Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy så otroligt tungt, tårarna bara rinner när jag läser för jag vet ju hur otroligt mycket man tycker om de små.:cry:

Jag filmade mina småtroll idag med mobilen, blev lite suddigt stundtals

Två Ravellbebisar

Tack för allas omtankar. Lilla Duchess springer nu på de evigt gröna ängarna. Mamma Häst har accepterat förlusten och är lugn. Går än så länge kvar i sto- och fölflocken på stuteriet. Ska dock ta hem henne så fort det går.

Jag har fortfarande svårt att fatta att jag förlorat mitt fina föl. För två veckor sedan var det full rulle och allt normalt. För att sedan utveckla wobblersymtom med raketfart. Befinner nog mig i någon form av chocktillstånd.

Diagnosen var cervikal verteral instabilitet/stenos, CV-I - alltså sörjer jag också att min dröm att få en avkomma efter mitt älskade sto är krossad. För vad jag kan förstå så är det genetiskt betingat.

Jag åkte till jobbet igår, men blev hemskickad av min chef efter 45 min. Jag var helt oförmögen att jobba, så fort någon försökte säga nåt så grät jag helt hejdlöst.

Min stackars gubbe är orolig för min hälsa och vill helst åka iväg och köpa en nytt föl på direkten - men så enkelt funkar det ju inte..

Lycka till med alla era finingar och var rädda om dem!

/Lizzie

jag är så himla ledsen för din skull :cry:

Skönt att stoet verkar ta det hela bra ändå!

Tack för allas omtankar. Lilla Duchess springer nu på de evigt gröna ängarna. Mamma Häst har accepterat förlusten och är lugn. Går än så länge kvar i sto- och fölflocken på stuteriet. Ska dock ta hem henne så fort det går.

Jag har fortfarande svårt att fatta att jag förlorat mitt fina föl. För två veckor sedan var det full rulle och allt normalt. För att sedan utveckla wobblersymtom med raketfart. Befinner nog mig i någon form av chocktillstånd.

Diagnosen var cervikal verteral instabilitet/stenos, CV-I - alltså sörjer jag också att min dröm att få en avkomma efter mitt älskade sto är krossad. För vad jag kan förstå så är det genetiskt betingat.

Jag åkte till jobbet igår, men blev hemskickad av min chef efter 45 min. Jag var helt oförmögen att jobba, så fort någon försökte säga nåt så grät jag helt hejdlöst.

Min stackars gubbe är orolig för min hälsa och vill helst åka iväg och köpa en nytt föl på direkten - men så enkelt funkar det ju inte..

/Lizzie
Så sorgligt alltihop :cry: Har tänkt på er i helgen.

/Lizzie
Kan ej föreställa mig sorgen.

Jag tror att din man är klok o att det kan hjälpa dig i sorgearbetet som i detta fall kan vara rena traumat.
Fråga runt lite snälla du.
Kramar

/Lizzie

:cry: *stor kram* Vad skönt att höra att du har folk omkring dig som bryr sig och förstår att det är tungt just nu :)

@lizzie Jag är bara inne tjuvläser och beundrar fölisarna i er tråd men jag blev så berörd av ditt trauma så jag oxå började tjuta när jag lästa vad du går igenom. Finns ju inga ord som räcker men jag vill ändå beklaga å det djupaste!

Längesen jag skrev här. Sitter vid min iPad så blir tyvärr inga bilder på min tös.

Hon växer och visat humör som med all säkerhet kommer från Doris.

Ska bli spännande att följa henne :)

@Miss Sixty

Men jag vill ju se foton på din häst-Doris med barn när jag numera inte längre har min katt-Doris kvar i livet utan bara hennes barn.
Om du nu fattar vad jag menar ;)

I lördags var jag på utställning med några av mina ponnyer, däribland årets föl.
Det gick väl typ - ganska - bra...

Hippotekets Organelle blev Champion föl och senare 3a i BIS-ringen
Poängen var 98888=41!!!

1378388_10152418038997404_1276807183650661481_n.jpg

(och ja, grimman var lite liten, upptäckte jag när jag skulle ta på den när vi kom fram :p - tänkte inte på att jag borde tagit med en större också :o )

I lördags var jag på utställning med några av mina ponnyer, däribland årets föl.
Det gick väl typ - ganska - bra...

Hippotekets Organelle blev Champion föl och senare 3a i BIS-ringen
Poängen var 98888=41!!!

1378388_10152418038997404_1276807183650661481_n.jpg

(och ja, grimman var lite liten, upptäckte jag när jag skulle ta på den när vi kom fram :p - tänkte inte på att jag borde tagit med en större också :o )
Grattis ! :)

/Lizzie

Nu fick du mig att gråta också ... Det är inte rättvist nånstans att sånt här får hända . Kramar till dig .

Jag måste ta ett snack med uppfödaren om vilka bilder hon förmedlar ;P Jag får med ett flin sådana här...

1507002_696090783808696_3909841451454088828_n.jpg

10430849_691899634227811_1424151234236920112_n.jpg

Okej ibland får jag mer normala =)
10646999_693267280757713_6403503848696304215_n.jpg

Idag har han träffat hovslagaren på riktigt för första gången, utan några problem och beröm för sina hovar hade han också fått =)

Jag måste ta ett snack med uppfödaren om vilka bilder hon förmedlar ;P Jag får med ett flin sådana här...

1507002_696090783808696_3909841451454088828_n.jpg

10430849_691899634227811_1424151234236920112_n.jpg

Okej ibland får jag mer normala =)
10646999_693267280757713_6403503848696304215_n.jpg

Idag har han träffat hovslagaren på riktigt för första gången, utan några problem och beröm för sina hovar hade han också fått =)

Han är jättefin ! Spännande stam, hur stor förväntas han bli?

Idag har jag haft veterinären hemma o vaccinerat allihop. Lite jobbigt att leda dem nu, leder båda stona och Silvio, Domino springer lös.

Jag fick beröm av veterinären för att Fendi är i så fint hull och så fin och välskött. Jag blev jätteglad över att höra det :)

Han är jättefin ! Spännande stam, hur stor förväntas han bli?

Kring 150 cm. Uppfödarens plan var skapa en ponny och det skiter sig mest troligt ;) så hon tar mindre pappa nästa år ;P Han var drygt 120 cm i mkh som 3 mån gammal. Mamma är ca 162 cm i mkh och pappa är 137 cm i mkh, men sen ligger det ju Cardento bakom mamma så det beror lite på vad som "slår", och det är ju alltid ett lotteri rent allmänt med mankhöjd. (Min förra welsh, renrasig sekt B som alltså ska bli max 137 cm i mkh. Han blev maxad D, trots små föräldrar).

Han blir ju i alla fall inte för liten eftersom jag är en liten plutt själv och passar perfekt på D-ponny. Och han lär ju knappast dra iväg och bli för stor heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 778
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 986
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar