Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@lizzie usch vad hemskt :(

@sassiball jag har tidigare länkat till forskning som säger att vacc du stoet i slutet på dräktigheten bör du inte vacc föl förens efter 6mån då det annars finns kvar rester av försvar och nya doser riskerar att inte ta sig.

Mina får första när de andra vaccineras i november sen resterande för att sen revaccineras november 2015 så jag har alla samtidigt.. Det blir tätt och fint första året men då har de ett riktigt bra grundskydd.
Ok. Hur ga
@lizzie usch vad hemskt :(

@sassiball jag har tidigare länkat till forskning som säger att vacc du stoet i slutet på dräktigheten bör du inte vacc föl förens efter 6mån då det annars finns kvar rester av försvar och nya doser riskerar att inte ta sig.
Tack :) ja jag minns att vi diskuterade det tidigare men kom inte riktigt ihåg vad vi kom fram till.

Idag har veterinär tittat på Duchess och tyvärr ser inte hoppfullt ut alls. Ingen behandling sattes in utan veterinären vill att hon röntgas först. Veterinären såg inte något hinder att vi åker iväg själv med fölis till klinik. Hon bor ju själv i box på natten, så vetten anser att hon klarar av att vara borta från mamma häst en halvdag eller vad det kan ta i tid på kliniken.

Jag är helt förtvivlad och förstår inte hur jag ska överleva detta :cry:.

/Lizzie

Idag har veterinär tittat på Duchess och tyvärr ser inte hoppfullt ut alls. Ingen behandling sattes in utan veterinären vill att hon röntgas först. Veterinären såg inte något hinder att vi åker iväg själv med fölis till klinik. Hon bor ju själv i box på natten, så vetten anser att hon klarar av att vara borta från mamma häst en halvdag eller vad det kan ta i tid på kliniken.

/Lizzie
Ush så tråkigt för er :( Hoppas verkligen det går att göra något.

/Lizzie

Men Neeej
Fy fasen så ledsamt. jag förstår verkligen att du är helt knäckt.
Jag försöker skicka all god karma till Duchess och hopp om att det är något som går att fixa.

Efter tips från kamrat här på Buke har jag fått tag på en veterinär i mitt distrikt, som har tillgång till portabel röntgen. Denna veterinären har möblerat om sin em och kommer till stuteriet ikväll för att röntga och undersöka lilla fölis. Denna vetten anser att behandling ska sättas in omgående. Vad för typ av behandling det handlar om vet jag inte - men vetten menade på att om slingersymtom beror på tillväxt så finns det hopp om bättring.

/Lizzie

Efter tips från kamrat här på Buke har jag fått tag på en veterinär i mitt distrikt, som har tillgång till portabel röntgen. Denna veterinären har möblerat om sin em och kommer till stuteriet ikväll för att röntga och undersöka lilla fölis. Denna vetten anser att behandling ska sättas in omgående. Vad för typ av behandling det handlar om vet jag inte - men vetten menade på att om slingersymtom beror på tillväxt så finns det hopp om bättring.

/Lizzie

Då fortsätter vi hålla tummarna! :up:

/Lizzie
Vi håller alla tummar, tassar, hovar och tår här! Massor med styrkekramar!

/Lizzie
Yes vad bra att du får adekvat hjälp. Någon som inte bara ger upp innan.
Håller alla tummar o tår:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 989
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben