Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kapa maten och boxvila så hon kan slappna av. Ingen mjuk box utan hon behöver fast underlag (tex torv) så hon inte ställer sig på tå. Se över mineralbalanserna, fel kvoter kan ställa till det.
Om det går så linda henne, all hjälp att slappna av så senorna hinner med är föredra.

Har suttit hela morgonen och ringt runt till ett helt koppel veterinärer - alla tvärbokade så få ut någon idag eller på måndag finns inte med på kartan.

Det kommer en veterinär till stuteriet på onsdag - så min fråga har ju då varit hur vi ska göra under tiden. Ska fölet vila, gå på lösdriften, ska hon ha smärtstillande etc...

Att få råd hur vi ska bete oss har inte varit det lättaste! "jag har ju inte sett fölet, så jag kan inte göra någon bedömning" - har varit standardsvaret.

Sista veternären (har ringt 5 st) kläckte i alla fall ur sig att det normala är maximal vila för fölet och bort med mat. Eftersom hästarna inte får något kraftfoder så är det inget som ska tas bort. Ska stalla in fölis och mamma häst till natten och se ifall fölet mår bättre.

/Lizzie

Usch, förstår din oro! Håller tummarna för att allt går bra!

@lizzie som @Miaa nämnde hade jag problem med mitt föl (som nu är en ståtlig herre på fyra år). Hans problem var dock i fram men det var samma sak att han rätade upp sig extremt mycket. Det var dåligt redan när han föddes och han fick begränsad utgång redan från början. Det var streching och kortare promenader på hårt underlag som gällde. Boxen skulle dock vara mjuk för att främja att han låg ner och vilade mycket.

Det blev okej relativt fort men sen kom just dom där växtperioderna och det blev sämre igen. Vi var ganska mycket på klinik och han hade plastskor på tårna bla för att skapa ett genomtramp. I vardagshanteringen var det att vara noggrann med att fodret inte hade för hög energi-kanske bör ni byta hö? Samt att han vilade mycket. Vanligen var hästarna ute från 6-21 men han fick gå in vid 16-17 så att han vilade och låg ner så mycket som möjligt. I dessa växtperioder var han verkligen trött i hlea kroppen och sov mycket. Han låg inte ner så mycket i hagen, troligen för att det var en blöt höst och sen kom vintern med snön väldigt tidigt.

För din del blir det förstås extra besvärligt med att ditt sto vandrar:/. Det funkar inte att ha dom i en större lösdriftshall instängde så att fölet kan vila utan att bli översprungen? Hur gammalt är fölet?

Hursomhelst måste du in till klinik och ha en veterinär som samarbetar med en hovslagare som är duktig med föl. I svåra fal med att de rätar upp sig går det att spruta med tetracyklin. Min veterinär var inte så förtjust i det pga risk för andra biverkningar eftersom det är ett starkt preparat för små föl. Men vi klarade oss tack och lov ändå:).

Här syns hur upprätad min var som alldeles ny:
29257_1380878333900_134772_n.jpg

Tyvärr hade jag de allra flesta bilderna på en sida som nu är borta på hur han såg ut under tidens gång:(. Men så här såg han ut när han var 6 månader, tror detta var kanske tredje eller fjärde klinikbesöket. Här var han iaf så bra att vi inte behövde göra något mer:).
154100_1597319904804_8157847_n.jpg

Fölis är 4,5 månad. Efter en förmiddag med en massa ringade fram och jag har pratat med 5 olika veterinärer - så är den samlade bilden att fölis ska ha maximal vila. Det finns ju ingen mat att ta bort förutom mamman. Värderna på hösilaget har inte kommit ännu om det kan vi inte säga något, mer än att det är sent taget och inte borde innehålla stora mängder med protein.

Enligt en veternär så kan vingligheten bak bero på att det är kraftig tillväxt i halskotorna - det kan tydligen ge slingersymtom. Fölis är inte upprätad fram, utan mer bak. Fram har hon däremot kraftigt uppdrivna kotor (så som det blir när de växer, men mer än normalt).

Det är ingen lösning att skilja mor och dotter från flocken och låta dem gå i en mindre hage. Då kommer mamma häst flippa ur. Hagarna är nämligen på 10 hektar - så när flocken vandrar iväg kommer mamma häst brotta sig ur hagen...

I natt kommer mor och dotter få stå inne på box, de plockar in andra ston med föl från lösdriften till samma stall, så de får sällskap inne. Fölis blir placerad i en egen box så hon inte ska bli översprungen av mamma. Stuteriägarn kommer att hålla koll ikväll och de tror också att det kommer funka bra för fölis. Fölis är inte speciellt modersbundet så utav två onda ting blir det egen box om natten, så får de gå ut till flocken på dagen.

Så får vi se på typ söndag om det blir bättre med vila...

/Lizzie

@lizzie vilken jäkla skitsituation - men det verkar som om stuteriägarna verkligen vill försöka göra det bästa av den. Låter som en bra plan, hoppas att den fungerar och att lilla pållan tar det lugnt med tillväxten ett tag. Lycka till

Stuteriägaren vill göra det bästa de kan av situationen och om det innebär extra plock med hästar så tar de det besväret. Så det känns skönt. De har ju varit med om detta tidigare, en då har man kunnat gjort det vanliga - bort med maten och in med märr och sto på vila. Nu är ju mitt sto som hon är och då ville de att jag konsulterade veterinär först. Det är ju lite tidigt att sära på sto och föl över natten, men eftersom fölis är tämligen obunden sin mor tror de att det ska funka.

De ska också ge bara lite hösilage och så lägga till halm till fölis så hon har något att tugga på. Även om man ska minska på maten så kan man ju inte ta bort maten helt.

Jag ska upp på söndag och se om det går åt rätt håll med fölis. Bara att hålla tummarna.

/Lizzie

Fy vad jobbigt för dig, men tur att hon verkar vara i bästa händer.

Jag fick samma råd som Miaa gav. A D droppar. Det kommer att ordna sig ska du se.

Håller tummarna för er Lizzie. Om de kan få ett hö med lägre energi i är det att föredra, många ser att energi drar iväg växten uppåt medans protein breddar fölen.

Lizzie - håller tummarna. Mitt föl 2003 fick nattavvänjas "för tidigt" för att då bort henne från morsans mjölk som var alldeles för bra. Fölet rätade upp sig, hängde i knäna osv (senkontraktur). Löste sig - så stenhårda tummar för din.

Är det någon som varit med om att föl fått slinger? Det börjar nämligen likna det väldigt mycket :arghh:

Lizzie
En drabbad häst får rörelsestörningar - den har svårt att samordna sina muskler vilket gör att den vinglar och går stelt. För att hålla balansen har den bakbenen brett isär och huvudet sänkt. Problemen beror på en underutveckling av lillhjärnan som är viktig för koordination av musklerna. Ett föl som är drabbat behöver inte visa symtom direkt - det kan dröja flera månader och det finns rapporter om hästar som inte visat tydliga tecken förrän efter ett par år.

Hoppas verkligen inte att det stämmer in o att hon blir frisk snart- finingen.

En drabbad häst får rörelsestörningar - den har svårt att samordna sina muskler vilket gör att den vinglar och går stelt. För att hålla balansen har den bakbenen brett isär och huvudet sänkt. Problemen beror på en underutveckling av lillhjärnan som är viktig för koordination av musklerna. Ett föl som är drabbat behöver inte visa symtom direkt - det kan dröja flera månader och det finns rapporter om hästar som inte visat tydliga tecken förrän efter ett par år.

Hoppas verkligen inte att det stämmer in o att hon blir frisk snart- finingen.

Nä, det är verkligen ingen trevlig prognos på slinger! En av de veterinärerna som jag pratade med igår, sa att föl kan få kraftig tillväxt i halskotorna och resultat av detta är att de visar upp slingersymptom.

Det jag kunnat googla fram är att det kan gå tillbaka av sig själv, men att det är vanligt att det inte gör det. Stuteriägaren ringde igår och berättade att de plockat in dem. Mamma häst reagerade så som vi misstänkte - totalhispig. Lilla Duchess blev inte alls hispig utan verkade rätt nöjd med att ha egen box. Däremot så uppvisade hon ännu tydligare symtom på slinger :cry: . Stuteriägare ha sett liknande symtom på föl tidigare och det har inte slutat bra alls.

Jag hoppas att boxvila nattetid ska göra underverk...

/Lizzie

Nä, det är verkligen ingen trevlig prognos på slinger! En av de veterinärerna som jag pratade med igår, sa att föl kan få kraftig tillväxt i halskotorna och resultat av detta är att de visar upp slingersymptom.

Det jag kunnat googla fram är att det kan gå tillbaka av sig själv, men att det är vanligt att det inte gör det. Stuteriägaren ringde igår och berättade att de plockat in dem. Mamma häst reagerade så som vi misstänkte - totalhispig. Lilla Duchess blev inte alls hispig utan verkade rätt nöjd med att ha egen box. Däremot så uppvisade hon ännu tydligare symtom på slinger :cry: . Stuteriägare ha sett liknande symtom på föl tidigare och det har inte slutat bra alls.

Jag hoppas att boxvila nattetid ska göra underverk...

/Lizzie
Ska hålla tummarna för din fina lilla tjej. Förstår att du är orolig, men så bra att hon är lugn o fin i egen box.

Är det någon som varit med om att föl fått slinger? Det börjar nämligen likna det väldigt mycket :arghh:

Lizzie

ajaj... hoppas verkligen att det är något annat som felas med henne
Jag är ingen expert på området men eftersom jag har haft en unghäst med ataxi ska jag försöka dela med mig av min erfarenhet, på nätet står det så förväxlande ibland.

Sjukdomen slinger är en missbildning i hjärnan/ryggmärgen som gör att signalerna från hjärnan inte går ut till resten av kroppen på ett korrekt sätt. Denna medfödda variant är ärftlig.
Sedan finns det andra tillstånd/sjukdomar som ger Slinger symptom dvs ataxi = vinglighet mm. De vanligaste orsakerna är nog yttre trauma, borrelia eller en variant av herpesvirus (virusabort).

Min kille var inte föl när symtomen kom men en ung individ, blev dålig över natt vid ca 1½ års ålder, vi kämpade ett år med att få honom frisk i samråd med veterinären men förgäves. Röntgade honom akut och även ett år efter skadan, båda ggr ua. Men rörelsestörningen var ett faktum och även om han först blev mkt bättre så blev han akut sämre ett år senare och togs bort.
I hans fall var teorin trauma, inte helt ovanligt på lekfulla unghingstar. Han hade aldrig några symtom som föl lr innan skadetillfället.

Han uppvisade rörelsestörning på alla fyra ( tänk dig att du har fel glasögon, avståndet till marken blir annorlunda) ofta med sänkt huvud. Vinglade med bakdelen och vid sitt akuta skede stöttade han sig mot boxväggen. Ramlade omkull, till en början även i skritt. Fick piphas antagligen pga fall. Ödem.

Det är ingen rolig prognos...

Senast ändrad:
Det jag hoppas (om man nu kan hoppas på något) att hon fått borrelia - känns som om det är behandlingsbart då. I annat fall att det är tillfällig tillväxtstörning som ger symtomen och att det i sådant fall går tillbaka. Det känns dock inte så hoppfullt att det skulle gå tillbaka av sig själv. Är det den medfödda slingern - då känns det rätt hopplöst, dessutom är det då ingen idé att ta fler föl efter mamma häst.

På onsdag kommer en veterinär ut, en vette som har mycket stor vana och kunskap om föl. Så får vi se om och hur det blir någon behandling.

Stuteriägaren har inte hört av sig idag - vilket jag ser som positivt - då har fölis inte blivit sämre av att bo i box över natten.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 780
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 993
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈