Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alexandra_W och resten som svarat!

Tack för att ni delar med er av era tankar!
Jag tror att det får bli så att han går med i hingstflocken på lösdrift och får komma in och sova några timmar per dag :). Det här blir mitt första föl så det är många tankar och funderingar som snurrar i huvudet, haft min nuvarande ponny sen hon var 3, men det är ju inte alls samma sak!

@Alexandra_W och resten som svarat!

Tack för att ni delar med er av era tankar!
Jag tror att det får bli så att han går med i hingstflocken på lösdrift och får komma in och sova några timmar per dag :). Det här blir mitt första föl så det är många tankar och funderingar som snurrar i huvudet, haft min nuvarande ponny sen hon var 3, men det är ju inte alls samma sak!
Jag har mitt första föl och vet typ ingenting, men har blivit varnad av folk som borde veta att inte ha mitt hingstföl ihop med lite äldre hingstar för att det kan vara för tufft. Utan helst jämnåriga eller i nödfall äldre lugnare valack.

Jag har mitt första föl och vet typ ingenting, men har blivit varnad av folk som borde veta att inte ha mitt hingstföl ihop med lite äldre hingstar för att det kan vara för tufft. Utan helst jämnåriga eller i nödfall äldre lugnare valack.

Ja, det är det jag är lite orolig för.. Å andra sidan så kommer han få komma in och sova, och i värsta fall kan han och den andra hingsten på 1 år gå ihop utan dom andra hingstarna... Finns lite olika lösningar man kan ta till om det inte funkar. Tack för input :)

Jag har bara sett en enda lösdrift där åringar gick bra ihop med äldre. De äldre tog hand om de små.

Men de som hade lösdriften hade stenkoll på om ngn typ 3åring o då på vårkanten blev för tuff.

Annars bör åringar gå för sig själva med en vuxen o 2 o 3 åringar kan gå ihop.
Åringar behöver äta mkt längre tid o vilar mkt mer samt leker inte lika tufft. generellt då:angel:

Jag har bara sett en enda lösdrift där åringar gick bra ihop med äldre. De äldre tog hand om de små.

Men de som hade lösdriften hade stenkoll på om ngn typ 3åring o då på vårkanten blev för tuff.

Annars bör åringar gå för sig själva med en vuxen o 2 o 3 åringar kan gå ihop.
Åringar behöver äta mkt längre tid o vilar mkt mer samt leker inte lika tufft. generellt då:angel:

Hmm en lösning skulle kunna vara att 2,5 årig hingst + 5-årig hingst går ihop.
Fölis + ettåring och 7-årig valack ihop på dagen. Natt: valacken med äldre hingstarna och ettåring + fölis på box?
Åh vad svårt det är, man vet ju egentligen aldrig hur det kommer funka förrän man står där...

Man brukar väl inte vilja blanda just unghingstar. Alltså föl med åringar och tvååringar, eller ettåringar med tvååringar osv. Unga hingstar är ligistillbattingar som behöver lära sig gränser osv. Och en åring är väldigt mycket starkare fysisk än ett föl (halvåring), har mindre behov av vila osv. Så risken är även om alla är snälla eg att det blir för hård och för häftig lek för de yngre om de får med lite äldre ungdomar.

Sen är det alltid beroende på individer såklart.

Min fölis går tillsammans med mammahäst o kompisens tant just nu... I mars kommer mammahäst åka hem till sin ägare igen, då är Felice vara 10 månader. Jag ska försöka hitta ett passade unghästbete till henne nästa sommar eller ev försöka fixa hit lite lekkamratee åt henne :) Jag hade önskat att hon kunde ha kompisar året runt men jag vill gärna ha henne hemma då jag har ett litet stall hemma på gården... Det blir så mycket enklare att få jobb, småbarn o häst att gå ihop när dom kan gå hemma! Skulle jag märka att hon behöver mer stimulans o busa av sig får jag väl ta o tänka om... Just nu är hon då väldigt social o trevlig :love:

@axel min är väll inte så mkt äldre än din? Mätte min till ca 80cm över rygg och köpte minitäcke ifrån Börjes i strl 85cm för 150kr, satt jätte bra! Tror att upp till 19-25cm för liten lätt går bra i det täcket.

Jag...som aldrig fött upp ett föl trodde att det skulle vara lika stort som mamman;)

Skämt åsido, men jag har ingen koll på längden på föltäckena o tänkte att de minsta var för minishettisföl.

Tack för tipset, men just nu funkar det o jag vill tro att det riktiga passar i vinter...om så behövs.
Har hittat en bra mössa med en rulle vid pannan som håller ut nätet från ögonen. M T.
Fölis uppskattar den o vilar bättre.:)

Ser att det blev fel i mitt inlägg, svårt att gå och skriva samtidigt på telefonen... Inte 19-25... 10-15 cm ca. Min är typ 5cm för liten och jag tror att täcket även sitter bra om de är aningen mindre med...

Min har bara haft täcke vid 2 tillfällen. 30 min. Första gången vid skyfall o en kväll vid dito.
Hon frös så hon skakade o sen blev det fint väder igen. Täcke av.
Vill ha ett som beredskap.

Min har inte täcke på sig ännu och jag hoppas slippa det. Det är mer om ut i fall. Han tränar dock på att ha(ta) på sig täcket som en mental övning.

Jag får råd av min kompis o inte ens föl or så korkade att de inte fattar .Det här var ju skönt! Om de fryser.

Samma med mössan.
Ej hästfolk har tyckt synd om fölis för insekterna o jag tror att man inte satt på föl ngt förr dels för att det inte fanns så små grejor o att trycket har ökat de sista tio åren. Jag tror inte på att föl inte är lika hårt ansatta. Kanske ngt mindre, men dock...

Nu är det stora variationer beroende av vart man håller hästarna o hur många man har.
Jag som bara har en o ser den ofta fattar att det inte är kul.

Ingen lugg o stump till svans...

Senast ändrad:
Nu provar vi med en bild igen..Nej det funkar inte...

http://s57.photobucket.com/user/b53...4-09/IMG_20140903_173433_zpsthiad5dy.jpg.html

cHSd4RpIuq5vY4xTfAbCby9FBbAnlC2tKklO1e_FEAI=w216-h162-p-no

http://s57.photobucket.com/user/b53...4-09/IMG_20140903_173538_zpsqztdx2ny.jpg.html

Tjusigt va:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 794
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 060
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA