Årets hingstar! Vem har du valt?

Sv: Årets hingstar! Vem har du valt?

Jag har 3 ston som ska betäckas i år, en till Gaukur & två till Hörgull frá Stedja, eller om jag tar 2 till Gaukur, har inte bestämt mig ännu :)

Det var inte kattskit det inte!

Du får gärna PMa mig om var det är ni bor och hur det går med Hosias betäckningstillstånd, även om jag oftast tittar på hingstar med egna meriter kan han kanske vara värd ett undantag.;)

Är hon dräktig med honom? För han stå ju i DK numera. Hade han haft en annan hingsthållare hade han varit mycket aktuellt nu när han är så pass nära.

Jo jag betäckte henne i fjol med Svartur så hon ska föla vilken dag som helst nu.Vad är det för hingsthållare & varför gillar du inte honom.

Han stå på Slippen mer berätta jag inte här.
Fick fick hem stona en ej dräktig betalt ca 40.000 kr/sto (Garri) i mycket dålig skick. Ej verkat, de var där längre, ena stoet hade går ner ca 60 kg. Vi väger hästarna så vi vet vad de väger. Nr två var mycket skygg när hon kom hem.
Och hur vi fick hem dem ska vi inte prata om.

Jag hade också lite funderingar kring Gaukur... Men han föll bort p.g.a avståndet...

Hade även funderingar på Illingur med jag är inte helt säker på att han är värd de pengarna...
Han har dock många av egenskaperna jag söker...

Senast ändrad:

IA och Denni's hingst Divar från Lindnäs ser riktigt fräck ut :)! Jag har ju sett ridbilderna på honom på deras hemsida, och herrej*vlar vad snygg han ser ut :love:!
Är det någon som har bokat sitt sto till denna tuffing mån tro? :)

Jag betäcker mina tre med Kjarkur frá Egilsstadabae. Betäckte två stycken med honom förra året och väntar med spänning på att dom skall föla i det närmaste. Ett tredje inackorderat sto har också hans föl i magen, så det blir tre Kjarkur-barn som skall skutta omkring i min hage i sommar. www.kjarkur.se

Någon som vet något om Sproti vom Aubachtal, hur är psyke,viljan?
Har han mycket o stora gångarter?Skulle gärna vilja veta lite mer om honom.!

IA och Denni's hingst Divar från Lindnäs ser riktigt fräck ut :)! Jag har ju sett ridbilderna på honom på deras hemsida, och herrej*vlar vad snygg han ser ut :love:!
Är det någon som har bokat sitt sto till denna tuffing mån tro? :)

Ville betäcka med honom föra året men de ville inte har 3 års ston så vi valde då Vaki i stället. Han är läcker och super stam.

Hör med ägaren hon är mycket trevlig. Bero på dit sto om han passar.
Hade inte satt en fyrgångare under honom som har svart för tölt. Vad jag vet har han ett mycket bra lynne. Tyckte nästan, då vi var intresserat av honom (köp) att han saknade lite vilja, men verka som han har mer vilja nu och är ju äldre numera och vet vad livet handlar om.

Han har mycket natur tölt sen vet jag inte hur han utvecklats i de andra gångarter.

*KL*
Prins från Knutshyttan så klart! Åker nästa helg...
Men ett tag lutade det starkt åt att vi skulle ändra oss till Sómi från Knuthyttan... Honom tar vi nästa år!

Bor väldigt nära Óliver frá Kvistum, rider mycket träningar å så därborta, och visst, han är väl fin men tycker inte han e speciellt märkvärdig faktiskt! ;)

Senast ändrad:

Sproti är jättetrevlig i lynnet, han är mycket hanterbar hela tiden. Han har blivit mer herre på täppan här under årens gång men aldrig att han är dum eller försöker sig på något, han lyssnar ALLTID på tillsägelse !

Jag tycker han har bra vilja men tror oxå jag inte är så duktig på att bedömma viljan. Han går framåt tills du säger till honom att sluta och han går fram överallt. Han älskar att arbeta och ju mer han rids desto mer på G blir han och desto mer vilja får han.

Jag tycker han har mycket gång och stort steg i grundgångarterna, en härlig galopp, spänstig trav, mycket bra skritt med gott övertramp och överlag bra steglängd.
Han har väldigt lätt för tölten och samling men tölten är den gångart som behöver jobbas med för att få högre lyft och mer spänst i. Dock har han mycket rörelse i tölten och har mycket smidiga rörelser.

Även om han har stått några veckor är det alltid tölt i honom, ibland tom svårt att få trav på honom :)

Hans avkommor får överlag bra halsansättning, blir stora och välresta av en elegant typ med tölt från början, smidiga rörelser och är mycket trevliga i lynnet.

Välkommen att maila mig om du funderar över något mera :)

Sproti är min absolut bästa vän och en underbar ridhäst !

Jag kommer nog betäcka 2 av mina egna ston med Sproti von Aubachtal och eventuellt mitt gamle sto med Kulur från Brösarpsgården men funderar lite på Thorvar frá Holum till henne oxå......

Nästan dubbelt så långt till Thorvar och hon kommer ha föl vid sidan så vi får se vilket det blir :)

Jag tycker att Illingur ser så otroligt frän ut :)! Är det någon som kastat en tanke på honom? Han har ju en grymt fin avkomma efter sig, Sindri frá Vallanesi, som (om jag minns rätt:grin:) kommer att stå i sverige en period för betäckning i år :).
Någon som spanat in Illingur? :)

Tack för svar.:)

Jag funderar nämligen på att betäcka ett av mina ston, kollar nu runt på lite olika hingstar...
Det är ett fyraårigt sto med fyra bra gångarter, hon är ganska liten och nätt så isåfall skulle jag vilja betäcka med en lite större hingst.
Hon är ganska försiktig och har inte visat så jätte mycket vilja ännu, och om jag därför betäcker henne så vill jag använda mig av en hingst med ganska mycket vilja.

ursäkta lite trådkap:o, men någon som kan skriva något om Òliver fra Eyrabakka?gångarter,vilja?? :o:p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets betäckningssäsong hos SWB är nu sammanfattad, och antalet betäckta ston har minskat - inte särskilt oväntat i en tid där många...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 871
Senast: Kristall10
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar