Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det vore kul att se bild på henne o andra.
Min är ju söt, men ta migtusan inte fotogenique. Har fortfarande skägget kvar, vilket jag inte sett på ngn annan:confused:

Haha, skägget kvar låter gulligt. Min märr blir alltid riktigt skäggig på vintern, dressyr tränaren brukar skoja om det.
Ska ta mig i kragen och ta lite bilder, hon ser redan ut som en färdig häst.. Har 115 i strl på sitt regn/blötsnötäcke. Fortfarande skitsnäll!! Lyfter fötter, står uppbunden själv, kan gå både ute och inne när mamma rids. Ser verkligen Figaro R temperamentet i henne, trots att han bara är farmors far :love:

Mitt sto håller på för fullt och avvänjer fölet, och fölis är bara fem och en halv månad än. Tror inte hon läst i böckerna att de ska vänjas av vid 8-9 månader...
många ston är rejält less på sina föl när de börjar närma sig ett halvårs ålder
Visst känns det bra i magen om man kan ha dem ihop längre än så, men jag har ändå en känsla av att många förmänskligar sina föl och drar onödigt länge på avvänjningen.
Min fölunge riskerar att vänjas av snart, av den enkla anledningen att hon envisas med att springa igenom staketet i hagen där de går nu. I så fall kommer hon puttas in i flocken som går på naturreservatet nu, med smålandsgärdesgård runt hela. Där är det omöjligt att krypa igenom.... Hon känner flera av individerna i den flocken också. Fast kommer sen ändå gå i samma lösdriftsflock som sin mamma när det blir dags att flytta till vinterhagen.

Jag hade ju tänkt avvänja runt 6 månader ändå, stoet är dräktigt och jag är rädd att det kan vara svårt med hullet framöver. Planen är att ta hem dom i omgångar, stoet först och sedan fölis. Men jag är rätt tacksam över att stoet hjälper till lite!

fran_tidn_ridsport_544ab200ddf2b328d741b625.jpg

Vad gäller avvänjning håller jag med vem det nu var som sa att varje fölning och därmed varje avvänjning är en "ny" situation och man får välja utefter hur det är just den här gången. Dvs jag tror inte på att alltför fast låsa sig för en lösning. Utan ha en ambition, och anpassa den efter verkligheten. Så jag säger varken bu eller bä om att avvänja tidigt eller att avvänja sent.

Lillskit blir som det ser ut nu avvänjd vid 7-8 månaders ålder, uppfödaren vill gärna han går kvar hos stoet så länge. Vilket är helt okej för mig. Skulle mamman tycka "försvinn ungjävel" så ja då får man göra om planen. Risken är inte så stor, han går på lösdrift och har en hel bunt extramammor. Han tycks inte särskilt bunden vid sin mor heller, de flesta bilder jag får är morsan inte ens i bild men väl någon av de andra tanterna =) Så om han så skulle behöva avvänjas vid t ex 6 mån ålder, så han tar det knappast speciellt hårt gissar jag. Mjölkbaren försvinner, tryggheten kvar.

559542_709997759084665_3463306521892862637_n.jpg

Och om man backar lite ser det ut såhär... Ingen av de vita damerna på bild är hans ömma moder men han är som synes utmärkt trygg med sina extramammor. (Exakt var mamma är vet jag inte, nånstans utanför bild).

10616092_709997612418013_3595344936988547139_n.jpg

10451708_709997625751345_6617314078137712206_n.jpg

Är lite nyfiken på vad era ston och bebisar äter för grovfoder och kraftfoder? Och hur mycket? :)
Jag har ett welsh sto & föl, så jag ger ingen annan mat än hö med ok värden, kanske sammanlagt . De är bägge två runda och goa, i synnerhet stoet, så jag lägger inte till något mer förutom att jag försöker lura i henne mineraler.
Verkligen skillnad mot när jag hade halvblodsföl för 2 år sen, då var det i stort sett fri tillgång på hö + 2 kg lucern per dag. Det är stor skillnad att ha ponnyföl :p

Är lite nyfiken på vad era ston och bebisar äter för grovfoder och kraftfoder? Och hur mycket? :)
Mitt sto (halvblod) har haft problem att hålla hullet lite fram och tillbaka efter fölning (hon är inte jätte lätt att ha bra hull på utan föl heller). Föl är 4månader nu. Äter i stort fri tillgång hösilage, får 0,5l lusernpellets, 2l krafft muskel, 3l havre plus mineraler. Jag kör på metoden att jag bara öser på foder så länge hon inte håller hullet. Hon är på väg upp nu, varit nära att öka på mer nu annars.
Föl äter Pavo Pedo Care, han tycker dock inte att den är lika aptitlig som stoets foder, vilket han glatt äter. Föl-fodret är det knappt att han äter och inte nära rekommenderad ranson.

Vår dam äter nog omkring 30 kg hösilage per dag, hon har fri tillgång och blir aldrig tjock. I kraftfodret äter hon per mål (2 mål om dagen) ~ 250 g havre, 400 g lusern, 50 g betfor + mineraler och 2 st msk nyponpulver som ges endast på morgonen.

Lizette spolas nu på framhovarna vid intag (pga leran). Mycket märklig tradition tycker hon, men finner sig.

:love:

En liten film på Silvio från igår.
Den där kommer du att ha mkt glädje av:love:

Mammahäst är inte pjåkig hon heller.:love:

Min unge fick höra hur söt o orädd hon var av Vet. häromdagen. Hon blev t o m fotad. Han utbrast först - vilken jätte! Ja hög är hon o född sent:D men hon har att brås på.:banana: Jag vill ha en som är ca 175 o det blir hon nog.

många ston är rejält less på sina föl när de börjar närma sig ett halvårs ålder
Visst känns det bra i magen om man kan ha dem ihop längre än så, men jag har ändå en känsla av att många förmänskligar sina föl och drar onödigt länge på avvänjningen.
Min fölunge riskerar att vänjas av snart, av den enkla anledningen att hon envisas med att springa igenom staketet i hagen där de går nu. I så fall kommer hon puttas in i flocken som går på naturreservatet nu, med smålandsgärdesgård runt hela. Där är det omöjligt att krypa igenom.... Hon känner flera av individerna i den flocken också. Fast kommer sen ändå gå i samma lösdriftsflock som sin mamma när det blir dags att flytta till vinterhagen.
Hur menar du att man förmänskligar?
Det borde också vara av en anledning till att man tar upp detta.
Man kan även läsa här hur gott det gör såvida det funkar.

Bokat tid hos veterinären för undersökning av Älva. Hon har minst en gång om året de senaste 3åren behandlats för hälta i vänster bak, alltid vid vintern när det är kallt ute, behandlats en tid o blivit bra för att sen bli halt nästa vinter igen. Röntgad i benen varje gång o vet. har nöjt sig med att stanna där o inte faktiskt tagit reda på vad felet sitter :mad:
Nu har jag märkt en tid att det är något på gång igen så nu tänker jag inte åka därifrån förrän jag fått ett svar o misstänker att det kommer bli en tung dag... hon har blivit halt både när hon varit igång och nu när hon stått de senaste 2 åren...
Frågan är om man ska ta med sig fölet till kliniken? Är en resa på 1 timme på båda hållen...
Stoet ska antagligen både röntgas o ultraljudas i länden/ryggen eftersom bekymret verkar sitta där så då kan hon ju kanske ändå inte vara med.
De är ju skilda på natten o jag tror inte att Älva skulle bli så bekymrad av att Nevada stannar hemma men det finns igen hemma som kan ha koll på Nevada så hon håller sig i boxen... tänk om hon reser sig mot gallret o lyckas fastna eller nåt :nailbiting:
Ute kan de inte vara eftersom den andra hästen skulle springa runt som en toka.
Men samtidigt känns det dumt att dra in henne på en vet.klinik med alla möjliga smittor i...
Hur skulle ni gjort?

:love:
Den där kommer du att ha mkt glädje av:love:

Mammahäst är inte pjåkig hon heller.:love:

Min unge fick höra hur söt o orädd hon var av Vet. häromdagen. Hon blev t o m fotad. Han utbrast först - vilken jätte! Ja hög är hon o född sent:D men hon har att brås på.:banana: Jag vill ha en som är ca 175 o det blir hon nog.
Tack :) De har framförallt ett så trevligt temperament båda två. Kommer försöka sälja en av dem, vem det blir får ödet bestämma.

Kul att din följer storleksplanen, det gjorde aldrig Fendi (Silvios mamma) hon borde blivit en 170häst men stannar nog på 161 verkar det som.

Bokat tid hos veterinären för undersökning av Älva. Hon har minst en gång om året de senaste 3åren behandlats för hälta i vänster bak, alltid vid vintern när det är kallt ute, behandlats en tid o blivit bra för att sen bli halt nästa vinter igen. Röntgad i benen varje gång o vet. har nöjt sig med att stanna där o inte faktiskt tagit reda på vad felet sitter :mad:
Nu har jag märkt en tid att det är något på gång igen så nu tänker jag inte åka därifrån förrän jag fått ett svar o misstänker att det kommer bli en tung dag... hon har blivit halt både när hon varit igång och nu när hon stått de senaste 2 åren...
Frågan är om man ska ta med sig fölet till kliniken? Är en resa på 1 timme på båda hållen...
Stoet ska antagligen både röntgas o ultraljudas i länden/ryggen eftersom bekymret verkar sitta där så då kan hon ju kanske ändå inte vara med.
De är ju skilda på natten o jag tror inte att Älva skulle bli så bekymrad av att Nevada stannar hemma men det finns igen hemma som kan ha koll på Nevada så hon håller sig i boxen... tänk om hon reser sig mot gallret o lyckas fastna eller nåt :nailbiting:
Ute kan de inte vara eftersom den andra hästen skulle springa runt som en toka.
Men samtidigt känns det dumt att dra in henne på en vet.klinik med alla möjliga smittor i...
Hur skulle ni gjort?
Jag hade lämnat fölet hemma. Men hade försökt hitta någon som åtminstone kan titta till henne någon gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 776
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar