Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har Fautras, och där finns en hingstvägg framför bommen och någon dm bakåt som inte går att ta bort. Jag har tagit bort resten av mellanväggen och kört så, det funkar bra, så fort mammahäst kollat efter att fölet är med.

Jag har insett att min egen hästtrailer är för liten att köra både sto och föl i. Det är en tvåhästars, men enaxlad och mindre variant än nya trailers.

Jag har varit kontakt med traktens traileruthyrare och det finns en hästtrailer jag kan låna (IforWilliam). Dock går det inte att ta bort den främre mellanväggen. Är detta ett problem?? Kan man köra fölis lös i en sådan trailer?

På min egen trailer har jag bara en lång bom fram och jag kör alltid mitt sto utan mellanvägg.

/Lizzie

Vad är det för transport du har? Förr hade jag en gammal Kylinge och den fungerade perfekt. Hade gjort en spilta så att fölet stod lös i sin egen lilla spilta /box medan mamman var bunden som vanligt vid sin sida. Fungerade helt perfekt. Hade en liten lös "boxvägg" där bak istället för bom som jag plockade bort när fölet skulle ut. Och en vägg där fram så fölet inte kunde krypa under bommen.

Och den tiden hade jag även en ganska svårlastad mamma, då var det perfekt att fölet (lugnt i temperamentet) stod lugnt och fint tills mamma stissat färdigt och gick in :)

Nog borde de få plats i ditt.
Sorry för att jag skrivit I ditt citat.

Min trailer är cirka 150 cm bred och jag upplevde vid förra helgen kaotiska lastningsförsök att stoet upplevde att hon inte fick plats när fölet var inne. Hon är ju van att åka själv i släpet utan mellanvägg.

/Lizzie

Jag har en Ifor Williams och har löst det genom att låta tillverkar en långa bommar. Skulle inte våga låta fölet åka lös annars. Finns det ingen annan du kan låna? Är din egen 2-hästars verkligen för liten?:)

Jag tror att det är en Ifor Williams som uthyraren har. De har Böckman också. Jag ska åka dit på söndag och hyra släpet för att provlasta. Då får jag se hur det ser ut invändigt och om det funkar.

/Lizzie

Vi har Fautras, och där finns en hingstvägg framför bommen och någon dm bakåt som inte går att ta bort. Jag har tagit bort resten av mellanväggen och kört så, det funkar bra, så fort mammahäst kollat efter att fölet är med.

Jag diskuterade ikväll med stuteriägaren där jag har sto och föl uppstallade. Och hon tror att det kan vara bra att det finns en främre mellanvägg eftersom mitt sto stressar upp sig till max mellan varven och inte tar någon hänsyn till fölet då. Finns det en främre mellanvägg så kan inte stoet trampra runt i hela trailern. Så länge fölet kan vända sig om och dia borde det funka. Ska testa släpet på söndag får vi se att ifall det funkar. Fölvisningen är nästa helg...

/Lizzie

Vad är det för transport du har? Förr hade jag en gammal Kylinge och den fungerade perfekt. Hade gjort en spilta så att fölet stod lös i sin egen lilla spilta /box medan mamman var bunden som vanligt vid sin sida. Fungerade helt perfekt. Hade en liten lös "boxvägg" där bak istället för bom som jag plockade bort när fölet skulle ut. Och en vägg där fram så fölet inte kunde krypa under bommen.

Jag har ett enaxlat Reko-trailer. Mitt sto kan inte åka smalt så jag kör henne utan mellanvägg även i vanliga fall.

/Lizzie

Ok, du tror inte det hade funkat med mjuk mellanvägg? då kan de ju trampa ut på ett lite större område än sin egen yta sas. :)

Nix, så fort det är något som närmar sig sida på henne så slänger hon sig ur trailern. Hon står diagonalt i trailern under färd. Tar stöd med rumpan på höger sida i trailern och lutar huvudet på den vänstra sidan. Tror faktiskt att en lånetrailer som är bredare än min och då med en främre mellanvägg kan funka bra eftersom hon då inte kommer åt att trampa på fölet.

/Lizzie

Förhoppningsvis funkar det med en större trailer - så får vi ta itu med lastträningen igen när fölis är avvand :)

/Lizzie
Synd att du inte bor närmare, då kunde du lånat mitt släp som är x-tra långt, brett o högt. När jag åkte på fölmönstring spände jag rep klätt med rörisolering som frambom och fölet hade plats att ligga framför , även om den lilla (3v) stod upp hela resan dit (2,5h). Det stoet är inte helt lättlastat och tyckte att hon såg ju fölet och att hon därför inte hade någon anledning att kliva på ;)

Jag kör mina i ett vanligt star trailer. Mitt sto vill också stå bredd men räcker med att vi kapat av mellanväggen så hon kan bredda benen bara.
Har kvar frambommarna och en liten väggdel som de sitter fast i, satte en skiva som "vägg" under bommarna så bebis inte kan gå fram, nojig över att hon på nåt sätt skulle kunna få upp dörren trots att handtaget är bortplockat från insidan. Min unge är extremt lugn o finner sig i det mesta så de är inga problem att varken lasta eller köra dom, skönt!

Idag var vi iväg på äventyr! Fölbedömning.
De var så himla duktiga! Temperamentet på Nevada är helt otroligt!
Traskade ur boxen på platsen och gick före mamman upp till ridhuset. Sen tog hon det lilla lugna där inne (tyvärr! ingen flashig uppvisning här inte!) och tyckte att detta va ju himla mysigt :o
Låg o sov i boxen tills vi skulle hem, då fick jag dra upp henne o sen traskade hon snällt rakt in i transporten :love:
Hon är väldigt överbygd bak nu och när vi kom ut till andra ungar märkte man hur liten hon är!
Poängen:
Exteriör, Feminin av det mindre slaget. 7p
Gångarter: 6,7p Galoppen var den bästa 7p (traven trippade hon runt i och bara myste :angel: )
Allmänt intryck: Lite stum i rörelserna för dagen.
Totalt: 20,7p.

10423785_10203278642300844_2179962289196248845_n.jpg

10514751_10203278625820432_8145279024154674193_n.jpg
10641266_10203278629820532_397186040251497487_n.jpg
10625004_10203278633580626_6184501004905517935_n.jpg

Så fin hon är, så feminin :)

Är det fler här inne som ska rida igång mammorna i höst? Jag har väl planerat lite löst ungefär om en månad.

Vår Lizette visas den 30:e och sedan ska jag börja tömköra/promenera modern nu i September då storan blivit 4.5 mån. Det är tanken i alla fall så länge alla inblandade tycker det är ok, jag kan nämligen inte göra det inom synhåll för fölungen då bana och stigar är på andra sidan vägen...

Så fin hon är, så feminin :)

Är det fler här inne som ska rida igång mammorna i höst? Jag har väl planerat lite löst ungefär om en månad.

Jag får hem Oktawia i november och då kommer jag sätta igång henne lite försiktigt. Det kommer bli mycket tömkörning och promenader till att börja med tills damen har ryggmuskler nog så sadeln passar.

/Lizzie

Ok. Jag hade gärna satt igång så smått nu snart men de går ju på bete och jag måste släpa hem hela flocken var gång jag ska rida. Vågar inte låta Silvio gå kvar i hagen utan han får vara i box när mamma ska ridas. Han är 4 månader nu och det blir väl inte innan någon månad i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar