Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min är 5 månader och han får stanna kvar inne i boxen under tiden jag släpper ut mamman. Började förra veckan att låta honom stå kvar själv under tiden jag red stoet (hade folk som höll koll på honom under tiden). Detta har fungerat jättebra! Stoet trivs och KB trivs (han får ju allt hö för sig själv).
Jag har inte mätt honom, men tror inte att han har passerat 140 cm än.
Lite bilder från i morse:
20141103_085004_zpsc27ea8cd.jpg

20141104_085844_zpsef42b40a.jpg

Felice är 5 1/2 månad o får panik om mamma är längre bort än stallgången... Hon har redan provat klättra på boxdörren :banghead: Så lite ombyggnation o övertalning så kanske det går att få Felice boxvan också ;) Vore trevligt om man kunde ta ut hästarna en och en i stället för att brottas med båda två tjockisarna samtidigt!

Jag hade tagit med fölet till kliniken om jag inte hade möjlighet att få ut en veterinär till stallet som kunde behandla där.

Mina föl har klättrat ut boxen när mamma försvunnit så jag hade aldrig någonsin lämnat ett föl ensam och obevakad i en box.

Felice är 5 1/2 månad o får panik om mamma är längre bort än stallgången... Hon har redan provat klättra på boxdörren :banghead: Så lite ombyggnation o övertalning så kanske det går att få Felice boxvan också ;) Vore trevligt om man kunde ta ut hästarna en och en i stället för att brottas med båda två tjockisarna samtidigt!
Innan jag började skilja Silvio och Fendi åt så hade jag byggt upp boxväggen så det var riktigt högt för jag har också haft klättrande fölungar och det är inget kul. Men Silvio brydde sig inte så jag tog ner den extra höjningen igen och han står nu lugnt och tuggar hö när jag rider. Måste vara det coolaste föl jag haft hittills. Det lilla ponnyfölet protesterade mer när jag tog ut hans mamma, men han är ju så liten så han kan inte klättra över även om han försöker.

Min älskade sambo är "ledig" några veckor över jul så då ska det byggas en extra box samt fölsäkras! :D Felice är gudasnäll men har de galnaste ögon jag har sett! :crazy: När nått är lite läskigt himlar hon med ögon så det ser ut som hon håller på att få nått anfall o ska tuppa av... :meh:

Jag har också börjat låta fölis stå själv i box en stund så mamma får äta i lugn och ro och jag säger som sassiball har nog aldrig stött på en så lugn fölunge. Hon sa ungefär "jaha då var man här...." ställde sig och åt hö direkt.... så skönt! Hon har stått där lite olika lång tid men max 1h och det har varit hur lugnt som helst. Idag gick jag in och lagade mat under tiden hon var i boxen och när jag kom tillbaka låg hon och sov! :-)

Jag har också börjat låta fölis stå själv i box en stund så mamma får äta i lugn och ro och jag säger som sassiball har nog aldrig stött på en så lugn fölunge. Hon sa ungefär "jaha då var man här...." ställde sig och åt hö direkt.... så skönt! Hon har stått där lite olika lång tid men max 1h och det har varit hur lugnt som helst. Idag gick jag in och lagade mat under tiden hon var i boxen och när jag kom tillbaka låg hon och sov! :-)
Coola föl vi har, så skönt :D

Jag flyttade hem mitt sto igår medan Chokladen (fölet) går kvar hos grannarna där de gått i sommar. Stoet hade påbörjat avvänjningen lite sedan några veckor tillbaka och det var rätt odramatiskt när jag lastade stoet och körde hem henne. Nu får Chokladen bo kvar där några veckor, bo med en fölkompis i box och gå i samma flock som hon gjort i sommar. Medan stoet får gå hemma på lösdriften och börja ladda upp inför nästa års föl! Så hoppas vi att det ska gå bra, tanken är sedan att även Chokladen ska flytta hem och gå i blandad flock här hemma men det kan hinna ändra sig.

Jag stänger rätt ofta in mitt föl i boxen (och har gjort sedan tidig ålder) och har stoet precis utanför och sedan sakta gjort det till längre och längre stunder där stoet fått gå utanför stallet även.
Mitt sto är skitnöjd med att bli av med fölet, hon har typ bråttom bort ifrån honom...
Fölet är inte precis oroligt, han är väldigt självständig, men skriker lite och någon av de första gångerna provade han att göra något. Men numera äter han mest.

Mitt sto svarar i stort sett aldrig när fölet skriker. Gör inte i hage eller stall. Ibland skulle det vara väldigt bra om hon gjorde det då han inte kommer in ifrån hagen frivilligt med stoet utan bara står och skriker... Numera är han så tam att han kommer så smått så småningom och går att ta in själv, men har varit rätt besvärligt att få in honom när han varit skygg och man knappt kunnat ta på honom och få på någon grimma.

Tycker det går så pass bra att lämna mitt föl själv nu att jag börjar fundera på om jag kan ta ut och motionera stoet utan honom i mer än 5min, vilket är där vi är idag. Men är jag ute i mer än 5min kommer jag komma längre bort ifrån stallet, vilket gör mig som matte lite nervös.

Nu blir det livat o mkt snack....
Jag provade fölis täcke igår eftersom hon blivit stor o det passade nu.
Det ska hon få ha idag då det ska blötsnöa hela dagen.

Hon har tappat fölpälsen men inte hunnit skaffa Ytterrocken ännu.
Varför ska ett föl utan päls o underhudsfett härda ut när den inte kommer att behöva göra det som vuxen?
För mig är det gammalt tänk som grundat sig på att det inte har funnits täcken o att man är kvar i det gamla. De kan gå in, men när mamman med täcke står ute...
Just nu ligger fölis inne o sover. Kameran är guld värd för oss som daltar med varan första o enda fölunge..

För risken att de skadar sig i täcket är stor, särskilt när de har lekkamrater som föl bör ha. Är det skitväder får man se till att de har gott om mat, mammas mjölk värmer småttingar bra. Man ser även till att de kommer in och får värma sig.

Ingen fölunge på hela stuteriet frös trots kyla och regn under de 6 månader mina bodde där. Det säger nåt om hästhållningen.

Men det var väl lösdrift? De ska ju kunna lägga sig på torr plats.
Jag har sett nog med föl som måste pälsa på sig så till den milda grad för att de är så tunna.
Det är nog större risk att de fastnar i andras täcken.
Lugn o fin nu... Täcket är inte på då fölis tar ett race på ngn minut o sen springer in.

Men det var väl lösdrift? De ska ju kunna lägga sig på torr plats.
Jag har sett nog med föl som måste pälsa på sig så till den milda grad för att de är så tunna.
Det är nog större risk att de fastnar i andras täcken.
Lugn o fin nu... Täcket är inte på då fölis tar ett race på ngn minut o sen springer in.

Men om fölungarna måste pälsa på sig för att de är tunna så har man ju ett annat problem som jag tycker man främst inte ska lösa genom att sätta på dom täcke.

Mitt föl har inte täcke och kommer heller inte att få något såvida hon inte blir sjuk. Och jag hoppas att de andra fölen hon går med inte heller blir sjuka så de behöver täcke för som sagt risken att de fastnar i varandras täcken är stor.

Jag lämnar mitt 4-månaders föl ensam i boxen, men han har andra från flocken inne i stallet som sällskap. Han är tyst och lugn bara han har hö att tugga på :d och mamman gillar att få komma ut och är tyst hon också. Men det är bara kortare stunder än så länge. K

Jag har köpt en -14 fölunge till förresten. Det är ett russföl, också hingst. Killarna ska få husera ihop är det tänkt och vår gamle shettis kommer att hålla slynglarna på plats.
Har fått köpa en hingstunge av riktigt fin stam tycker jag. Han är e. Glorias Cumulus ue. Taktik G. Hans mamma kommer från en utmärkt stostam, har gett godkänd hingst och har själv plockat hem fina poäng på premiering och utställning. Hans pappa är ganska ny i aveln, men har höga poäng och verkar oerhört trevlig.
Jag ville gärna ha ett "russigt" russ så jag letade efter föräldrar med höga poäng på typ och naturligtvis bra kvalitet & temperament i övrigt. Fölet är visat på fölbedömning i höstas med 40 p (bla 9 på typen) och rekommenderad att visas som hingst. Så jag sparar väl honom så länge han fungerar bra som hingst så visar jag honom på rådgivande i höst igen så tar jag det därifrån.
Har tänkt ta hem honom december eller januari, lite beroende på hur uppfödaren tycker. :banana:

Nej ingen lösdrift. Ja att de fastnar i varandras är en stor risk, särskilt hingstar som reser sig har en förmåga att kila in ett ben i bogen. Föl är för klena för att dra sig loss.

Jo hingstföl som går tillsammans o leker o har ngn form av vindskydd. Nu pratar vi blötsnö hela dagen.
Men om fölungarna måste pälsa på sig för att de är tunna så har man ju ett annat problem som jag tycker man främst inte ska lösa genom att sätta på dom täcke.

Mitt föl har inte täcke och kommer heller inte att få något såvida hon inte blir sjuk. Och jag hoppas att de andra fölen hon går med inte heller blir sjuka så de behöver täcke för som sagt risken att de fastnar i varandras täcken är stor.
Jag skrev att min unge har rena sommarpälsen ännu o den har inga andra som kan trassla in sig OM hon får på sig det.
Hon behöver ej heller gå ut i snögloppet.

Idag har föltäckena inga spännen utan fästs med kardborre- av en anledning.

För 30 år sedan hade man inga regntäcken på vuxna hästar heller.......

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 776
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar