Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
många ston är rejält less på sina föl när de börjar närma sig ett halvårs ålderMitt sto håller på för fullt och avvänjer fölet, och fölis är bara fem och en halv månad än. Tror inte hon läst i böckerna att de ska vänjas av vid 8-9 månader...
Jag har ett welsh sto & föl, så jag ger ingen annan mat än hö med ok värden, kanske sammanlagt . De är bägge två runda och goa, i synnerhet stoet, så jag lägger inte till något mer förutom att jag försöker lura i henne mineraler.Är lite nyfiken på vad era ston och bebisar äter för grovfoder och kraftfoder? Och hur mycket?
Mitt sto (halvblod) har haft problem att hålla hullet lite fram och tillbaka efter fölning (hon är inte jätte lätt att ha bra hull på utan föl heller). Föl är 4månader nu. Äter i stort fri tillgång hösilage, får 0,5l lusernpellets, 2l krafft muskel, 3l havre plus mineraler. Jag kör på metoden att jag bara öser på foder så länge hon inte håller hullet. Hon är på väg upp nu, varit nära att öka på mer nu annars.Är lite nyfiken på vad era ston och bebisar äter för grovfoder och kraftfoder? Och hur mycket?
En liten film på Silvio från igår.
Tack ! Ja han kommer bli maffigVad fin han ser ut! Men han har grovnat en del ser det ut som,men jättefin ändå!
Är lite nyfiken på vad era ston och bebisar äter för grovfoder och kraftfoder? Och hur mycket?
Den där kommer du att ha mkt glädje av
En liten film på Silvio från igår.
Hur menar du att man förmänskligar?många ston är rejält less på sina föl när de börjar närma sig ett halvårs ålder
Visst känns det bra i magen om man kan ha dem ihop längre än så, men jag har ändå en känsla av att många förmänskligar sina föl och drar onödigt länge på avvänjningen.
Min fölunge riskerar att vänjas av snart, av den enkla anledningen att hon envisas med att springa igenom staketet i hagen där de går nu. I så fall kommer hon puttas in i flocken som går på naturreservatet nu, med smålandsgärdesgård runt hela. Där är det omöjligt att krypa igenom.... Hon känner flera av individerna i den flocken också. Fast kommer sen ändå gå i samma lösdriftsflock som sin mamma när det blir dags att flytta till vinterhagen.
Tack De har framförallt ett så trevligt temperament båda två. Kommer försöka sälja en av dem, vem det blir får ödet bestämma.
Den där kommer du att ha mkt glädje av
Mammahäst är inte pjåkig hon heller.
Min unge fick höra hur söt o orädd hon var av Vet. häromdagen. Hon blev t o m fotad. Han utbrast först - vilken jätte! Ja hög är hon o född sent men hon har att brås på. Jag vill ha en som är ca 175 o det blir hon nog.
Jag hade lämnat fölet hemma. Men hade försökt hitta någon som åtminstone kan titta till henne någon gång.Bokat tid hos veterinären för undersökning av Älva. Hon har minst en gång om året de senaste 3åren behandlats för hälta i vänster bak, alltid vid vintern när det är kallt ute, behandlats en tid o blivit bra för att sen bli halt nästa vinter igen. Röntgad i benen varje gång o vet. har nöjt sig med att stanna där o inte faktiskt tagit reda på vad felet sitter
Nu har jag märkt en tid att det är något på gång igen så nu tänker jag inte åka därifrån förrän jag fått ett svar o misstänker att det kommer bli en tung dag... hon har blivit halt både när hon varit igång och nu när hon stått de senaste 2 åren...
Frågan är om man ska ta med sig fölet till kliniken? Är en resa på 1 timme på båda hållen...
Stoet ska antagligen både röntgas o ultraljudas i länden/ryggen eftersom bekymret verkar sitta där så då kan hon ju kanske ändå inte vara med.
De är ju skilda på natten o jag tror inte att Älva skulle bli så bekymrad av att Nevada stannar hemma men det finns igen hemma som kan ha koll på Nevada så hon håller sig i boxen... tänk om hon reser sig mot gallret o lyckas fastna eller nåt
Ute kan de inte vara eftersom den andra hästen skulle springa runt som en toka.
Men samtidigt känns det dumt att dra in henne på en vet.klinik med alla möjliga smittor i...
Hur skulle ni gjort?