Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att läsa hur ni andra gör vid installning. Egentligen hade jag velat ha mina på lösdrift men jag vill helst inte ha ledarstoet med i fölflocken eftersom hon verkligen inte behöver lika mycket mat och dessutom gärna trampar ner höet i marken och sen kan ju ingen äta det.

Det har jag tänkt lösa genom att hon går själv om dagarna i hagen bredvid de andra, men om de andra ska använda lösdriften så kommer ju hon att få stå ensam inne istallet. Får man ens ha en häst själv på stall när de andra går ute?

1798723_10152475816434426_8708217693928927942_n.jpg
1897916_10152475789869426_1384275349832521483_n.jpg

Silvio växer :D Den lille killen :love:

Vilken rolig och gullig tråd! Jag bara måste dela med mig av min lilla Prinsessa :)
Elvira är ett halvblodssto e: Sir Oldenburg ue: Bugatti Hilltop. Född 30 maj.
Hon är mitt första föl :) Föddes grå och är nu mörk fux. Mycket lustigt med tanke på att sir Oldenburg inte kan lämna fux ;)
10516807_10152877682365695_6051564807977186255_n.jpg

10513333_10152706915970695_8549296505422751522_n.jpg
10426603_10152545729475695_7343513164742643255_n.jpg

Vilken rolig och gullig tråd! Jag bara måste dela med mig av min lilla Prinsessa :)
Elvira är ett halvblodssto e: Sir Oldenburg ue: Bugatti Hilltop. Född 30 maj.
Hon är mitt första föl :) Föddes grå och är nu mörk fux. Mycket lustigt med tanke på att sir Oldenburg inte kan lämna fux ;)
10516807_10152877682365695_6051564807977186255_n.jpg

10513333_10152706915970695_8549296505422751522_n.jpg
10426603_10152545729475695_7343513164742643255_n.jpg
Så söt, cool bläs!
Men du tror inte det är som hon är solblekt att hon ser fuxfärgad ut? Hon kan nog bli svart senare i vinter.
Min är också e Sir Oldenburg :)

Så söt, cool bläs!
Men du tror inte det är som hon är solblekt att hon ser fuxfärgad ut? Hon kan nog bli svart senare i vinter.
Min är också e Sir Oldenburg :)
Jag vet inte kanske det :) Id kontrollanten sa att hon är mörkfux och hon är väldigt röd i färgen.
Gud vad kul finns det bild på ditt föl i länken? eller kan du lägga upp en ''färsk'' bild? det är så kul och se fler avkommor från honom!

Jag vet inte kanske det :) Id kontrollanten sa att hon är mörkfux och hon är väldigt röd i färgen.
Gud vad kul finns det bild på ditt föl i länken? eller kan du lägga upp en ''färsk'' bild? det är så kul och se fler avkommor från honom!

Är det helt säkert att Sir Oldenburg saknar fuxgen? Alltså är han gentestad? (Jag vet de säger han inte kan ge fux, men utan gentest är det ju bara en gissning). I så fall är ju din fina inte mörkfux (eller inte efter Sir Oldenburg..). Den ser vid första anblicken svart/mörkbrun ut, och föddes den grå så stämmer det med. Fast den är väldigt röd i örontofsarna, pälsen i pannan osv. Så helt lätt är det inte på bild säga. Men är du säker på pappan och att han verkligen helt säkert saknar fuxanlag så gå inte med på vad ID-kontrollanten säger - då måste du ju skaffa nytt pass sen för den står med fel färg!

Jag lade precis upp ett par dagsfärska bilder på min Silvio ;)

Id- kontrollanter har haft fel förr.

Ja det är nog mkt möjligt att hon blir svart senare i vinter eller mörkare iaf :) Spelar ingen roll vilken färg hon är det är bara roligt att hon har varit så mystisk i sitt färgskiftande :) spännande och se vad det blir i slutänden ;)

Fast det spelar roll om du får fel färg i passet.. Du kommer behöva fixa till det sen, så bättre att om möjligt få det rätt direkt nu.

Ja det är nog mkt möjligt att hon blir svart senare i vinter eller mörkare iaf :) Spelar ingen roll vilken färg hon är det är bara roligt att hon har varit så mystisk i sitt färgskiftande :) spännande och se vad det blir i slutänden ;)
Ja, det är som Sassiball säger, inte första gången en Id-kontrollant har fel. Men hon blir fin oavsett vilken färg. ;)

Är det helt säkert att Sir Oldenburg saknar fuxgen? Alltså är han gentestad? (Jag vet de säger han inte kan ge fux, men utan gentest är det ju bara en gissning). I så fall är ju din fina inte mörkfux (eller inte efter Sir Oldenburg..). Den ser vid första anblicken svart/mörkbrun ut, och föddes den grå så stämmer det med. Fast den är väldigt röd i örontofsarna, pälsen i pannan osv. Så helt lätt är det inte på bild säga. Men är du säker på pappan och att han verkligen helt säkert saknar fuxanlag så gå inte med på vad ID-kontrollanten säger - då måste du ju skaffa nytt pass sen för den står med fel färg!
Jag vet bara att det står på Eklunda stuteriets hemsida att han inte kan lämna fux det står däremot inget om gentest och jag är helt säker på att han är pappa :) Dock lite krångligt att behöva göra nytt pass om det visar sig att hon är mörkbrun och inte mörkfux... hm det får tiden utvisa :)

Jag vet bara att det står på Eklunda stuteriets hemsida att han inte kan lämna fux det står däremot inget om gentest och jag är helt säker på att han är pappa :) Dock lite krångligt att behöva göra nytt pass om det visar sig att hon är mörkbrun och inte mörkfux... hm det får tiden utvisa :)

Kan ju vara ide kolla om han är gentestad och helt saknar rödanlag, i så fall kan du ju se till att din lilla blir reggad som mörkbrun eller svart. Har du fölbilder? Fuxar är rödrosa som små, inte grå. Svarta är grå, bruna är tyå älgfärgade men kan vara rätt grå det med. Men påståendet om Sir Oldenburg samt att hon var grå som nyfödd - jag skulle kräva att hon registreras som brun. Det är större odds för det än fux isf - och mindre risk du får ändra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 986
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar