Årets första föl 2005

Sv: Årets första föl 2005

Tiba Lavec födde den 5:e januari ett stoföl E:Viking Kronos...Så du är bara 2:a på bollen i år :D

Väldigt söt och vilken fin bläs! Men jag tyvärr också att han blir skimmel. Min fölunge (efter skimmelarab) var alldeles rosa runt mule och ögon, och hon behöll sin fuxfärg. Men din ser mer svart ut i skinnet, och benen såg också gråare ut än min fölis. Jag kan försöka scanna in ett foto på henne så får du se.

Nu ska vi se om jag får med någon bild på min fuxfölis...
Måste man ha en hemsida för att det ska funka? I så fall får du maila mig om du vill se bilden, jag vet inte hur jag ska lägga upp den. :confused:

Grattis till en söt liten släkting till mina guldklimpar! :-) Jag har inte haft något fuxföl själv, men jag har för mig att jag hört att röda ögonfransar brukar betyda blivande fux. Vita stickelhår i ring runt ögonen tyder å andra sidan på skimmel. När det gäller benens färg kan de mycket väl vara cremefärgade nu och ändå bli fux. Det har jag sett exempel på. Svarta ben blir å andra sidan skimmel. Och fuxgenen kan färdas långt. Jag vet ett fuxsto (nära släkting till Notariat, btw) som hade skimmelföräldrar och bara skimmlar och bruna i stamtavlan. Inte förrän i femte led dök det upp en fux...

Lycka till!

Carina som hoppas på en fux efter Premier i april (fast det blir nog en skimmel med tanke på mammans track record...)
www.silverarabians.com

äääää....säg inte så jag som så gärna vill att han ska bli fux hihihi ;) Jo chansen att han behåller sin färg är väl inte så jättestor men hoppas kan man ju. Han har inga vita hår runt ögonen, men däremot på benen och i svnasen. Runt ögonen är han bara ljusbrun/leverfärgad. Så även skinnet. Det är svårare att se det på bilden tyvärr där ser han mer stickehårig ut än i verkligheten.

Tack och Hoppas du får din fux Carina ;) hihi

Ett fuxföl är rosa runt ögonen när det är alldeles nyfött. En som skall bli skimmel är mörk.

Han är verkligen bedårande och jag skulle också hoppas på att han fortsatte vara skimmel !

aahh..glömde kika på ögonen när han föddes men inte var de rosa tror jag? asch...får väl grusa och glömma bort förhoppningarna på att han ska bli fux... :crazy:

hihi det är sött så länge det varar ;)

Fuxar ser väldigt bleka ut i sina färger/pigment runt ögon och mun när de föds. De mörknar inom ett par dagar, men som sagt, de första dagarna är de ganska fula. Jag skulle också tippa på att han blir skimmel. Han är väldigt söt!

jaa...nu är hoppet grusat tror jag....siktade in elva små skimmelstrån på hans ögonlock idag!! Han är en vecka o en dag så där rök väl alla förhoppningar om en framtida fux ;)

Så olika man kan tycka. ;) Jag väntar två föl efter Satyryk, en fux med bred bläs och knästrumpor.
Han får gärna nedärva alla sina egenskaper utom färgen. :eek:

Och konstigt nog är en brun arab den som är lättast att sälja. Jag för min del har svårt att bry mig om färgen. Det är ju så mycket annat som är viktigt att titta på. Hur kan man tycka att färgen är viktig? Det är ju svårt nog ändå att hitta en bra häst...

Carina
www.silverarabians.com

Jag bryr mig inte heller om färgen, då skulle jag inte använt hingsten i fråga. ;)
Men får jag välja :) tycker jag ljusbrunt är snyggast, sen skimmel.
Nåt jag inte gillar på araber är just den breda bläsen, men har hästen kvalite så strunt samma.

Satyryk kanske jag skulle använda ill mitt sto, jag vill ha en fux med fyra vita och bläs ;) Har funderingar på antingen Medalj (om plånboken tillåter) eller Gimmick.

haha jag har ju tills nu varit totalt såld på skimlar - ville BARA ha såna - tills jag såg den där lille krabaten! Egentligen bryr jag mig inte heller om färgen - bara det är en frisk och sund häst vilket han verkar vara så då är jag glad och nöjd!

Till macken - Kullatorp har Premier också ju, han är fin och fux men om han är kvar hos dem vet jag inte? Har för mig att de bara lånar honom?

Kullatorp leasar Premier under 2005. Så han finns för avel där i år. Anledningen till att jag själv väntar en avkomma redan nu är att jag importerade semin från honom under förra året.

Carina
www.silverarabians.com

Åh, ännu en snyggig... Kamsle skulle man ta honom i stället :d Varför ska det vara så svårt att bestämma sig för en hingst?

hihi! Jag röstar på Premier om jag får rösta åt dig! ;)

Kika in i nästa Ridsporttidning, då ska det vara en liten rad om lilleman med! :love:

Jag med :-). Få hingstar i Sverige kan ge honom en match. En liten anekdot (känner fotografen): på Kullatorps annons i senaste ridsport (en av fyra annonser), så står han helt lös utanför kyrkan på en kyrkogård. Hur cool som helst. Dessutom har han rörelser utöver det mesta. Får ofta 20 rakt igenom på dem. Och när han premierades i Belgien förra året, så fick han högst poäng av alla hingstar som deltog (alla raser). Som extra plus har han gått löp i Polen en säsong (-97) med helt ok resultat. Fast egentligen skulle jag inte göra reklam för honom. Jag ville ju vara ensam i Sverige om min Premier-avkomma. Fast jag får ju vara det ett år i alla fall... :-)

Carina
www.silverarabians.com

Liknande trådar

M
Avel Hej! Jag står i ett litet dilemma. =) Äger ett jätte trevlig arabsto ( F:1985 E:Rashman (E:Doman) U:Ramona (E:Pargos) (1.50 i manken...
Svar
11
· Visningar
1 434
Senast: Manatee
·
Avel Nu har vi fått årets första föl i stallet där jag står uppstallad. :bump: Fölningen hade gått bra och snabbt och resultatet är en...
Svar
7
· Visningar
980
Senast: Ankan
·
Övr. Barn Ja, det skulle jag vilja med Elins farmor! Himmel, den ena farmodern är värre än den andra!!!! Jag trodde inte att någon kunde vara...
43 44 45
Svar
892
· Visningar
77 548
Senast: Enya
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 380
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025