Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Provar att lägga in bild på min uppfödning, men som var beställd och har annan ägare.
Stammen är Floricello-Don Primero-Gauguin de Lully, poäng fr visning 8,5 8 9,5 8,5 9
10526029_864688173560193_8862890143101069630_n.jpg
10565274_864688146893529_516796837305736423_n.jpg

Bonusbild på mamma-häst :-)
10553559_864688210226856_2159015460751439107_n.jpg

Stort grattis!

/Lizzie

@HeJe Jösses, vilka poäng, verkligen super & stort grattis. Jag har sagt det förut, skulle inte tacka nej till ditt sto ;).

Min blev ju också bästa gångartsföl, men inte fick vi en sådan tjusig rosett. Fast vi vann en del pengar istället och det är ju inte fy skam :).

När vaccinerar ni era föl? har för mig att det brukar vara vid 4 månader? Är det ok att vänta till 5 istället, tänkte då är ju det lilla fölet 4 mån. De har ju skydd från mamman ett tag, båda stona vaccinerades ca 2 månader innan fölning.

@sassiball
Jag har läst en studie där det efter resultaten rekommenderas att om story i slutskedet på dräktighet blev vaccinerat bör man vänta till efter 6mån då det annars finns kvar för mkt antikroppar i blodet och vaccinet som man ger till fölet inte kan utveckla nog med nya egna antikroppar.
Tillverkaren rekommenderar tidigast 3mån ålder på det preparat jag tittade på.

@sassiball
Jag har läst en studie där det efter resultaten rekommenderas att om story i slutskedet på dräktighet blev vaccinerat bör man vänta till efter 6mån då det annars finns kvar för mkt antikroppar i blodet och vaccinet som man ger till fölet inte kan utveckla nog med nya egna antikroppar.
Tillverkaren rekommenderar tidigast 3mån ålder på det preparat jag tittade på.
Jaså? var kan man läsa det ? :) I så fall är det ju ingen brådska. Men just stelkramp vill man ju gärna ha ett skydd mot.

Nya rön visar att man inte behöver vaccinera stoet i slutet av dräktigheten om hon är regelbundet vaccinerad och att fölet får ett bättre skydd om man väntar med att vaccinera tills 6 mån ålder. Vet ej var man kan läsa det, men min vet som själv är uppfödare har sagt det till mig.

Ok, ja mina ston är regelbundet vaccinerade men just stelkramp hade de inte fått på tre år, så därför vaccinerade jag mot det ett par månader innan fölning.

Jag pm:ade Sassiball länk nu, då jag tror att jag inte får länka direkt till bara källa enligt reglarna..?
Men kanske är fler som är intresserade även. Jag läste först en svensk studie av Kerstin Domeij ("Duration av antikroppsskydd mot tetanus hos häst efter grundvaccination med kombinationsvaccin") där hon sammanfattar den amerikanska studien som väll mest egentligen visat på detta. Den går att googla och få upp och läsa gratis.
Den amerikanska forskningen som jag fann mer intressannt var jag medlem i en sajt för att få läsa, är "Passive transfer of maternal immunoglobulin isotype antibodies against tetanus and influenza and their effect on the response of foals to vaccination." av W.D. Wilson, vet inte om den finns att läsa i fullt skick gratis.

Var i grannens ridhus igår för att stämma av hur vi ska visa pållarna.
Att Nevada ska ty sig till mamma när man inte är på hemmaplan var inget hon hade hört talas om ;)
Sket i mammsen o undersökte allt annat spännande!
Tanken är att jag ska springa bakom med henne i lina eftersom hon sparkar som bara den när vi travar, är super snäll att leda annars men just när det ska springas är det ju jätte lattjo!
Men när hon inte är super intresserad av att springa jämte mamma blir det lite problematiskt att ha henne i linan eftersom man inte kan styra henne på samma sätt då....
Hoppas på en mer mammig unge på lördag!

@Malmir min fölis fick gå in i en box bredvid mammans och äta själv en kvart-halvtimme från att han var ca tre månader. Gjordes vid insläpp och mamman åt själv på andra sidan gallret. Mamman försökte annars sno hans mjölkpellets och det var inte så bra.

Tack @Pontevecchio, de är ganska lika, lustigt nog :)

Det är lite roligt att jämföra hur stona uppfostrar sina små. Lilla My bossade ju med mamma de första dagarna innan stoet tuffade till sig. Sedan blev hon en ganska sträng mor ;) Lilla My får inte äta ur mammas krubba och hålls ganska kort, medans Cleo får vara med på precis allting: äta ur krubban samtidigt, ha huvudet i baljan tillsammans med mamma (när de får mat ute), tränga sig fram och bara vara självklar :)

Jag har insett att min egen hästtrailer är för liten att köra både sto och föl i. Det är en tvåhästars, men enaxlad och mindre variant än nya trailers.

Jag har varit kontakt med traktens traileruthyrare och det finns en hästtrailer jag kan låna (IforWilliam). Dock går det inte att ta bort den främre mellanväggen. Är detta ett problem?? Kan man köra fölis lös i en sådan trailer?

På min egen trailer har jag bara en lång bom fram och jag kör alltid mitt sto utan mellanvägg.

/Lizzie

Nu när fler fått föl så har jag (hästen) nog rekordet i längst dräktighet 364 dygn!
Kul att det går så bra för alla med sina föl...
Grattis till bra poäng @poff .... Han blir nog också stor...
Min prins är väldigt snäll men han kan eg inte bli annat med de föräldrarna, mamman är genomsnäll och enligt uppg är hingsten väldigt trevlig också...
Hur utfodrar ni era föl om ni utfodrar dem extra? Har haft diskussion med en annan som också fått föl och undrar hur ni andra gör härinne... :)
Här gick det 366 dygn... ;)

Jag har varit kontakt med traktens traileruthyrare och det finns en hästtrailer jag kan låna (IforWilliam). Dock går det inte att ta bort den främre mellanväggen. Är detta ett problem?? Kan man köra fölis lös i en sådan trailer?
/Lizzie
Jag har en Ifor Williams och har löst det genom att låta tillverkar en långa bommar. Skulle inte våga låta fölet åka lös annars. Finns det ingen annan du kan låna? Är din egen 2-hästars verkligen för liten?:)

Jag har insett att min egen hästtrailer är för liten att köra både sto och föl i. Det är en tvåhästars, men enaxlad och mindre variant än nya trailers.

På min egen trailer har jag bara en lång bom fram och jag kör alltid mitt sto utan mellanvägg.
Hur menar du?
På mitt Kylinge har jag stolpen, en liten kort vägg framtill o bara frambom framför stoet. Binder ej för risk att fölet vurpar, men de gånger de har åkt har föijs stått i di. position under ljumsken

/Lizzie
Nog borde de få plats i ditt.
Sorry för att jag skrivit I ditt citat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar