Årets hingstar! Vem har du valt?

Sv: Årets hingstar! Vem har du valt?

jag väntar med STOR spänning på mitt föl efter Vidir frá Saefelli. den bör komma innom en vecka nu. Vidir är utan tvekan en av dom underbaraste hästar jag har träffat nånsin! Han är fantastiskt snäll o väluppfostrad, han är pigg o känslig med bra vilja o fantastiskt steg! sen att han är showig och super kul att titta på är bara bonus!

Jag hade även fundering på att betäcka mitt gamla sto med Deilir frá hrappstödum, även han en vacker hingst som ger SUPER fina avkommor! tyvärr blir det ingen betäckning i år men kanske nästa..

Jag tror jag har bestämt mig för att betäcka Kveikja i år och den jag siktar på är ingen mindre än Kjarkur fra Egilstadabe! Inget bokat o klart ännu dock.

Ett andra alternativ är semin från Keilir fra Midsitju(står i danmark nu!). Men först vill jag kolla in Kjarkur lite närmre, hoppas få hälsa på honom en dag här snart.

Senast ändrad:

Tänk på att om ni ska ta in semin från utlandet att det måste finnas hingstlicens löst hos SIF. Har pratat med dem då jag var sugen på Örn fra Efri-Gegnishölum.

Men att lägga ytterligare 3000 kr på licens var jag inte sugen på då är det närmre att köra över till DK. Men Skanyland som är kontaktpersson i sverge för Skovbogård kanske löser licens för hingstarna.

Såg nu att Keilir var svindyr för oss som inte har bedömda ston... Så det blir inte aktuellt! Men han har ju en fin avkomma/kopia (vad jag känner till) i sverige -Deilir som nämns högre upp i tråden. Han kan ju vara ett alternativ! Lika som bär är de iaf :)

Eller har du några käcka tips Valvis? Du verkar ju kunna massor om avel/hingstar :) Jag vill gärna ha en avkomma som blir lite större än Kveikja själv- hon e 1.29... Aningens litet. O som står på västkusten så man inte behöver köra dagstur för o komma till hingsten.

Ju tack avel/hingstar är mitt stoooora intresse, även när det gäller halvblod.

Vad vill du mer har utt av avkomman, tölt, pass, vilja .... .

Har inte valt något ännu, men är rätt sugen på Haleggur från Hyndevad.

Har hanterat Haleggurs bägge föräldrar och hans mamma blev jag störtkär i och hade gärna tagit med henne hem och låtit henne bo på balkongen ;-D

*kl*
Háleggur är väl en "buke-häst"?
Visst har vi sett bilder på honom i tidigare trådar?
Supersnygg är han iaf!

*kl*

Det gick bra för Hraunar frá Efri-Raudalaek på Euromót som hållts på Osternyholz i Tyskland.
Hraunar fick 8,88 för ridegenskaper på avelsbedömning och han och Magnús vann stilpassen med otroliga 8,47 i poäng.
Vad jag vet så fribetäcker han på Brösarpsgården 2010.

Kan kanske vara ett alternativ för de som har passande sto;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Tur man redan har ett bra sto efter Hraunar som destom fick en underbar lite pojk efter Vaki från Österåker. Vår Dád ska till Hraunar men om det redan blir i år eller i slutet av nästa sommar få vi se.

Valvis är ert Hraunar sto inridet/tränat eller har hon bara gått i avel än så länge?

Har visserligen tre stycken Hraunar avkommor, men skulle inte tveka att använda honom igen! Är dock helt bedrövad över att vi tyvärr fick ta bort en av de mest lovande i veckan som gått. Lovande 3 årigt sto, med meriterat möderne, bra blup...

Blir inga hingstar utanför gården i år, utan vi kommer att använda vår egen bluphingst. Stort husprojekt på gång hemma på gården, så tiden och ekonomin räcker inte till. Men nästa år är jag riktigt sugen på att använda Ardur frá Lundum:love:

Senast ändrad av en moderator:

Det är otroligt svårt att välja hingst. Har ett fyrgångsto med lätt för både trav och tölt och vill helst ha en fyrgångare efter henne. Är det dumt att välja en fyrgångshingst? Har hört att man riskerar att avla bort tölten? Har funderat på Frami från Häringe. Någon som har några åsikter om honom?

Hon är inriden (en månad) är bara 4 år. Tanken är att hon ska har ett föl till och sen tränas. Mycket enkelt med allt.
Jag har haft 2 4åringar efter honom i träning, känsliga men väldig lättlärda och med mycket rörelser.
Har alltid gillat Hraunar.

Gud ja Ardur vilken häst, men Dád har samma far som han så det går ju inte.

Det är otroligt svårt att välja hingst. Har ett fyrgångsto med lätt för både trav och tölt och vill helst ha en fyrgångare efter henne. Är det dumt att välja en fyrgångshingst? Har hört att man riskerar att avla bort tölten? Har funderat på Frami från Häringe. Någon som har några åsikter om honom?

Jag har många fyrgångskombinationer i avel och ingen har svart för tölt och det finna många bra hingstar som är kombination av fyrgångare.
Kommer i år dessutom betäcker 2 av dessa med en unghingst som är fyrgångare. Har bara stoet lätt för tölt och bra tempo i gångarterna så hade jag kört på fyrgångare med mycket tölt och tempo typ Ardur eller någon av Askurs fyrgångsavkommor.

Jag har en betäckning med Frami men har svart att bestämma sto till honom.
Avkommorna är så olika efter honom några med mycket aktion men styva sig (passaktig tölt) och några som är väldigt mjuka.

Någon som har förslag på sto som kan passa honom. Är sugen på mitt sto som är linja avlat på Thor von Sporz (Tyrs far) men frågan är om avkomman blir för styv i rörelserna.

Valvis, tack för ditt svar! Då får jag kanske tänka om. Ardur är ju grym. vilken trav han har bl.a. Står lite långt borta bara i Stockholmstrakten och vi bor på västkusten. Går ju inte att åka hur långt som helst. Kan du tipsa mig om någon bra fyrgångare efter Askur annars?

Valvis, tack för ditt svar! Då får jag kanske tänka om. Ardur är ju grym. vilken trav han har bl.a. Står lite långt borta bara i Stockholmstrakten och vi bor på västkusten. Går ju inte att åka hur långt som helst. Kan du tipsa mig om någon bra fyrgångare efter Askur annars?

Hur mycket pengar har du tänkt dig. Du har ju Imir hos Heimir som är mjuk som en katt med bra tempo och väldigt bra bakbensaktion. Kanske Valiant från Solbacka han ska visas på strömsholm nu, Orri stam är ju inte dumt om man vill avla fyrgång med mycket tölt.

Finns ju även Reyr fra Dalbæ men han går bara på frys och kosta en del men vilken häst. Sen går ju Gellir fra Arbakka med på semin från DK, har tränat några avkommor efter honom, känsliga men vilka rörelser.

Det är tyvär ingen Askur så direkt i närheten vad jag vet som är fyrgångare.

Bero ju alltid på vad man vill med sin avkomma.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets betäckningssäsong hos SWB är nu sammanfattad, och antalet betäckta ston har minskat - inte särskilt oväntat i en tid där många...
Svar
0
· Visningar
64
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 871
Senast: Kristall10
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar