Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Niki Härlig färg :love:
Men vad är det röda på mulen? (sista bilden)
Hon lyckades få ett litet sår i hagen. Så hon måste gå med bandage och med den värme som varit läker det inte perfekt, så hon står inne och luftar det då och då. Och då kliar hon sig gärna lite ... och så blir det "färg" på nosen.

Hon är silversvart, precis som sin mamma, äntligen börjar hon se vettig ut, ett tag var det hemskt när hon fällde fölpälsen.

Ja. Visningen var på seminstationen där hon ändå stod för seminering av mamman så det tyckte jag inte var nån big deal.
Då förstår jag för som du säger så är dom ju inte till sin fördel när de är så små , men hur gick det för er poäng och kritik -:)

Då förstår jag för som du säger så är dom ju inte till sin fördel när de är så små , men hur gick det för er poäng och kritik -:)

Hon fick
7,5 Liten och elegant, håller ihop väl. Ngt kort
7 Energisk och rörlig
6 Lätt och taktmässig, kort
7.5 Energisk, aktiv, ngt spänd rygg
7.5 Charmig
jag är absolut inte missnöjd men är säker på att hon hon varit ett par veckor äldre hade hon haft mycket bättre poäng. Till saken hör att hon i princip inte travade ett enda steg, skutt och galopp och full fräs hela tiden.

Det tror jag också för dom behöver växa på sig lite mer , samtidigt kul/skönt att få en bedömning när ni redan var på plats Då skulle jag också passat på .
Känns lite dött i tråden , vilka ska visa sina fjortisar här i tråden ?

Jag har anmält fölis till visning, men efter dagens lastningsförsök vet jag inte ifall vi kommer iväg. Mitt sto har tidigare varit svårlastad, men efter träning för Ronny Åhman så har det funkat bra sedan 2009. Men idag flippade hon ur totalt och vägrade gå i närheten av trailern trots att fölis redan stod inne i släpet så vi avbröt lastträningen då jag inte ville stressa fölis. Stoet är hysteriskt beroende av ett annat sto i flocken... och hon var ju kvar i hage *suck*

Ska göra nytt lastningsförsök nästa helg, och då ska vi last direkt från stallet.

/Lizzie

Det tror jag också för dom behöver växa på sig lite mer , samtidigt kul/skönt att få en bedömning när ni redan var på plats Då skulle jag också passat på .

Jag trodde hon var för ung, men det räcker med att de är tre veckor. Jag hade inte räknat med bättre poäng eftersom jag vet att de får lite lägre när de är så små, jag är jättenöjd med henne på alla sätt. Och det är ju rätt bra att passa på med lite olika hanteringstillfällen eftersom hon bara *är* i vanliga fall. Imorgon ska hon dock åka till stationen igen för att kolla om mamsen tog sig

Känns lite dött i tråden , vilka ska visa sina fjortisar här i tråden ?

Sollans Luxus unge visades i helgen, ägaren var mkt nöjd och dom hade uppfört sig harmoniskt hela dagen :love:

Domaren tyckte att han inte var färdig (jämfört med dom äldre fölen) och obalanserad med sina långa ben, men dom gillade vad dom såg och han fick för dagen ändå fina 8-8,5-7,5-7,5 :up:

Länkar en bild, kommer bara finnas offentlig en stund
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152308627196344&l=c5288bd90a

Småttingarna växer så det knakar :)

Idag blir Cleo 4v och Lilla My blir 8v i övermorgon. I torsdags var det dags för hovslagaren, med lite raspning runt om på bägge 2. Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli ;) För Lilla My var det andra gången, men vid förra tillfället hade hon vuxit så fort att hon inte kunde hålla bakbenen uppe, så då blev det bara lite fram.

Hö är mysigt att bädda i:
Cleo tv o Lilla My th
Foumllen14augusti-14_zps66ad1c0f.jpg

De är lite lustiga och väljer ofta att följa en mamma i taget nu, utom när de ska dia.
Här vilar de med Cleos mamma:
Foumllen15augusti-14_zps7636ed3a.jpg

@lizzie hade jag ett så tråkigt sto att lasta så skulle jag inte träna ...
Lasta från stallet den dagen ni ska åka till fölmönstringen och inte innan ....
Det sätter bara spår i fölungen för framtida lastningar .
Ta in andra stoet i stallet , se till att fölungen går lite före mamman i transporten och var tre stycken lastare .
En sköter sto och föl där framme en ser till att fölis inte backar ut igen och den tredje ser till att mamma är med direkt in i transporten och lasta direkt från stallet snabbt distinkt och utan stress .
Förbered alla innan lastning vad var och en ska göra !
Ingen tvekan så att stoet ska börja strula ....

Jag ska till Tingsryd med mina på lördag. Ska bli spännande men gud så nervöst! Känner inte mig förberedd alls men är kanske inte så mycket man kan förbereda sig för innan heller. ska till ridhuset med dom imorgon för en genomkörare, öva lastning o träna medhjälparen som aldrig varit med förr.
Ni andra som visat kan ni inte lägga ut lite bilder o poäng på era?

@lizzie hade jag ett så tråkigt sto att lasta så skulle jag inte träna ...
Lasta från stallet den dagen ni ska åka till fölmönstringen och inte innan ....
Det sätter bara spår i fölungen för framtida lastningar .
Ta in andra stoet i stallet , se till att fölungen går lite före mamman i transporten och var tre stycken lastare .
En sköter sto och föl där framme en ser till att fölis inte backar ut igen och den tredje ser till att mamma är med direkt in i transporten och lasta direkt från stallet snabbt distinkt och utan stress .
Förbered alla innan lastning vad var och en ska göra !
Ingen tvekan så att stoet ska börja strula ....

Tack för återkopplingen! Vi har planerat att åka till ett ridhus 5 km från stuteriet för att låta fölis miljöträna lite. Jag ska kolla upp ifall det går att lasta direkt från ridhuset - och funkar inte det då skippar vi den miljöträningen. Jag vet hur det ser ut på visningsplatsen - så jag ska kolla upp med bedömningsledaren att det går att lasta från gäststallet.

Jag vill ju inte att stoets beteende ska smitta av sig på fölis.

/Lizzie

Tack för återkopplingen! Vi har planerat att åka till ett ridhus 5 km från stuteriet för att låta fölis miljöträna lite. Jag ska kolla upp ifall det går att lasta direkt från ridhuset - och funkar inte det då skippar vi den miljöträningen. Jag vet hur det ser ut på visningsplatsen - så jag ska kolla upp med bedömningsledaren att det går att lasta från gäststallet.

Jag vill ju inte att stoets beteende ska smitta av sig på fölis.

/Lizzie

Jag har aldrig miljö tränat någon fölunge innan visning eller transport tränat innan vi ska åka till föl visning .

Dom ska vara taggade och tycka det är lite otäckt och därmed följa mamman .

Det är nog du själv som behöver träningen för att du vill känna att det fungerar .... Och känns det inte bra då så kommer du vara ännu mer nervös ... Och så slutar det med att du inte kanske törs åka !
Förbered er mentalt med dina medhjälpare som jag skrivit angående lastningen ovan .

Får du inte in hästarna då så lär du inte få in dom vid träningen heller eller så får du in dom vid din miljöträning och så kör det ihop sig sen när du ändå ska iväg !

Själv skulle jag aldrig lastträna /miljöträna en fölunge som själv inte vet vad den är rädd för , fölungar tar saker naturligt för dom vet inget annat .

Men du gör som du vill och känner är bäst för er , jag kan ha fel även om det alltid fungerat för mig och våra föl .

Fick tag på min vanliga veterinär som inte heller rekommenderar att avmaska utan ta prov. De avmaskar inte sina så unga och tyckte att min fölunges avskada päls inte låter som spolmask.

Bra råd.
Jag som har en i vanliga fall självlastande märr fick lasta fölet först vid 3-e lilla färden då hon skulle gå in på vä. sida o där stog stoet (givetvis ingen mellanvägg) o då vände hon o gick till hagen igen. Trots ihärdigt ropande av mamma.

Jag tänkte att jag åtminstone skulle prova. nu vet jag att det allmänna rådet att lasta fölet först är beprövat sedan mkt länge av en anledning.

Jag har aldrig miljö tränat någon fölunge innan visning eller transport tränat innan vi ska åka till föl visning .

Dom ska vara taggade och tycka det är lite otäckt och därmed följa mamman .

Det är nog du själv som behöver träningen för att du vill känna att det fungerar .... Och känns det inte bra då så kommer du vara ännu mer nervös ... Och så slutar det med att du inte kanske törs åka !
Förbered er mentalt med dina medhjälpare som jag skrivit angående lastningen ovan .

Får du inte in hästarna då så lär du inte få in dom vid träningen heller eller så får du in dom vid din miljöträning och så kör det ihop sig sen när du ändå ska iväg !

Själv skulle jag aldrig lastträna /miljöträna en fölunge som själv inte vet vad den är rädd för , fölungar tar saker naturligt för dom vet inget annat .

Men du gör som du vill och känner är bäst för er , jag kan ha fel även om det alltid fungerat för mig och våra föl .

Tack för råden! Jag vet att lastningen fungerar när jag lastar direkt från stallet. Så jag är inte nervös. Utan ev lastträning handlar mer om att träna oss tvåbenta eftersom jag får hjälp med två personer som ska visa föl och sto, men det borde ju räcka med att vi snackar ihop oss.

För mina visares skull så tror jag det känns bra att vi tränar på att gå runt i paddocken en gång till i alla fall.

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 795
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar