Årets hingstar! Vem har du valt?

Sv: Årets hingstar! Vem har du valt?

Han stå på Slippen mer berätta jag inte här.
Fick fick hem stona en ej dräktig betalt ca 40.000 kr/sto (Garri) i mycket dålig skick. Ej verkat, de var där längre, ena stoet hade går ner ca 60 kg. Vi väger hästarna så vi vet vad de väger. Nr två var mycket skygg när hon kom hem.
Och hur vi fick hem dem ska vi inte prata om.

Oj de lät inge vidare.Jag betäckte medans Svartur var på Slätterne alltså i fjol.Alltid tråkigt när det blir så där.Man lämmnar ju hästarna i tron att dom blir väl omhänder tagna.:confused:

Nja vill du har vilja ska du inte ta Oliver.
Har träfat flera efter honom, bra exteriör men gångarter under medel och väldigt lite vilja.

Óliver var vi intresserat av, men han är ju rätt dyr och har väldig dåliga vilkor.
Blir stoet inte dräktig så kosta det 10.000 kr + moms. Man få ingen ombetäckning året efter.

Även Illingur är fin men lite liten och verka inte ge så stora avkommor.
Mina ston är inte så stora (förutom 2) och jag vill gärna har lite större hästar en rund 130.

Kanske man kan änvända honom om han kommer lite mer söder ut.

Om man kollar på Illingurs exteriörbedömda avkommor som faktiskt är 23st! så är medelmankhöjden 138cm, inte 130 alltså...och då var ändå flera av dom bara 3 år vid bedömning och därmed inte färdigväxta heller...

Från föl till 2 år.
Tycker Oliver själv är super vacker, bra lynne men gången så där.

Han har dock även med de bedömda avkommor - 3,3 i storlek och det är mycket minus, när man ser att han har en exakthet på 93%.

Har man ett sto som är mellan 130 -135 så vill man kanske inte ta risken, när det finns så många andra hingstar.
138 är inte stor när man tänker på att de flesta hästar är mindre över ryggen normal för en hingst är 8-10 cm skillnad mellan manke och rygg höjd. Och då blir hästarn rätt små om man nu själv är lång.

Det är många av avkommorna som har väldigt bra manke men tita man på ryggen så är de små 130( 138 manke), 131 (142), 131 (124), 135 (138), 131 (140), 131 (134), 134 (142), 127 (134) - verka ändå som små hästar.

Man få inte bara tita på manken, specielt inte när aveln går mot hästar med mycket manke.

Sen är han en super flott hingst och jag har en stor bild på honom på datorn för jag gilla verkligen honom. Speciellt hans smidighet och har man ett stort sto så är han ju verkligen ett alternativ. Passa säkert bra till alla stora avkommor efter Askur och Tyr som ju kan vara lite ått de styva hållet.

Tittade precis på en riktigt snygg hingst,Hósías fra Engholm.
inte så gammal , men någon kan skriva något om honom, gångarter,vilja?

Nu är det ju jag som ta in honom, men lite så, som du ser på filmen har han ett super lynne, klara allt rund om kring utan problem. Vilja är den ingen fel på.
Gångarterna kan man ju inte säga mer än det man ser på bilder och filmen.
Både mor och far har ju 9 för tölt och det är mycket gång i stammen. " syskon undan samma mor har bra bedömningar och en bror är i träning hos Johann H. för visning i år.

Jag har själv köpt 3 betäckningar med honom då jag gilla lynnet, rörelserna och stammen.

Men jag gilla ju att statsa på unga hingstar som jag tro på. Lite kull att har en avkommar tidigt och en som inte alla andra har.

Men nu har jag jobbat nmed avlel i 14 år (först halvblod) så jag vet vad jag vill har och vad jag ska titta efter hos unga hingstar.

Okej tack så mycket , han ser jätte fin ut,ungefär hur stor är han?
tyvärr har jag inte sätt någon film, var kan jag se den?
tycker själv att det hade varit kul att prova på något nytt:p

Okej tack så mycket :) han e ju jätte läcker.:love:
Är det planerat att visa om honom senare igen eller?

Vilken läckerbit =)

jag betäcker 2 ston i år, båda med unga och mycket välstammade bluphingsten (120) Augasteinn frá Hófi , se bilder här

Jag tycker faktiskt att Prins är finare en Kongur, men det är ju min åsikt. :)
Jag tycker att Filippa Montan's häst Rökkvi frá Hárlaugsstödum är så otroligt vacker :)! Efter förra årets sm är jag helt förälskad! Någon som spanat in honom i år? :D

ajdå :(. någon annan som ska till skåne och låta rökkvi bli pappa? :)

jag läste nyss på Anna och Magnús skulasons hemsida... Hraunar har höjt sin bedömning till 8,72!!! Näst högst i Sverige!!!! 8,88 för ridegenskaper! Vilken häst!!! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets betäckningssäsong hos SWB är nu sammanfattad, och antalet betäckta ston har minskat - inte särskilt oväntat i en tid där många...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 871
Senast: Kristall10
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka