Årets föl. sälja/behålla?!

Jag skall behålla min lille då jag blev "lurad" då jag köpte hans mor.(En lång historia)
Hon har fått en andra chans som avelssto & hon är den bästa man kan tänka sig. :love:

Svårt att sälja om man har för mycket känslor för individen, men jag brukar försöka bestämma mig innan den föds om jag skall behålla eller ej. Har jag bestämt mig innan så låter jag inte känslorna bli för starka. Får jag flera föl blir det "den bästa" som blir kvar, och de andra säljs. Har funkat bra hittills.
/Linda.

Hon ska behållas, vilket hela tiden varit planen att göra tills hon ridits in och passar hon mig ska hon bli min tävlingshäst.

Vi har fått fyra föl i år. Brukar försöka sälja några föl varje år men också behålla en eller ett par. Oftast avgörs det av om vi själva vill ha kvar nån speciell, kanske för att få återväxt eller nån vi tycker ha nåt visst men det som verkligen styr är intresset från köparna. Ibland kan det vara bättre att sälja till nån man vet kommer att ta fram hästen på bästa sätt.

Vi brukar annonsera under sen sommaren eller efter fölmönstringen. De flesta vill väldigt gärna veta poäng även om jag tycker att det inte alltid stämmer med vår uppfattning om hur fölet blir i framtiden utan bara hur den är i dagsformen. En fölunge i en växtperiod kan få dåliga poäng men bli bäst i längden.

Känslomässigt är det alltid synd att lämna iväg ett föl man själv har varit med om att producera o ta fram men efter ett antal föl är det lätt att konstatera att det inte går att behålla alla. Har man dessutom hittat bra köpare värmer alla hälsningar o kort som brukar dyka upp!

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Lilleman ska visas och säljas är det tänkt. Jag har inte haft några som helst planer på att behålla honom, men misstänker att hans stam är mer internationellt känd och gångbar än här i Sverige. Stoet har lämnat mkt bra föl i Holland, så vi får väl hoppas på rätt köpare med fet plånbok. ;) :angel: Fast mest av allt hoppas jag på rätt köpare, oavsett plånbok. :D

Men visst svider det i ens hjärta när man ser alla fölen och vet att många av dem kommer få hårda smällar i livet. :cry: Jag hoppas att travarfölisarna slipper slakttransporterna, hårda kuskar och okunniga fjortisar och att de andra slipper ett liv i rasthage, box 23 h/dygnet och täckade upp över öronen när det är plusgrader. :(

Nej, nej. Du missförstår, det är "de andra" som är de andra raserna som jag syftar på. :o Travarfölisarna tror jag slipper boxen 23 h/dag och täckade över öronen, där ligger nog halvbloden mycket sämre till. :p :crazy: "Vi" har inga andra raser i stallet, men jag hoppas naturligtvis att alla ska få det bra. Det gör bara så ont att veta att många av de som föds kommer att bli olyckliga hästar, alla små ljuva liv som tror gott om allt och alla. :(

Mitt kommande föl är "beställd" och redan såld. De betalar hela summan vid 90 dagars dräktighet.

Har fått 1 halvblodsföl och 1 new forestföl i år. Båda är ston. Halvblodsfölet e: Bugatti Hilltop ser riktigt bra ut med 3 bra gångarter och den är jag nog benägen att behålla. Även new foresten rör sig bra men har tyvärr fått blå ögon. Den ska säljas på sikt, men om det blir nu eller senare beror på om det är rätt köpare.
Eftersom jag inte har avlat så länge så vill jag gärna se vad det blir av båda fölen...

Jag föder upp ponnyer i ytterst liten skal. Efter att ha åkt runt till lite olika människor med ettåringar nu på försommaren har jag bestämt mig för att INTE sälja mitt årsföl (jag köper en kompis i stället). Det har varit skrämmande att se hur illa man fodrar sina ungdjur. Jag har sett icke avmaskade, magra ettåringar som inte fällt ur, i slutet av juni. Skall man sälja föl tror jag att man måste förvissa sig om att köparen verkligen vet vad den sysslar med. Tyvärr lever den tron fortfarande kvar, att föl skall växa långsamt under vintern/våren och man ger inte fri tillgång på grovfoder. Tyvärr säljer en del sina ponnyer till hästägare som vill ha sällskap till vuxna djur som skall ha begränsad mängd grovfoder samt att man nog kan ge sig katten på att den lille inte får i sig så mycket. Tja, egentligen skulle man nog inte föda upp ponnyer alls.....
funderar Ragnhild

Kan hålla med dig om att det är förbluffande många vettiga hästmänniskor (2 kompisar bl a som är pedanter med sina vuxna hästar) som rensonerar grovfodret till sina föl efter avvänjning :confused:

Verkar heller inte fatta att när man säger fri tillgång så är det meningen att det ska finnas kvar på morgonen så att de verkligen har fått äta precis så mycket som de själva vill.
Sen vet jag ju att många åringar trots god tillgång på både mat och mineraler ser hemska ut både vad gäller hull och hårrem. Kroppen verkar liksom inte hinna ta upp allt som behövs utan växer bara kopiöst fort (shettisföl bl a).

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 186
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 254
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka