Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är Duchess röntgad och hon har en förträngning i halskotpelare plus något som ser ut som en spricka på en halskota :cry:. Veterinären ska be en veterinär i Skara bedöma bildena också just med tanke på sprickan. Så länge ska Duchess få Metacam för att se ifall det blir någon förbättring. Men det är verkligen nattsvart prognos. Mitt fina föl.... :cry:

Jag är dock väldigt nöjd med att få tag på en veterinär som bokade om hela sin em för att kunna åka 10 mil för att kolla på mitt föl. Fick bra förklarat över skadornas omfång och hur kotorna ska se ut och tydlig med att den ev. sprickan gör prognosen ännu sämre. Vetten tyckte det var självklart att sätta in antiinflammatorisk medicin ändå, men Duchess har alla klassiska symtom på wobblersyndrom och det var riktigt otäckt att se henne gå. :crazy:

Känns bara fördjävligt! Och ta ett föl till på mamma häst känns totalt riskabelt. Vad vetten förklarade så är risken stor att även nästa avkomma får wobblersymtom. Vette sjutton om jag orkar med oron en gång till...

/Lizzie

Så otroligt ledsamt llzzie:cry: vet ju hur mycket man tycker om de små.

Veterinären tror att det är ärftligt och inte pga trauma?

Många tröstekramar

Så oerhört sorgligt med din fina tös!

Den enda häst jag har sett ha det gick omkull i hagen som dryga halvåring och började biljardera på alla fyra när han var knappa året. Äldre än så blev han tyvärr inte. I hans fall sa veterinären att det berodde på ett yttre trauma och inte något medfött.

Den 3:e halskotan låg liksom fel, på ett sätt som tydligen är vanligt när föl växer för fort. Duchess har ju varit inne i en kraftig växtperiod. Ärftligheten ligger väl i hur avkommor växer. Vetten trodde att det är 50/50 risk för att ev ny avkomma efter Mamma häst får wobbler. Jag har ingen aning. Missbildningen som ger slinger - den är ärftlig i alla fall och den kan man gentesta.

Sprickan kan hon ha fått nu. Blivit omkullknuffad eller druttat omkull pga vingligheten. Hon har ju jättesvårt att komma upp från liggande och kan ha slagit i halsen då.

/Lizzie

Den 3:e halskotan låg liksom fel, på ett sätt som tydligen är vanligt när föl växer för fort. Duchess har ju varit inne i en kraftig växtperiod. Ärftligheten ligger väl i hur avkommor växer. Vetten trodde att det är 50/50 risk för att ev ny avkomma efter Mamma häst får wobbler. Jag har ingen aning. Missbildningen som ger slinger - den är ärftlig i alla fall och den kan man gentesta.

Sprickan kan hon ha fått nu. Blivit omkullknuffad eller druttat omkull pga vingligheten. Hon har ju jättesvårt att komma upp från liggande och kan ha slagit i halsen då.

/Lizzie
Otroligt ledsen för din skull. Kramar härifrån. Lilla fina Duchess..

/Lizzie

Åh Lizzie så otroligt tråkigt :cry:

Wobbler på hund är ärfligt så det borde vara det på häst oxå.
Ledsen för din skull lizzie

Jo, veterinären sa att wobbler på häst har hög ärftlighetsgrad. Fölis är e.Dalwhinnie och om han lämnar wobblersyndrom borde det ha kommit fram vid det här laget. Så tyvärr är det nog från mamma häst det kommer. Det är hennes första föl i Sverige så man vet ju inget om vad hon lämnar. Hon har fått föl tidigare, men i Polen, och den eller de avkommorna är i alla fall inte registrerade. Så kan man inte spåra någonting alls.

Så himla tragiskt alltihopa så det är inte sant. Gubben min hoppas på att den antiinflammatoriska medicinen ska göra underverk - men jag har ingen förhoppning över huvud taget. Och veterinärens råd var att ta bort henne ganska omgående, men ville få en konsultation på röntgenplåtarna innan jag får den slutgiltiga domen.

/Lizzie

Fy vad hemskt @lizzie , kan bara fantisera hur det känns för dig nu :(

Min ena fölunge måste röntga hasen, han fick en smäll där som liten, men har inte haft ont av det alls, dock är svullnaden kvar och måste röntgas för att fastställa om där finns något fel på hasen :( Jag har haft 2 vettar som har klämt o känt på den, och båda sa att man inte gör något åt en sån svullnad, utan det är som ett skönhetsfel bara, men eftersom han är såld så ska vi kolla upp detta innan han åker. Någon som har haft erfarenhet av något sånt? Det är slemsäcken som är svullen enl vett.

@lizzie Jag vet inte vad jag ska säga.
Beklagar o hoppas att din gubbe har rätt i sin tro.

@Grandezza
Min första häst hade slagit ena framknät. Carpus mot krubban. Fick en förstorad slemsäck som gick ner sen när den reds. Bara skönhetsfel.
Många hästar får det i hasen av att de slår i box väggen piphas tror jag att det kallas.

@axel Tack för svar! Ja det är så jag har fattat det med, att när han växer o blir större så syns svullnaden mindre :) Men tanken är att han ska bli hopphäst, och då är det kanske bra att få det röntgat för säkerhets skull?

Ja. Jag skulle göra det för att veta.
Skulle även passa på att röntga alla leder bak.

Den ska väl säljas o då är den redan kollad.

Här är mina gangsters!

Granat
1907438_10205251424311668_4739705274100599182_n.jpg

Här syns svullnaden lite på h has
10653413_10205251425711703_9220321451543865398_n.jpg

Attitude
10419939_10205251356269967_7490935073824505730_n.jpg

10660081_10205272433076874_1292788844430775005_n.jpg

10671383_10205155995045996_4112472940518900485_n.jpg

@axel Tack för svar! Ja det är så jag har fattat det med, att när han växer o blir större så syns svullnaden mindre :) Men tanken är att han ska bli hopphäst, och då är det kanske bra att få det röntgat för säkerhets skull?

Min vet tycker att det är bäst att röntga sådana saker så att man har plåtar på hur det såg ut, i fall att det skulle bli värre eller att hästen skulle få något men av skadan i framtiden, då vet man hur det såg ut när man väl tar nya. Man har något att jämföra med. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 989
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar