Årets hingstar! Vem har du valt?

Sv: Årets hingstar! Vem har du valt?

Han verkar vara en fin hingst och ge fina avkommor.......men inte så mycket använd som man skulle tro ??

kan jag fråga här??
hur vanligt är det i sverige med att man ska betala fölavgiften redan efter 3 månaders dräktighet???
har aldrig förr hört om nåt sånt...
argumentet var att efter 3 månaders dräktighet kan man ta fosterförsäkring..

alltså srångavgift genast, fölavgift efter 3 månader....

vad kostar betäckningen ungefär i sverige...det e ju stor skillnad på hingst o hingst förståss..men ca?

här i finland är det mellan 300+300 topphingstarna är ca 400+400 men denna hingst med detta underliga system är 500+500...euro alltså.

Det är så olika hur hingstägare väljer att lägga upp sina avgifter.

Vissa har en ren språngavgift om kanske 6000, då är det vanligtvis en s.k levande föl garanti - dvs om det inte erhålles ett levande föl så är det gratis ombetäckning året efter.

Andra delar upp avgiften i lite olika.
Språngavgift, betalas innan stoet anländer eller samtidgt med att stoet anländer, varierar mellan ca 2-4000.
Dräktighetsavgfit 45 dgr: resterande, kanske 5000 till eller nåt sånt. Många anser att vid 45 dygn har fostret fäst och man kan oxå ta en forsterförsäkring, hos vissa bolag.
dräktighetsavgift 90 dgr: Resternade avgift, vid 90 dgr är man i princip "säker" på att det blir ett levande föl, men inte självklart, ston kan kasta sent av olika orsaker.
Men då är det som oftast inte hingsten "fel", då är det snarare fel på forstret, dålig skötsel av sto etc.....

Vissa delar upp avgiften i en språngavgift och en levande föl avgift, oftast är detta alternativ lite dyrare.

Så vad som är vanligt eller inte är inte riktigt rätt att säga för alla har väldigt olika sätt att dela upp avgifterna i.
Och vissa hingstar kostar 4-5000 totalt medans andra kostar 15000 totalt.....

Han verkar vara en fin hingst och ge fina avkommor.......men inte så mycket använd som man skulle tro ??

Jag har inte en susning, men kan tippa på att hon vill nyttja sin pärla på bästa sätt. :D Vet bara att jag personligen tycker han är läcker. :d

Språng avgift är ju betalning för språnget-sprången. Det borde inte betalas i förskott utan när stoet är bet. Att ta språng avgiften i förskott verkar som man tycker det är samma som bokningsavgift. Personligen tycker jag det är en djungel av system och (ibland hemsnickrade) avgifter av olika slag.. Tycker själv att språngavgift ( betalas när stoet hämtas) och 90 dag dräktig känns mest ok....

Språng avgift är ju betalning för språnget-sprången. Det borde inte betalas i förskott utan när stoet är bet. Att ta språng avgiften i förskott verkar som man tycker det är samma som bokningsavgift. Personligen tycker jag det är en djungel av system och (ibland hemsnickrade) avgifter av olika slag.. Tycker själv att språngavgift ( betalas när stoet hämtas) och 90 dag dräktig känns mest ok....

Det stämmer som du skriver språngavgift utgår när hingsten har betäckt.
Vi har varit med om 2 ston som verkligen inte gick att betäcka, de slågs mot hingsten även i högbrunst. De betalade ingen avgift mer än uppstallningen.

min hästhalva ska iväg till Bragi fra Austurkoti :love:
fölet blir inte mitt,men jag får ju vara med å ett hörn, och följa med spänning om det skulle bli ett stoföl denna gången! DÅ blir ja grön ...

Nyttja på bästa sätt ??
Är han ute och tävlar menar du ?
eller rider hon honom så mycket att han inte kan betäcka samtidigt ?
Eller selekterar hon vilka ston som hon vill betäcka med honom ?

Jag tycker oxå han är jättefin, lite hög avgift och alltför långt bort för att det ska vara aktuellt för mig men annars är han jättefin och har en intressant stam !

Nyttja på bästa sätt ??

Jag tycker oxå han är jättefin, lite hög avgift och alltför långt bort för att det ska vara aktuellt för mig men annars är han jättefin och har en intressant stam !

Jag har använt Mars ett år. Han har inte fått sådär jättemkt ston "utifrån"
Tror inte att han har tävlats så mycket, jag tror att han måste ut & visa upp sig för att få mer ston, folk känner inte till honom än.
Men jag har iaf fått en snygg 2-åring efter honom :)

Jag håller med om att språng bör betalas när hästen har fått sitt språng, dvs när man hämtar stoet, eventuellt när hingsthållaren talar om att språng har utförts.

Vilket man ju inte kan vara 100 säker på såvida man inte enbart handbetäcker eller har sett specifikt det stoet bli betäckt i hagen.

Men många har villkor där det utrycklien står att språngavgift skall vara betald/betalas när stoet anländer.

*Knapp*

Vilken hingst skulle ni välja till ett femgångssto e: Tindur frá Varmalaek?
Kanske är svårt att säga utan att ha sett hästen eller så, men om man tänker i blodslinjer sas?

/Anna

:D hoppas på ett fint stoföl..men de blir ju inte ens mitt..:mad:
nå, nästa gång så...

Nyttja på bästa sätt ??

Jag vet inte, om du är mer nyfiken så ring till Lotta som har honom, hon är en pratglad trevlig kvinna och svarar mer än gärna på dina frågor.
JAg vet inte mycket alls om honom mer än att jag personligen tycker han är snygg. :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets betäckningssäsong hos SWB är nu sammanfattad, och antalet betäckta ston har minskat - inte särskilt oväntat i en tid där många...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 866
Senast: Kristall10
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka