Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan ju vara ide kolla om han är gentestad och helt saknar rödanlag, i så fall kan du ju se till att din lilla blir reggad som mörkbrun eller svart. Har du fölbilder? Fuxar är rödrosa som små, inte grå. Svarta är grå, bruna är tyå älgfärgade men kan vara rätt grå det med. Men påståendet om Sir Oldenburg samt att hon var grå som nyfödd - jag skulle kräva att hon registreras som brun. Det är större odds för det än fux isf - och mindre risk du får ändra.
Jag ska ta och kolla upp det där så det inte blir något fel! Hon var grå när hon föddes men bytte snabbt färg till älgfärgad så jag var helt säker på att hon skulle bli svart men hon är inte det och jag tycker hon är alldeles för röd för att vara mörkbrun men det kan säkert ändras :)

Kan ju vara ide kolla om han är gentestad och helt saknar rödanlag, i så fall kan du ju se till att din lilla blir reggad som mörkbrun eller svart. Har du fölbilder? Fuxar är rödrosa som små, inte grå. Svarta är grå, bruna är tyå älgfärgade men kan vara rätt grå det med. Men påståendet om Sir Oldenburg samt att hon var grå som nyfödd - jag skulle kräva att hon registreras som brun. Det är större odds för det än fux isf - och mindre risk du får ändra.
Jag ska ta och kolla upp det där så det inte blir något fel! Hon var grå när hon föddes men bytte snabbt färg till älgfärgad så jag var helt säker på att hon skulle bli svart men hon är inte det och jag tycker hon är alldeles för röd för att vara mörkbrun men det kan säkert ändras :)

Jag ändrade i somras färg i passet på mitt ena sto och det kostade inget mer än att ID- kontrollanten ska ha betalt. Jag skickade bara in passet och ett ifyllt formulär om hennes färg.

Sir Oldenburg har inga fuxanlag och då kan absolut inte din unge bli fux , helt omöjligt . Det du kan göra är dna testa henne svart ,fux och agouti anlaget så får du svar vilken färg hon har . Googla på animal genetic.
Jag ska ta och kolla upp det där så det inte blir något fel! Hon var grå när hon föddes men bytte snabbt färg till älgfärgad så jag var helt säker på att hon skulle bli svart men hon är inte det och jag tycker hon är alldeles för röd för att vara mörkbrun men det kan säkert ändras :)[/QUOTESir r

Sir Oldenburg har inga fuxanlag och då kan absolut inte din unge bli fux , helt omöjligt . Det du kan göra är dna testa henne svart ,fux och agouti anlaget så får du svar vilken färg hon har . Googla på animal genetic.

Är han gentestad alltså, Sir Oldenburg? (Bara nyfiken, då båda hans föräldrar har ett fuxanlag var enligt allbreed, som dock inte alltid är sant)

Är han gentestad alltså, Sir Oldenburg? (Bara nyfiken, då båda hans föräldrar har ett fuxanlag var enligt allbreed, som dock inte alltid är sant)
Det tar jag för givet när man annonserar Sir oldenburg att han inte kan få fux . Annars lurar man ju folk i din marknadsföring ?

Det tar jag för givet när man annonserar Sir oldenburg att han inte kan få fux . Annars lurar man ju folk i din marknadsföring ?

Eller så tror man att den inte kan få x färg då den aldrig lämnat det? OBS att jag inte påstår de ljuger, jag bara är nyfiken, jag googlade lite och tänkte det säkert finns ett "officiellt" uttalande eller ett testresultat, men hittade inget. Fast "alla" tycks överens om att han inte lämnar fux, och tror jag hittat två "kanske fuxungar" som påstås vara efter honom. Och med tanke på hur mkt han ändå betäckt så även om slumpen saknar minne så NÅGRA borde ju slunkit igenom. Dvs han är sannolikt homozygot svart. Blev bara nyfiken om du visste om att han var testad eller så när du lät så säker =)

Sion var väll svart ? Står gentest på alligre (stavning)

Ja men Sion har en fuxförälder enligt allbreed. Alltså har han en dold fuxgen. Samma sak för Greta Garbo (brun/mbr) som också hade en fuxförälder och därför ett dolt anlag. Tarantella och Gutena står alltså som fuxar på allbreed, dvs mormor och farmor till S.O var fux, och vardera förälder har därför ett dolt fuxanlag.

Nej jag kan i inte säga att han är dna testad . Och som jag skrev eftersom de själva skriver att han inte har några fuxanlag och inte kan ge fuxar så borde de ha underlag för det ?
Att varje förälder bär med ett fuxanlag behöver ju inte vara att fölungen får fuxanlag även om stor chans finns ?
Gentekniken är ju otrolig har själv haft en mörkfux / leverfärgad som var svart och gul med ett fuxanlag .
Hon var alltså Smokey Black men ser ut som fux ? Dna testad .

Nej jag kan i inte säga att han är dna testad . Och som jag skrev eftersom de själva skriver att han inte har några fuxanlag och inte kan ge fuxar så borde de ha underlag för det ?
Att varje förälder bär med ett fuxanlag behöver ju inte vara att fölungen får fuxanlag även om stor chans finns ?
Gentekniken är ju otrolig har själv haft en mörkfux / leverfärgad som var svart och gul med ett fuxanlag .
Hon var alltså Smokey Black men ser ut som fux ? Dna testad .

Färger överlag är kul. Min född fux blir skimmel tog omvägen via kolsvart han...

Som sagt, det var bara ren nyfikenhet då du lät så säker så jag tänkte att du kanske visste att det verkligen är som de skriver. Inget talar emot att det är helt sant att han är homozygot svart, så var just bara nyfikenheten.

Jag vet bara att det står på Eklunda stuteriets hemsida att han inte kan lämna fux det står däremot inget om gentest och jag är helt säker på att han är pappa :) Dock lite krångligt att behöva göra nytt pass om det visar sig att hon är mörkbrun och inte mörkfux... hm det får tiden utvisa :)

Eklunda har haft fel förut. De brukade skryta med att Johnson inte heller kunde ge fux, men Hoppsan så fick han en hel drös med fuxavkommor, däribland bruksprovsvinnaren Sankt Erik :D

Jättefin fölunge i alla fall!

Jag vet inte kanske det :) Id kontrollanten sa att hon är mörkfux och hon är väldigt röd i färgen.
Gud vad kul finns det bild på ditt föl i länken? eller kan du lägga upp en ''färsk'' bild? det är så kul och se fler avkommor från honom!
Vår gamla ponny var mörkfux efter test, så här såg hon ut i färgen.
finasteronja12_zps35160a01.jpg
aumllskadebaumlstaRonja090721_zps7e428ce5.jpg

Ronja-denbaumlsta090625_zps4f497f9c.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 986
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V