Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hurru - det är obligatoriskt att lägga in stam och sånt :p

Grattis till fin fölunge på distans!
Min är också långt bort - 65 mil sisådär.

Welsh partbred
Pappan welsh - Downland Wild Fowler
Mamman är E:Cardento och U: Fullblod. Tränades för fälttävlan innan en skada satte stopp för karriären.

Så lillskit blir en mix av mina favoritraser (fbl och welsh) och så beprövat hoppblod via Cardento. Borde bli en utmärkt liten fälttävlanskille. Dessutom i lagom storlek för mig - beräknas landa som stor D/liten häst.

Ja och så är han röööd med, bara en sån sak ;)

Idag har Duchess träffat Id-kontrollanten - så nu är lilla fröken chippad och signalementbeskrivningen är gjord. Färgen blev satt till mörkbrun, vilket jag misstänkte att det skulle bli. Fölis kommer samma färg som sin mamma - mörkbrun på sommaren och svart på vintern ;-)

/Lizzie

"Älgen" kan ju trava med =)

10644872_680222078728900_7788278370218151645_n.jpg

I morgon bär det av på fölvisning o jag är nervös så jag vill kräkas! :yuck:Inte för visningen men för lastningen o transporten... Mammahäst fick panik i transporten förra sommaren o repade upp ett framben, vilket förmodligen har satt mer spår i mig än henne... Men vi chansar! Resan tar ca 10 min så vi hoppas mammahäst o fölis är lugna... Själv kommer jag nog inte kunna andas under resan! :eek: Så håll en tumme för mig i morgon så jag kommer iväg o får visa upp min lilla primadonna :love:

Jag har funderingar på hur normalt det är att dia bakifrån? Jag har ju inte fölvana men det ser bara inte normalt ut... Hemsk ätställning om inte annat :cautious: Och jag ser honom göra det lite varje dag, så han måste göra det rätt ofta även när jag inte ser...

15076239062_32ef2bc5fb_z.jpg

I morgon bär det av på fölvisning o jag är nervös så jag vill kräkas! :yuck:Inte för visningen men för lastningen o transporten... Mammahäst fick panik i transporten förra sommaren o repade upp ett framben, vilket förmodligen har satt mer spår i mig än henne... Men vi chansar! Resan tar ca 10 min så vi hoppas mammahäst o fölis är lugna... Själv kommer jag nog inte kunna andas under resan! :eek: Så håll en tumme för mig i morgon så jag kommer iväg o får visa upp min lilla primadonna :love:

Åh! Håller tummarna att resan går bra och visningen också!

Jag skulle ju ha visat mitt föl idag, men fick avboka just pga lastningsproblem. Mamma häst flippar ur vid lastningen och jag vågar inte riskera fölis. Vi har dessutom 1 timmes körning till bedömningsplatsen - så jag vågar helt enkelt inte.

Det är synd att man inte kan få någon typ av bedömning via bild - skulle vara kul att få någon typ av utomstående bedömning av fölis. Jag tycker ju självklart att hon är hur fin som helst - men jag är ju inte direkt objektiv i min bedömning :p

Jag ska i alla fall åka iväg och titta på fölvisningen och fota lite - så jag kan jämföra själv med de exteriörpoäng som fölen får och hur min ser ut i jämförelse.

/Lizzie

Grattis @mooi :banana:
Då är vi två som lipar
Vi var också i Svärdsjö, vi bor i grannbyn!

Efter många om och men tog vi oss i väg till Svärdsjö! Men den här gången var det inte mammahäst som trilskades utan fölis... Det tog bara två timmar, fyra baklängesvolter o en skaplig fläskläpp på fröken Felice.. :banghead: Föl o mamma skötte dock sig exemplariskt inne på banan o vi gick vidare till final Vi var många som fick trängas i ridhuset MEN vi tog hem det! Så nu kan Felice titulera sig som Dalachampion för Hoppföl 2014 poängen blev 24.33 vi fick 9-7,33 (7-8-7)-8 :D Jag är så stolt Dock tog det en timme att lasta hem också... Inte lika stolt då! :meh:

Då är vi två som lipar

Efter många om och men tog vi oss i väg till Svärdsjö! Men den här gången var det inte mammahäst som trilskades utan fölis... Det tog bara två timmar, fyra baklängesvolter o en skaplig fläskläpp på fröken Felice.. :banghead: Föl o mamma skötte dock sig exemplariskt inne på banan o vi gick vidare till final Vi var många som fick trängas i ridhuset MEN vi tog hem det! Så nu kan Felice titulera sig som Dalachampion för Hoppföl 2014 poängen blev 24.33 vi fick 9-7,33 (7-8-7)-8 :D Jag är så stolt Dock tog det en timme att lasta hem också... Inte lika stolt då! :meh:

Men vad skoj! Grattis!

Då är vi två som lipar

Grattis! :up:

Då är vi två som lipar

Stort grattis!

/Lizzie

@Jennyzen gick visningen bra? Vart var det?
Min fd hästs föl visades i Svärdsjö idag och vann bland dressyrfölen :banana: nästan så jag lipar lite här hemma :love::angel:

Då är vi två som lipar

Grattis till er båda!

Själv är jag skitsur för jag hade missat att det var nu :banghead: Hade varit så roligt att åka upp och motionera kameran lite. Jag har ju nära, @Jennyzen vet nog vart jag bor för jag är Kekens dotter ;)

Tror jag blir knäpp! Skrev för ett tag sen att jag försökt släppa ihop fölis + mamma med mitt 7 åriga sto och att det inte gick så bra (7 åringen jagar fölis o mamma häst skyddar henne inte). Försökte igen i fredags med samma resultat :-(. Idag tittar jag ut genom fönstret strax innan jag ska gå ut och rida och då står fölis och 7 åringen på var sin sida av staketet och betar väldigt nära varandra, skit att det inte ska gå att släppa ihop tänker jag då. När jag 5 min senare kommer ut och ska rida 7 åringen hittar jag fölis (hon har tydligen tagit sig genom el över staketet...) i hennes hage och bägge går och betar och det är hur lugnt som helst, mammahäst skiter fullständigt i att fölis är i fel hage och går lugnt och betar. Mammahäst och 7 åringen gick ihop tidigare.... Varför funkar det inte??? Kan nån förklara....

Vi var också ute och visade föl på Vittvång's gård i lördags.
Upprymd Lizette skrittade få steg och den skritt som visades var spänd och lite smygande vilket var lite synd men inget att hänga upp sig på. Domaren tyckte hon hade en väldigt vacker sida och var otroligt väl sammansatt, men hon är lite kraftigare än vad avelsmålet beskriver vilket drog ned på exteriörpoängen.
Poängen blev: 7.5- 7.7 (7.5- 7.5- 8) 8 = 23.2

Vilken snäll fölunge vi har alltså. Hennes mor går inte in innan hon är inne så hon går på transporten först. Efter att vi lastat vår tjej fick vi hjälpa en medtävlande vars föl tyckte så illa om transporten att så fort den fick framfötterna på rampen slog den ikull sig eller reste sig tills den slog över. Till sist fick vi lov att köra in deras buss i ridhuset där vi med hjälp av infångare och mycket gull och lockande fick henne att gå på.
Sen fick Lizette lite extra kramar och kel bara för att hon är så snäll och medgörlig hela tiden :)

Tror jag blir knäpp! Skrev för ett tag sen att jag försökt släppa ihop fölis + mamma med mitt 7 åriga sto och att det inte gick så bra (7 åringen jagar fölis o mamma häst skyddar henne inte). Försökte igen i fredags med samma resultat :-(. Idag tittar jag ut genom fönstret strax innan jag ska gå ut och rida och då står fölis och 7 åringen på var sin sida av staketet och betar väldigt nära varandra, skit att det inte ska gå att släppa ihop tänker jag då. När jag 5 min senare kommer ut och ska rida 7 åringen hittar jag fölis (hon har tydligen tagit sig genom el över staketet...) i hennes hage och bägge går och betar och det är hur lugnt som helst, mammahäst skiter fullständigt i att fölis är i fel hage och går lugnt och betar. Mammahäst och 7 åringen gick ihop tidigare.... Varför funkar det inte??? Kan nån förklara....
Tror att Wilda är avis och vill ha en egen bebis :idea::p:p:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar