Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom på när jag skickat, att apropå mörkfux - så man ser där han fällt av att det blir rejält mörkt. Men fux är han ändock.

@Jennyzen Jo det är rätt mycket pojkbus, sägs det. Han har en del.. humör med.. (Lastningen efter utställningen hade varit ett kapitel för sig tydligen....)

Vilken rolig och gullig tråd! Jag bara måste dela med mig av min lilla Prinsessa :)
Elvira är ett halvblodssto e: Sir Oldenburg ue: Bugatti Hilltop. Född 30 maj.
Hon är mitt första föl :) Föddes grå och är nu mörk fux. Mycket lustigt med tanke på att sir Oldenburg inte kan lämna fux ;)
10516807_10152877682365695_6051564807977186255_n.jpg

10513333_10152706915970695_8549296505422751522_n.jpg
10426603_10152545729475695_7343513164742643255_n.jpg
Inte en chans i hela världen att den där ungen är fux! Med den färgen som nyfödd skulle jag säga att den är svart, oavsett nyans just nu. Möööööjligen mörkbrun, om man studerar den noga.

Denna http://i156.photobucket.com/albums/t24/hippoteket/svart/kinder.jpg var beige över hela kroppen, på fotot bara i topparna. Den är svart... (han är en känd, framgångsrik ponnytravare idag, alla man frågar svarar "klart han är svart")

Kom på när jag skickat, att apropå mörkfux - så man ser där han fällt av att det blir rejält mörkt. Men fux är han ändock.

@Jennyzen Jo det är rätt mycket pojkbus, sägs det. Han har en del.. humör med.. (Lastningen efter utställningen hade varit ett kapitel för sig tydligen....)

Oh prata inte lastning! :banghead:
Det tog två timmar för oss att ta oss till fölbedömningen, fröken Felice protesterade vilt o högljutt! Sen var det samma visa när vi skulle hem igen... Det är mysigt med föl ibland :meh:

Har delat på sto och föl under nätterna. Brukar ni ge fölet något speciellt foder när ni delar på dom? Allt går jätte bra, nevada gick in i sin egna box redan andra dagen o de verkar faktiskt trivas bättre med eget utrymme! Men på morgonen är hon extremt tuttig, är rätt bökigt att leda dom till hagen för nevada är på stoet hela tiden o vill bara dyka ner i mjölkbaren! Hon äter gott om hö under natten så tror inte hon hungrig utan bara tuttig men tänkte ändå om hon behöver något extra foder nu?

Vi brukar släppa in fölis till mamman medans mamma äterfrukost. Ofta får stoet mer ro när trycket lättar och fölis är på på.
Och jag upplever att föl blir imte mätta på hö, de får i sig för lite.

Jag kommer inte att dela mina ens på nätterna förrän tidigast framåt våren. Har kameran kvar hos dem och ser att fölis (5 månader igår) diar cirka varannan timme under natten. Och dessutom brukar det bli en kli-stund varje natt. Däremellan sover fölis hela tiden. Mamma häst står mest och sover men brukar ligga ner två ggr per natt, cirka 15-20 min per gång. Så de har behov av varandra. För övrigt är de inte så bundna till varandra. I hagen går de oftast i varsin ände. Och mamma häst rids och då står fölet kvar i boxen med hästkompisar runt omkring och med en massa hö. Läste en artikel i senaste Tidningen Ridsport där de inte tyckte man skulle dela på sto och föl förrän tidigast 8-9 månader. Hur tänker ni andra?

@viarp det där med avvänjning brukar sköta sig själv. Att fölet diar varannan timme i boxen har ju förmodligen också med att göra att det inte finns så mycket mer att göra där i mörkret, än att sova och äta typ.det säger inte så mycket om dens behov av det egentligen.
Att dela på nattetid när föl är 5-6 månader kan bero på att stoet börjar bli trött ,tappar i vikt och att hon behöver få vila ifrån fölet några timmar ibland.
En annan klar fördel är att fölet i lugn o ro kan få käka sitt kraftfoder utan en för glupsk mamma som slukar allt fort.

Iår är ena fölet redan helt avvant ( det fixade mamman själv från en dag till en annan), medans det andra går i flock på dagen med mamma, barnvakt o syskon, och på nätterna bor hon hos mamma i box, och kommer att få fortsätta med det sålänge jag ser att de båda är tillfreds med det. Det är ett stoföl så det kan nog bli några månader till(född i juni)

Jag tror aldrig någon kan säga vad som är rätt och vad som är fel, varje ny fölning är en ny situation, och kräver sina egna lösningar.

Mina går på lösdrift med sina mammor. De kommer nog göra det ett par månader till innan jag delar av dem. Tyckte ponnyfölet visade hingsttendenser ett tag men nu verkar han ha glömt bort det igen. Antagligen för att stona inte brunstar nu.

De får hö ute och kraftfoder en gång om dagen inne för att få i sig mineralerna. Jag vet inte riktigt hur mycket Silvio får i sig, men inte mer än 0.5 kg kraftfoder om dagen i alla fall, resten tar mamma.

Igår band jag upp Silvio och tvättade de vita kotorna på honom, han var hur lugn o cool som helst :) Lika lugn o snäll som sin mamma o mormor :love:

Mamman till mitt föl är varken tunn eller trött så för den sakens skull behöver jag inte dela. Fölet får endast en näve pellets när mamman rids och äter hö när mamman får hö. Även fölet är i fint hull. :) Jag tror mer på att hon får dia än att ge extra kraftfoder. Men som sagt olika sätt passar säkert olika hästar och ägare.

Anledningen till att jag delat på mina är för att stoet normalt sätt tappar väldigt mycket hull under hösten och jag vill börja ge henne mer kraftfoder innan hon hinner tappa för mycket.
Problemet är att hon är så snäll så hon låter Nevada käka upp fodret! Så jag delade på dom för att nevada inte ska få i sig för mycket o älva för lite ..... Älva ser mer än nöjd ut o ligger ner o sover nu, det har hon inte gjort sen de stallades in :)

@viarp , jag har aldrig ifrågasatt ditt stos hull, eller fölets.
och visst är det bra att fölen får dia länge, av olika anledningar, men jag tror att det kan vara farligt att tro att ett föl får i sig "dundernäring" så länge den diar, hur många här inne mäter innehållet i stoets mjölk på hösten/vintern egentligen?

Som sagt , alla är vi olika och tänker olika, huvudsaken är väl att det blir bra i slutändan.

Idag har jag först ridit Fendi och sedan kört en runda med Dingla. Det var första gången Dingla var ifrån fölet och hon brydde sig inte ett skvatt fastän han gnäggade lite i stallet. Så lugn och cool hon var, jag blev faktiskt förvånad då jag trodde hon skulle bli lite orolig. Kanon att det funkar att lämna båda fölen i stallet nu när mammorna ska igång igen.

Lizette, 5 månader och tre veckor gammal mäter nu 141cm över manken och bortåt 146cm över baken. Hoppas hon inte fortsätter växa så himla fort, 5cm på en månad är rätt mycket...
Rider äntligen på Winette igen. Det märks att hon saknat att vara center of attention. Tävling nästa säsong kanske :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 776
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 982
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar