Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här finns priserna:
http://www.asvh.se/registrering/avgifter

Jag läste in att DNA-kostnaden ingick i avgiften för registrering eftersom den är obligatorisk. Så kan det gå när man läser snabbt :p. Får skylla på att jag har en liten laptop och liten skärm att läsa på ;)

Jag får i alla hela 100 kr i rabatt eftersom mitt sto är 1-stjärnigt selektionssto - hade inte gjort något om den rabatten var lite större :angel:

/Lizzie
Ok, ja där stod ju precis allt, han är ju även breedersansluten vilket alla mina uppfödningar hittills varit till ingen nytta haha.

Haha, kom igen när du raspar hovarna själv i hagen på fölis. Alla fyra under tiden som det andra fölet står o biter dig i häcken :D har fått fila lite då och då på Silvios hovar eftersom de flisade sig innan när det var så torrt. Enligt hovslagarens ordination såklart :)

Skämt åsido, det är ju så skönt när de är enkla att hantera :) Lite avis på er som fått ston.
Fast det måste oxå göras. Hålla tån så låg som möjligt för att hon inte ska gå på ballarna igen.
Var tacksam just över att slippa bitande hingstföl igår när jag skull klia ett litet Ampereföl.
Jag har en som bara är lätt i rumpan o som backar upp o pepprar på mamma.

Jag kanske måste fixa en id-kontrollant till att börja med.... 2000 för vita papper. Suck.

Mina två sista föl i år blev två härliga ston. Först fick Bifröst frá Sólheimum sitt 12:e föl. Pappa är Deilir fra Hrappsstöðum.
Ser klart musblack ut vid födsel men nu börjar jag lura på om hon inte blir silvermusblack som sin mamma.

015_bifrost_lna_53dbf2512a6b223923b0b324.jpg

143_lna_53dbf2689606ee2a9f0e9c5e.jpg

145_lna_53dbf27d2a6b227e9245326e.jpg

1½ dygn efter var det dags för Drifa frá Kastalabrekku. Pappa här är Þeyr frá Holtsmula 1. Vid födsel var det svårt att säga fux eller silverbrun men nu syns det. Hon blir silverbrun. En riktig liten busa!!
Liten bildbombning på islandshästföl! :D

083_drifa_gfa_53dbf3cde087c322cf3b6369.jpg

077_gfa_53dbf40c9606ee2a6b43e4f4.jpg

127_gfa_53dbf42be087c30cdad82e3b.jpg

166_gfa_53dbf4459606ee65c9879289.jpg

@fruma, hur avgöra man utseendemässigt på så ungt föl att den är silverbrun? Bara nyfiken för att lära mig mer. Är det för att ditt föl saknar den riktigt röda tonen du tänker så?
Jätte söta är båda iallafall :)

@fruma, hur avgöra man utseendemässigt på så ungt föl att den är silverbrun? Bara nyfiken för att lära mig mer. Är det för att ditt föl saknar den riktigt röda tonen du tänker så?
Jätte söta är båda iallafall :)

Jag s kulle tro att man ser det på benen och ev öronspetsar som mörknar. Kanske även ögonfransar/färg och jag tror att hovarna brukar vara randiga på silverhästarna men är inte säker

Denna silverbruna kunde man endast ana pga kajal runt ögonen rean första dygnet. Röda hästar är röda. Hon hade inga mer tecken men inte den riktigt röda färgen heller. Inte silverfransar inte randiga hovar..
Nu när fölpälsen släpper syns det att benen är bruna.
Bifogar en bild inte så bra, tagen med telefon.. Här ser man hur hon håller på att ändra sig.

10660316_1094388487254607_830934019141195152_n.jpg

För två år sedan fick jag för första gången vara med om att silver inte syns direkt på en del föl. Vi fick en jättesöt brunblack kille... Men när fölpälsen släppte så visade det sig att han var musblack. Jaja det kan ju vara svårt att se skillnad på föl. MEN efter ytterligare en månad hade manen ljusnat och "till slut" blev han silvermusblack. :o
Så det är inte lätt att se på ett ungt islandsföl vad för färg det kommer att bli!

1½ dygn efter var det dags för Drifa frá Kastalabrekku. Pappa här är Þeyr frá Holtsmula 1. Vid födsel var det svårt att säga fux eller silverbrun men nu syns det. Hon blir silverbrun. En riktig liten busa!!
Liten bildbombning på islandshästföl! :D

083_drifa_gfa_53dbf3cde087c322cf3b6369.jpg

077_gfa_53dbf40c9606ee2a6b43e4f4.jpg

127_gfa_53dbf42be087c30cdad82e3b.jpg

166_gfa_53dbf4459606ee65c9879289.jpg

Vilka fina små isisföl! Hade varit roligt att följa färgutvecklingen när dom har lite "udda" färger så jag hoppas du uppdaterar oss med bilder allteftersom :)..

tror du att din avkomma blir stor? Hörde att de som gick länge blev större men vet inte alls om det stämmer..?
Jepp! Han kommer att bli stor!
Kallad inte för "Store Tore" utan anledning ;)

Men hans mamma går väldigt länge med sina bebisar i magen och han syskon är högst normala på gränsen till små i dagens mått.. (165 cm på den äldsta och 160 på 3 åringen)

Nu är taglet till härstamningskontrollen skickat till SLU. Så nu hoppa jag att jag får veta vem som är pappa till Zilla (och om jag får sikta högt, att det är den pappa jag hoppas på).

I morgon bitti blir det till att jaga rätt på en veterinär med god fölvana. Duchess är inne i en växtperiod där hon växer på tok för kraftigt. Stora knöla har bildats på kotorna. Hon börjar bli upprätad, har svårt att röra sig, och vill gärna stå på tå med bakbenen. Rakt fram går bra att röra sig, men har svårt att svänga.

Hon har ingen feber eller verkar sjuk på något annat sätt. Stuteriägaren har sett denna form av växtperiod tidigare. Då fick hästarna kraftfoder, som plockades bort. Nu äter hästarna ensilage, men inget kraftfoder.

På onsdag ska en veterinär komma till stuteri för att vet.besiktiga en annan häst. Så jag ska ringa och rådfråga i morgon bitti hur vi ska göra med fölis. Om fölis behöver träffa vetten innan onsdag eller om det räcker med att vänta tills på onsdag, ska hon vila eller ska hon gå på lösdriften etc. Ska hon vila på box så kommer det få bli i egen box eftersom mamma häst boxvandrar och kommer springa över sitt föl.

Orolig är jag i alla fall... :nailbiting:

Har suttit hela morgonen och ringt runt till ett helt koppel veterinärer - alla tvärbokade så få ut någon idag eller på måndag finns inte med på kartan.

Det kommer en veterinär till stuteriet på onsdag - så min fråga har ju då varit hur vi ska göra under tiden. Ska fölet vila, gå på lösdriften, ska hon ha smärtstillande etc...

Att få råd hur vi ska bete oss har inte varit det lättaste! "jag har ju inte sett fölet, så jag kan inte göra någon bedömning" - har varit standardsvaret.

Sista veternären (har ringt 5 st) kläckte i alla fall ur sig att det normala är maximal vila för fölet och bort med mat. Eftersom hästarna inte får något kraftfoder så är det inget som ska tas bort. Ska stalla in fölis och mamma häst till natten och se ifall fölet mår bättre.

/Lizzie

Har suttit hela morgonen och ringt runt till ett helt koppel veterinärer - alla tvärbokade så få ut någon idag eller på måndag finns inte med på kartan.

Det kommer en veterinär till stuteriet på onsdag - så min fråga har ju då varit hur vi ska göra under tiden. Ska fölet vila, gå på lösdriften, ska hon ha smärtstillande etc...

Att få råd hur vi ska bete oss har inte varit det lättaste! "jag har ju inte sett fölet, så jag kan inte göra någon bedömning" - har varit standardsvaret.

Sista veternären (har ringt 5 st) kläckte i alla fall ur sig att det normala är maximal vila för fölet och bort med mat. Eftersom hästarna inte får något kraftfoder så är det inget som ska tas bort. Ska stalla in fölis och mamma häst till natten och se ifall fölet mår bättre.

/Lizzie

Vad har du för värden på ensilaget på unghästar ska det ligga på lite högre än på äldre (har för mig 1,8eller 1,9 i c/p) kvoten , du kan ringa och kolla det på SLU och vad har du för proteinkvot/energi ?
Sen brukar fiskleverolja A/D vitamin vara bra att ge föl med upprättade kotor , sa man förr .

@Fiorano hade en avkomma för några år sedan som och fick mycket tillväxtbesvär och kanske kan berätta hur hon gjorde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 780
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 993
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVII