Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Märkligt när fölungen kommer in med en färgfläck i ansiktet???

Vi har inga blommor eller bärbuskar i hagen som kan ge ngt sånt här.. En vanlig gräshage omgärdad av vit eltråd, ofärgade trästolp och vita plaststolp. Inga grimmor på ngn häst och ingen häst som har ngn blåspray eller annat på sig??

10427317_10204651731114935_3483186797210482327_n.jpg

Nej men jag fick förklaringen att fåglarna kan skita blått! Äckliga fåglar som bajsar på min unge.. isch!! Får tvätta bort när jag tar in ikväll.

Ja det sitter ngn liten plutt där som jag får ta bort när jag tar in henne sen @dobbis då ska du se svansen :D;)
För er som inte vet så är dobbis allergisk mot oborstade och smutsiga svansar.:love:

Bildmobbningen fortsätter...

10284686_697160710368370_4061070175100556241_o.jpg

MEN, jag fick en nytagen helfigurs med! Det blir inte nättaste sorten den herrn verkar det som.. Men han växer fint och bra, och jag tror om man jmf med fölbilder och hur han sett ut tidigare att han växer i sin hals lite bättre igen sen
(Det är inte mamma som står bredvid, för den som ev reagerar på att han ser hemskt stor ut.)
10712750_697160707035037_1153640724316373647_n.jpg

Nu börjar de ju se mer ut som små hästar än det där uttalat "föliga". Jag känner mig alltid grymt kluven den perioden, å ena sidan vill man de ska vara föl forever för föl är oemotståndliga. Å andra sidan känns det som att de blir mer individ när de blir mer häst än föl..

Min knatte var på utställning idag. Tydligen, såg jag på Facebook ;P Jag har velat han ska ställas ut så jag klagar inte, och det går ju inte att klaga på bedömningen heller...

Typ: Stor, elegant (8)
HHB: Vackert huvud, välformad hals, utmärkt bål (9)
Extr: Gracil, tåvid fram (7)
Skritt: God steglängd (8)
Trav: Lätt taktmässig trav (8).
8-9-7-8-8 = 40 p och guld.

Och off the record från domaren: "J-kligt snygg fölunge!"
Jag är ganska glad jag la vantarna på honom när jag gjorde, jag är rädd prislappen seglat iväg dit jag inte haft möjlighet annars..

@Alexandra_W jag hör ju egentligen hemma i 12:orna och 11:ornas trådar men jag tänkte bara säga att jag såg din fölunge på utställningen idag. Den såg jättefin ut :) Grattis!!
Jag följer denna tråden för skojs skull och när jag såg den idag så kom jag att tänka på att det kunde vara din och kollade upp stam i katalogen och tänkte att det måste ju vara din när stammen stämde :)

@Alexandra_W jag hör ju egentligen hemma i 12:orna och 11:ornas trådar men jag tänkte bara säga att jag såg din fölunge på utställningen idag. Den såg jättefin ut :) Grattis!!
Jag följer denna tråden för skojs skull och när jag såg den idag så kom jag att tänka på att det kunde vara din och kollade upp stam i katalogen och tänkte att det måste ju vara din när stammen stämde :)

Vad kul =)

Härligt, grattis!
Jag gick en sväng med nevada igår, mamma häst sprang o skrek efter henne men hon kunde bry sig mindre!
Hon var så nyfiken på vad min sambo höll på med, han fyllde på ett bål han skulle tända på.
Kastade kartonger, gick o vinglar runt med ett gammalt golv till transporten m, m och nevada tyckte det var SÅ häftigt! Hon fick gå o undersöka lite som hon vill och hela tiden gick hon tillbaka till sambon, hela vägen fram till högen med saker o bara stod o tittade på allt :laugh: När vi stod o pratade en stund beskrev han något och viftade med händerna mitt framför ansiktet på henne o hon bara stod där med öronen framåt och såg verkligen ut att lyssna jätte nog på vad han sa! Haha hon är så himla cool! Var till och med så min häst trötta sambo föll för henne o kan inte låta bli att gå o klappa på henne nu ;)

Tänkte höra med er här vad ni tycker:

Lizette är nu nästan 140 cm hög och det är så trångt i boxen att hon inte kan ligga ned mer än korta stunder. Modern vaktar dessutom maten mycket nu och slår mot den lilla vid utfodring :rage:
Är det för tidigt att ställa den lilla i egen box över natten? Hon står vägg i vägg med modern och det är galler mellan dem så hon är lugn och tyckte inte det var alltför märkligt. På morgonen fick hon dia innan de gick ut i hagen tillsammans.

Läste om någon vars veterinär sa att hon absolut inte skulle separera sina över natten innan fölet var 7 månader, så då blev jag fundersam. :confused:

Tänkte höra med er här vad ni tycker:

Lizette är nu nästan 140 cm hög och det är så trångt i boxen att hon inte kan ligga ned mer än korta stunder. Modern vaktar dessutom maten mycket nu och slår mot den lilla vid utfodring :rage:
Är det för tidigt att ställa den lilla i egen box över natten? Hon står vägg i vägg med modern och det är galler mellan dem så hon är lugn och tyckte inte det var alltför märkligt. På morgonen fick hon dia innan de gick ut i hagen tillsammans.

Läste om någon vars veterinär sa att hon absolut inte skulle separera sina över natten innan fölet var 7 månader, så då blev jag fundersam. :confused:

Tycker det låter bäst för alla att nattseparera. Min K jag hade förut nattseparerades vid 5 mån ålder för att få bort henne från mammans mjölk, hon växte för fort. Var inga problem, de stod med en häst emellan men båda var lugna och coola. Fick i början snutta lite "till natten" (alltså efter intag, vid nattfodring) men den fasades ut sen med. På morgonen kom de ju ut i hagen och fölis kunde dia, så även hela dagen.

Man får ju göra en avvägning mot vad som rent generellt är idealiskt (med mamman länge), och vad som är idealiskt sett till omständigheterna (i ditt fall trångt och risken att stoet skadar fölet när hon slår mot det). Jag hade om båda verkar ta det med ro nattseparerat. Minns inte hur gammal din är, men finns ju mjölkpellets om hon är så ung att hon inte tillgodogör sig mat riktigt på egen hand än.

Ibland värker det i hjärtat när man tänker på hur det blir när man ska sälja.
Min son hade en liten annan infallsvinkel idag när han skulle berätta varför vi nu inte ska sälja Glitch.

Tung vägande argument där tycker jag ;P Klart du inte kan sälja när ni köpt en ny grimma till honom, hur tänkte du där egentligen? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 986
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar