Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är verkligen rent fruktansvärt. Veterinären ringde idag efter att konsulterat med en annan vette när det gällde röntgenbildern. Tyvärr så är förträngningen riktigt illa och så har hon en fraktur på 5:e halskotan.

Mitt fina lilla föl tas bort på söndag. Förstår inte hur jag ska återhämta mig efter detta... :cry:

Fyfan.
Hoppas att stoet i allafall tar det bra.
KRAMAR i massor

Det är verkligen rent fruktansvärt. Veterinären ringde idag efter att konsulterat med en annan vette när det gällde röntgenbildern. Tyvärr så är förträngningen riktigt illa och så har hon en fraktur på 5:e halskotan.

Mitt fina lilla föl tas bort på söndag. Förstår inte hur jag ska återhämta mig efter detta... :cry:

Finns inga ord, vill bara skicka en tanke. Stor kram!

@lizzie

Det går inte på något sätt att föreställa sig det som har hänt och det som ska ske. Det är så vidrigt orättvist att orden försvinner. Tänker på dig, på er och jag hoppas Lilla fölets sista resa blir fridfull. :cry::cry:

Så fruktansvärt tråkigt för dig! Känner verkligen med dig!

Äntligen är jag hos min lilla fölunge.
Hon har vuxit mycket sedan sist. Lite bakhög är hon men annars väldigt proportionerlig med fin resning. Svrt att få till bilder dock med en fölunge som helst vill in i kameran

10410135_10152519341768323_2622583753257095958_n.jpg

Jag beklagar så oändligt mycket :cry:

Nu när det börjar bli dax för stoet att få lite mer kraftfoder (havre, avel och lussern får min) är det ok att fölet käkar samma? Nevada är väldigt snabb ner i krubban o roffar ibland åt sig mer än mamman :/ Hon har stoppat i sig av avel pelletsen i sommar med de gånger stoet har fått lite extra men då har det inte varit några större mängder... Tänker på om det finns risk för kolik hos fölet om hon stoppar i sig för mycket?
alternativet är kanske att ha dom delade under nätterna, tror inte någon av dom hade brytt sig överhuvudtaget men hade tänkt ha dom tillsammans över vintern, stoet är inte dräktig så är ju egentligen ingen brådska att dela på dom.
Hur gör ni andra?

Lizette är nu 136cm+/- vid snart 5 månaders ålder. Hur gullig och varsam som helst, alltid öronen framåt. :love:

Vi ger henne lite eget foder i en hink. Försöker hon ta av morsan får hon nämligen en redig spark och ett par bett och nu när hon är väldigt intresserad av maten går det knappt att undvika konfrontation om hon inte får lite eget att pula med. Hon får lite fölpellets från Hippos, vi vill inte stoppa i henne för mycket energi med tanke på växt + framtida ocd risk.

Skall prova att låta henne sova i egen box på natten nu mellan mor och favorit-gubben. Mor och föl är så stora att den lilla inte kan ligga ned längre trots att den är en normalstor fölbox. Så det blir nog lugnast för de båda att slippa trängas. Har gått lite promenader med mamma-Winette nu och hon saknar inte fölungen alls när vi är ute så snart kan jag nog börja sätta igång henne på riktigt :D

Tack för allas omtankar. Lilla Duchess springer nu på de evigt gröna ängarna. Mamma Häst har accepterat förlusten och är lugn. Går än så länge kvar i sto- och fölflocken på stuteriet. Ska dock ta hem henne så fort det går.

Jag har fortfarande svårt att fatta att jag förlorat mitt fina föl. För två veckor sedan var det full rulle och allt normalt. För att sedan utveckla wobblersymtom med raketfart. Befinner nog mig i någon form av chocktillstånd.

Diagnosen var cervikal verteral instabilitet/stenos, CV-I - alltså sörjer jag också att min dröm att få en avkomma efter mitt älskade sto är krossad. För vad jag kan förstå så är det genetiskt betingat.

Jag åkte till jobbet igår, men blev hemskickad av min chef efter 45 min. Jag var helt oförmögen att jobba, så fort någon försökte säga nåt så grät jag helt hejdlöst.

Min stackars gubbe är orolig för min hälsa och vill helst åka iväg och köpa en nytt föl på direkten - men så enkelt funkar det ju inte..

Lycka till med alla era finingar och var rädda om dem!

/Lizzie

Tack för allas omtankar. Lilla Duchess springer nu på de evigt gröna ängarna. Mamma Häst har accepterat förlusten och är lugn. Går än så länge kvar i sto- och fölflocken på stuteriet. Ska dock ta hem henne så fort det går.

Jag har fortfarande svårt att fatta att jag förlorat mitt fina föl. För två veckor sedan var det full rulle och allt normalt. För att sedan utveckla wobblersymtom med raketfart. Befinner nog mig i någon form av chocktillstånd.

Diagnosen var cervikal verteral instabilitet/stenos, CV-I - alltså sörjer jag också att min dröm att få en avkomma efter mitt älskade sto är krossad. För vad jag kan förstå så är det genetiskt betingat.

Jag åkte till jobbet igår, men blev hemskickad av min chef efter 45 min. Jag var helt oförmögen att jobba, så fort någon försökte säga nåt så grät jag helt hejdlöst.

Min stackars gubbe är orolig för min hälsa och vill helst åka iväg och köpa en nytt föl på direkten - men så enkelt funkar det ju inte..

Lycka till med alla era finingar och var rädda om dem!

/Lizzie

:cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 986
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar