Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack alla! Stuteriägaren har ringt under kvällen och lämnat rapport. Mamma häst har var hispig igår kväll, men lugnade sedan ner sig. Fölis har varit helt cool med att bo på box och vid sena kvällskollen låg hon ner. Däremot hade hon väldigt svårt att resa sig i morse, men såg för övrigt pigg ut. Äter som hon ska och ser för övrig helt opåverkad ut. Hon har varit ute med flocken och även om hon släpar bakbenen så har hon följt med flocken när de vandrat runt i hagen.

Hon verkar inte ha några problem med avståndsbedömningen när det gäller framhovarna. Har inga problem att beta etc.

Men att nerver är påverkade - det är helt uppenbart! Om det sedan är borrelia eller att det är svullet runt nerverna och trycker i halskotpelaren eller ryggraden - det är en annan fråga.

Jag hoppas innerligt på borrelia!!

Nog för att jag oroat mig för en massa konstiga saker som kan inträffa när får sitt första föl - men detta var jag inte beredd på :cry:

/Lizzie

Jag har på förmiddagen varit och hälsat på Duchess - hon stod ute i lösdriften och mumsade ensilage med resten av flocken. Hon ser helt normal ut så länge hon står stilla. När hon går rakt fram så släpar bakhovspetsen i backen. När hon vänder sig om får hon inte med sig bakbenen helt och hållet utan då släpar det lite i sidled också.

Däremot har hon huvudet och halsen i normalhöjd, verkar helt opåverkad för övrigt. Ser absolut inte sjuk ut på något sätt, äter och dricker som hon ska. Hon är också helt tillfreds med att bo i egen box på nätterna. Mamma häst protesterar, men kväll nr 2 så lugnade hon ner sig fortare än kväll nr 1.

Helt uppenbart är att det är ett neurologiskt fel. Fölis ser ut som min hund gör när Rimadyl är slut. Vovven har en artros i ländryggen och där kommer en nerv i kläm ibland, vilket medför lite lätt släpande bakben.

Det kommer en veterinär till stuteriet på onsdag, men i morgon ska jag kolla ifall det räcker eller om behandlings behöver sättas in redan i morgon. De veterinärer jag pratade med i fredags verkade inte alls stressade över situationen.

Att stoppa in fölis i en transport för att åka iväg till Strömsholm - det finns inte med på kartan. Hon klarar inte transporten dit.

/Lizzie

Strömsholm åker ut o har med sig röntgen om så skulle behövas.

Usch. Jag kan inte föreställa mig ångesten, men vi tror o hoppas att det är behandlingsbart!!!
Kom ihåg second o kanske third opinion.
Kramar

10363676_10152430167889426_8304361207946540809_n.jpg
1970690_10152430166719426_3609810752992139510_n.jpg

Småkillarna njuter av det fina septembervädret.

Har ni haft täcke på erat sto sen fölet kom? Hur reagerade fölet? Jag kastade på mammahäst täcke men Felice blev så skeptiskt att hon inte gick nära sin mamma på två timmar... Sen vågade hon sig fram men vågade fortfarande inte dia. Så efter fem timmar fick täcket åka av... Samma sak andra gången jag provade! Att andra hästen i hagen har täcke berör henne inte...

@Jennyzen jag började ha täcke på mitt sto i boxen redan efter ett par dagar efter fölning i hopp om att vänja honom med det då mitt sto är känsligt för insekter. Har i stort fungerat bra ifrån första stund för min. Har kunnat ha på alla möjliga täcken på stort utan att han reagerat.

Är lite lustigt då jag har problem med att mitt föl är rätt skyggt och lite rädd/super skeptisk mot allt möjligt annars.

Har du ngt täcke som inte går så långt ner?
Min reagerar bara på när jag kommer med byltet.
Hon har fått prova sitt fortfarande 3 nr för stora täcke själv idag. Det gick bra om jag kliade lite.

Har ni haft täcke på erat sto sen fölet kom? Hur reagerade fölet? Jag kastade på mammahäst täcke men Felice blev så skeptiskt att hon inte gick nära sin mamma på två timmar... Sen vågade hon sig fram men vågade fortfarande inte dia. Så efter fem timmar fick täcket åka av... Samma sak andra gången jag provade! Att andra hästen i hagen har täcke berör henne inte...
När Fendi var föl så lade jag på ett täcke på hennes mamma, varvid Fendi blev livrädd och sprang i full galopp, fullt vrålande iväg från mamman, påväg att springa ut från hagen. Hon förstod inte alls att det var mammahäst som hade täcke på sig utan blev livrädd för den nya hästen och började springa runt o vråla efter sin mamma. Så henne fick jag vänja gradvis i boxen, fick börja med bara ett schabrak.

Det har bara hänt en gång, de andra fölen har inte brytt sig, Silvio bryr sig inte om det.

Det är status qou. Hade telefonkonversation med veterinärer i måndag - ingen hade tid förrän idag. En veterinär har sett symtomen just på föl som växer för fort och hon tycker att det är värt att sätta in behandling. Så hon skulle göra allt för att klämma in en neurologisk undersökning idag. Stuteriägaren har sedan tidigare en annan veterinär inbokad till sent i em. Den vetten har stor vana av föl, och ska "slänga ett öga" på fölis i em. Vetten nr två frågade mig om jag haft fölis fosterfölsförsäkrad - vilket jag haft. Då tyckte vetten att jag inte oroa mig "för då kommer du klara dig" - vetten referade till att jag får ut livvärdet på fölis. Vette nr 2 är helt inne på att det är en missbildning i hjärnan och att fölis varit sjuk ett tag = lika bra att avliva nu.

Allt jag läser om slinger, slingersymtom och cervikal stenos är totalt nattsvart :cry:

Även om det beror på att fölis växer fort och symtomen kan klinga av, så är väldigt sällan som problemen inte kommer tillbaka :crazy:

Stuteriägaren har under årens lopp sett 100-tals med föl - EN gång har de sett slinger. Jag tar ETT föl och förmodligen mig enda fölet och så ska hon drabbas av slingersymtom - det känns djävligt orättvist!! :banghead:

Målet är självklart att röntga fölis, antingen så fort hon är avvand eller om jag lyckats få tag på någon veterinär som har portabel röntgenutrustning som klarar röntgen av halskotpelaren.

Själv går jag runt med en stor klump i magen och funderar på hur jag ska överleva...

/Lizzie

@lizzie fy tusan vad jag lider med dig. Det är ju så bittert att det inte finns.
Jag hoppas verkligen att detta är växtproblematik och att hon blir helt normal i slutänden.

@lizzie jag har fått akut borrelia på en ponny en gång och hon kunde knappt gå.. Vinglade och stapplade hit och dit.. dock allmänt nedsatt givetvis, trött och hängig..

Jag kan tycka att det är värt att ni sätter in behandling och ser om hon svarar innan ni avlivar.

Håller tummarna! Kramar!

När vaccinerar ni era föl? Visst har de skydd från råmjölken fram till 6 månader? Mina är nu 5 och 4 månader gamla och av praktiska skäl skulle jag vilja vänta ett par veckor att vaccinera, eller borde jag göra det med en gång? Mammorna är ordentligt vaccinerade. Är ju främst stelkramp man är rädd för.

Mina får första när de andra vaccineras i november sen resterande för att sen revaccineras november 2015 så jag har alla samtidigt.. Det blir tätt och fint första året men då har de ett riktigt bra grundskydd.

@lizzie .Togs blodprover?
Vad klumpigt vet 2 uttryckte sig.
De brukar pejla läget om hur stora insatser man vill göra för sin häst.
Nu har du inte ens en diagnos.
Jag tror att vi är lika o skulle göra allt för att vår enda fölis under vår livstid ska bli bra.
Jag vill tro att det är behandlingsbart. Kramar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 989
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3