dylikt). Hur går egentligen snacket? Är vi naiva eller marknadsanpassade och medvetna konsumenter?

Valvis du som har lite koll på både halvblods- och islandshästvärlden, varför har hingstägarna inom islandshästbranschen trissat upp spångavgifterna? Har snackat med fler uppfödare som föder upp halvblod och de tycker att det är märkligt att vi finner oss i att betala mellan 5000-15000kr i spångavgift! De flesta halvblod ligger ju på 2000kr + moms (sen tillkommer ju seminavgifter och dylikt). Hur går egentligen snacket? Är vi naiva eller marknadsanpassade och medvetna konsumenter?

Det är lite vad som förvåna mig med. Jag fösöker alltid har språngavgift + 45/90 dygn eller dräktighet, på hingstar som är hos oss. Atgeir ligger på 3200 + moms och det tycker jag är ok.
Upp till 5000 inkl moms kan jag tycker är ok för vi slipper ju seminavgiften som ligger rund en 2000 kr inkl om man inte väljer frys.

Men många islandshingst ägare har liksom inte klarat övergången från fri ombetäckning till uppdelade avgifter, de vill har fullt betalt hur som.

Hos vissa är betala man ju nästa med i språng en dräktighet eller lika mycket och det är för mig inte ok. Jag väljer bort de hingstar.

Halvbloden har ju fått anpassa sig med bättre vilkor för att klara konkuransen som är och Isisar kommer få göra samma sak. Det finns så många bra hingstar nu så de som har dåliga vilkor kommer tappa ston. Se på Stenholmen de fick ändra vilkoren i år, även om de fortvarande inte är bra så i allafall bättre.
Jag valde bort en hingst på Stenholmen i år för jag kunde få bättre vilkor i DK på likvärdig hingst om kanske bättre, lite dyrar men det ta jag hellre, specielt då det är ett osäker sto.

Sen är vi Islandshästägare lite dålig att flytta på oss för att köra till rätt hingst. Halvblodsston åker ju till DK och Tyskland för betäckning.

Även vi själv har ju åkt en del till Dk och även stockholm med våra Islandsston.

Tycker inte att språngavgifterna är oskäligt dyra. Tänk på vad det kostar att framför allt köpa in en riktigt fin hingst, eller själv föda upp den, visa den och tävla den med bra resultat. Även om man räknar med inkomster i form av betäckningsavgifter är avel i dom flesta fall en förlustaffär inom våran ras. Det är ingen Islandshästägare som får en ny volvo eller en klump pengar ens om dom vunnit VM, till skillnad från framgångsrika ekipage inom många andra raser.

Jag väljer bort de hingstar som har en för hög spångavgift.2000-4000 är mer rimligt än att betala runt 10000 för ingenting.
Levande fölavgift är en annan sak. Eller en högre avgift där ombetäckning vid uteblivet föl ingår. Det är ju fölet man vill ha som avlare....

Jag tycker också det är orimligt att lägga krav på en dräktighetskoll alltför tidigt. 45:e dygnet är ett risktagande. Det är alltför nära den vecka som ett dräktigt sto är känsligt för stress och förändringar.

90-100 dagar är rimligt. Då har man möjlighet att välja blodprov för dräktighetskontroll av stoet om man inte vill använda ultraljud.

Kan ju vara ett sätt att slippa de ston som ger mindre chans till bra avkommor (hon är så söt avel), det är ofta billigare om du har ett sto med bra bedömning. Bara en tanke....:grin:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Kan ju vara ett sätt att slippa de ston som ger mindre chans till bra avkommor (hon är så söt avel), det är ofta billigare om du har ett sto med bra bedömning. Bara en tanke....:grin:

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Vid språngavgift är det inte fölet du betalar för. Ofta ligger rabatten på levandefölavgiften.

Tilläggas bör att det finns bra hingstar med vettiga språngavgifter som ger bra avkommor.
Så det är inte alltid så att den hingst med högst språngavgift garanterat ger bäst avkommor.
Och som sagt. Språngavgift är en sak. Levandefölavgift en annan.

Språngavgiften är ju oxå delvis beroende på om man handbetäcker eller bara fribetäcker. Att handbetäcka blir betydligt mer arbete per sto. Systemet med fri ombetäckning tycker jag bara låser upp,jag kanske vill välja en helt annan hingst nästa gång.

Angående bra ston så tro jag vi mer få tita på Halvblod och Dk när det gäller islandshästar och även börja ge rabbat till ston som har meriter inom sporten.

Jag tycker det är syn att mitt sto som är 2:a kass bedömd (fyrgångare) som tävla A-klass i T2 med poäng över 7 som jag tycker är mycket bra inte få samma rabbat som ett 1:a klass sto. Eller äldre ston som inte är visade men som lämnat flera avkommor som tävla A-klass eller är bra bedömda.

Det ger mig som stoägare ingentig att tävla mitt sto. Dád kommer aldrig klara att går in i 1:a klass hon har för dålig skritt och inte över 8 för exteriör och är fyrgångare. Hon få inte 9 för tölt men väll 8,5 och hon har 8 för allt exteriör förutom hovarna som är för små 7,5. Det är ju ett super sto men nej rabbat få hon inte.

Mitt ungsto mer hög blup få högre rabbat hos hingst än Dád, lite att fundera äver för hingstägare.

Vi ger rabbat för tävlingmeriterade ston som kommer till Atgeir.

Angående bra ston så tro jag vi mer få tita på Halvblod och Dk när det gäller islandshästar och även börja ge rabbat till ston som har meriter inom sporten.

Jag tycker det är syn att mitt sto som är 2:a kass bedömd (fyrgångare) som tävla A-klass i T2 med poäng över 7 som jag tycker är mycket bra inte få samma rabbat som ett 1:a klass sto. Eller äldre ston som inte är visade men som lämnat flera avkommor som tävla A-klass eller är bra bedömda.
Helt rätt. Avel handlar inte bara om avelsbedömningsresultat. Det är mycket starkt bundet till prestation hos avkommorna med avseende på t ex tävlingsresultat.

Jag väljer bort de hingstar som har en för hög spångavgift.2000-4000 är mer rimligt än att betala runt 10000 för ingenting.
Levande fölavgift är en annan sak. Eller en högre avgift där ombetäckning vid uteblivet föl ingår. Det är ju fölet man vill ha som avlare....

Jag tycker också det är orimligt att lägga krav på en dräktighetskoll alltför tidigt. 45:e dygnet är ett risktagande. Det är alltför nära den vecka som ett dräktigt sto är känsligt för stress och förändringar.

90-100 dagar är rimligt. Då har man möjlighet att välja blodprov för dräktighetskontroll av stoet om man inte vill använda ultraljud.

Där har jag som hingst gärna 45 dygns avgifte helt enkelt för att då har jag som hingstägare gjord mitt, sen är det upp till stoägaren att försäkra dräktigheten och ta hand om sitt sto på bästa sett.

45 dygn är vedertagen hos halvblod och ses då inte som risk. Resorbera stona så gör de det mellan 16 och oftast 30 dygn. Och jag har jobbat med avel på storhäst sida i 7 år och lite brevidd mycket längre.

Man kan även se en kontoll vid 45 dygn som positiv då man då har möjlighet att betäcka igen om stoet har resorberat, man ser att fostrets hjärta slå som det ska. Vi hoppa desutom alldrig över 16 dygn då våran rass verka har en ökat tendens för tvillingar.

Men det har alltid gått att föra en dialog med oss och är det så att man inte vill UL sitt sto så har vi även gått med på bloodprov.

Tänk på att om ni ska ta in semin från utlandet att det måste finnas hingstlicens löst hos SIF. Har pratat med dem då jag var sugen på Örn fra Efri-Gegnishölum.

Men att lägga ytterligare 3000 kr på licens var jag inte sugen på då är det närmre att köra över till DK. Men Skanyland som är kontaktpersson i sverge för Skovbogård kanske löser licens för hingstarna.

Verkar märkligt om licensavgiften skulle hamna på stoägaren. Då skulle ju först ut att använda få stå för kostnaden och de som väntat åka gratis!?

Där har jag som hingst gärna 45 dygns avgifte helt enkelt för att då har jag som hingstägare gjord mitt, sen är det upp till stoägaren att försäkra dräktigheten och ta hand om sitt sto på bästa sett.
[/U].

Men det går ju inte att försäkra fostret förrän vid 90 dagar, vad jag vet. Hur menar du att stoägaren ska kunna försäkra dräktigheten från 45 dagar?

Verkar märkligt om licensavgiften skulle hamna på stoägaren. Då skulle ju först ut att använda få stå för kostnaden och de som väntat åka gratis!?

Det är så hos halvbloden med, vill du ar just den hingsten och ingen speciell station ta in honom så få man lösa licens själv eller åker utomlands där licens finns löst. Man kan ju även brata med hingstägaren men de bruka inte vara intresserat av att lösa licenser i andra länder.

Oftas finns det ju stationer som har huvud ansvaret för spermaimport av visa hingstar och då bruka det vara de som löser licens.

Licens måste vara lös hos SIF om semieringen sker i sverige, om man inte vill få en hög strafavgift.

Så ta man in sperma från utlandet så kolla med SIF att licens är löst.

Nej du kan teckna från 45 dygn hos alla bolag, gör man alltid på storhäst.
Visa har till och med från 40 dygn.

Vi har alltid hos alla våra från 45 dygn hos S.....d för att få fullt skydd för fölet och mot dolda fel.

45 dygn är vedertagen hos halvblod och ses då inte som risk. Resorbera stona så gör de det mellan 16 och oftast 30 dygn. Och jag har jobbat med avel på storhäst sida i 7 år och lite brevidd mycket längre.

Man kan även se en kontoll vid 45 dygn som positiv då man då har möjlighet att betäcka igen om stoet har resorberat, man ser att fostrets hjärta slå som det ska. Vi hoppa desutom alldrig över 16 dygn då våran rass verka har en ökat tendens för tvillingar.

Men det har alltid gått att föra en dialog med oss och är det så att man inte vill UL sitt sto så har vi även gått med på bloodprov.
Av bitter erfarenhet så vill jag INTE ha 45 dygnskontroll med ultraljud på mina ston. Det är något som jag absolut inte går med på. Enligt min åsikt är det ett onödigt risktagande både för dräktigheten och för stoet själv.

Vad halvblodsidan anser är inte helt relevant. (Dessutom tycker jag inte att många av dem har så lysande dräktighetsstatistik heller). Och jag är inte ensam om att vara kritisk till ett alltför flitigt ultraljudande. En veterinär som jobbat mycket med halvblod och sedan också islandshästar hade vid ett föredrag en hel del intressanta noteringar om de skillnader som fanns mellan de olika raserna.
Sedan får ju andra stoägare avgöra om de vill ha sådana villkor när de skickar sina ston någonstans.
Under de snart 40 åren av avel och uppfödning har vi inte haft en tvillingfödsel hos oss en enda gång. Stona blir lätt dräktiga, till 90% har de blivit det vid första brunsten och de fölar fint nästa år. Därför är jag inte vän av ultraljudsundersökningar där det inte finns skäl att göra sådana och särskilt inte vid 45:e dygnet. Varför inte i så fall lägga på några dygn till för säkerhets skull. Människor är inte mer än människor och kan räkna fel och bedöma fel...
Har man däremot ett sto som det är problem med kan det finnas skäl att göra ultraljudsundersökningar.

När det gäller försäkringarna är de inte mycket värda. Jag ser hellre till att det blir ett föl nästkommande år.

Ja där är ju erfarenheten olika. Det är alltid en risk med UL på små hästar och man måste har en duktig veterinär gärna med små arma och främst rätt teknik.

Har man i många år klarat UL på små ponny hästar, tilloch med shettisar så går det att göra det med rätt tekning även på Islandshästar.

Vi som förlorat föl och ston på grund av tvillingar Ul våra ston redan vid 16 dygn. Och efter att har haft ett antal ston föra året som resorberade vid ca 30 dygn var jag glad för att har kollat vid 45 så vi kunde betäcka om.

Nu handbetäcker vi bara med max 2 språng stoet så tide är det på denna station full koll på.

Tro inte försäkringsbolagen hade gått med på 45 dygn om det var så stor risk för att förlora dräktigheten. Inte med tanke på vad det kosta dem.

Men alla har vi olika erfareheter och få gör som vi själv vill.

Tycker inte att språngavgifterna är oskäligt dyra. Tänk på vad det kostar att framför allt köpa in en riktigt fin hingst, eller själv föda upp den, visa den och tävla den med bra resultat. Även om man räknar med inkomster i form av betäckningsavgifter är avel i dom flesta fall en förlustaffär inom våran ras. Det är ingen Islandshästägare som får en ny volvo eller en klump pengar ens om dom vunnit VM, till skillnad från framgångsrika ekipage inom många andra raser.

Det är inte själva klumpsumman vi snackar om nu (spång+levandeföl/45dygn/90dygns avgift) utan spångavgift. Jag och många stoägare kan absolut tänka sig att betala bra för rätt hingst. Men varför ska man betala överpris på spångavgiften (som i praktiken inte garanterar någonting) och acceptera villkor som knappast gynnar mig som kund eller som konsument?

Det snackas mycket om detta ute i landet och jag tror att stoägarna börjar tänka om. Även stoägare är kunder och kunder tenderar att betala för det som är prisvärt och inte det som de upplever inte lever upp till deras krav eller håller överpris. Därtill så är det lågkonjunktur och salumarknaden extremt dålig just nu, det föds mängder med föl, men folk får inte sina hästar sålda och får man dem sålda så är det till underpriser. Visst kan enskilda individer gå för stora pengar, men de flesta uppfödare får knappast tillbaka några pengar på sina uppfödningar i dagens läge. Men hingstägarna följer ju inte direkt konjunkturen om man säger så;). Men det lär kännas för många stoägare framöver.

Därtill tar hingstägarna allt mer betalt i beteskostnad, så det någon skrev i tråden att hingstägarna kompenserar med att hålla höga kostnader för betäckningen stämmer inte. De har vett att ta betalt för att hästen betar, övervakas och förhoppningsvis sköts på ett korrekt sätt.

Senast ändrad:

Tro inte försäkringsbolagen hade gått med på 45 dygn om det var så stor risk för att förlora dräktigheten. Inte med tanke på vad det kosta dem.

Men alla har vi olika erfareheter och få gör som vi själv vill.
Jag har bekanta med erfarenheten att det inte är så lätt att få ut försäkringsbeloppet även om dräktigheten varit försäkrad efter alla konstens regler. Så det gäller att se till att man verkligen vet vilka krav som måste uppfyllas för att få ut ersättning om stoet kastar. Och att man kan bevisa att ultraljudet inte gjorts för tidigt och att embryot levt och varit friskt vid det tillfället. Jag kan inte heller tänka mig att försäkringsbolagen vägrar att försäkra ett foster efter 90 dygn heller. Desto bättre för dem... Det är inte för inte som gränsen för försäkring varit 90 dygn tidigare.
Visst får vi alla göra som vi vill. Och det är bra att det finns olika varianter att välja på.
För egen del vill jag som sagt ha kontrollkravet vid 90-100 dagar. Det lämnar en större valfrihet till stoägaren vilken form av dräktighetskontroll man vill använda och ger också en större säkerhet på att dräktigheten kommer att hålla. Vad som händer därefter är stoägarens ansvar och inte hingstägarens/hingsthållarens.
När det gäller blodprovet som görs efter 90 dygns dräktighet så är det mycket tillförlitligt, det ger också besked om embryot/fostret lever eller inte.
Däremot kan det inte ge besked om det är en eller två i magen.
Nu har jag sett en hingsthållarvariant som kräver testresultat rapporterat innan 90 dygn, vilket är lite absurt. Vad jag vet måste man då - om man vill undvika ultraljud - göra en typ av blodprov som inte är lika tillförlitligt som det prov som kan göras efter 90 dygn, så då är man som stoägare tvingad att göra ultraljud på stoet om man nu vill kunna försäkra fostret. Så det är en variant som jag för egen del inte tycker är OK.

Och jag är medveten om att det är många hingsthållare som har ordentlig koll. Men det finns också de som inte har det. Det gäller att hålla ordentlig koll på dygnen. Jag tror inte att alla stoägare är medvetna om det. Och inte alla hingsthållare heller.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets betäckningssäsong hos SWB är nu sammanfattad, och antalet betäckta ston har minskat - inte särskilt oväntat i en tid där många...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 871
Senast: Kristall10
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar