Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det inte märkts så är jag förvirrad i ämnet avmaskning av föl.
Talade ju med min semin/hemmaveterinär på fm som tyckte att det bästa är att göra täckprov för att inte avmaska i onödan (motivation att det slår ut tarmfloran på så ungt föl), likaså att det kala fält han har på bringan inte låter som mask-kliande, jag ser honom inte klia sig något heller. Så han visar inte några egentliga teckan på att behöva avmaskas.
Men SVA (vars avmaskningsprogram för föl jag hade tänkt följa då det kändes pålitligt) och till och med de som utför (dvs tjänar pengar på) träckproverna rekommenderar att avmaska på rutin utan prov på föl. Tydligen syns inte ens spolmasken vid detta skede på träckprov??? Isåfall är det ju verkligen bortkastat att göra prov och han ändå kan ha masken utan att det ens syns :crazy:

Låter som att alla här alltid avmaskar föl?

Här är min från gårdagen. Jack Sparrow MVG e.Bretton Woods- Sack- Martini- Flamingo, mönstrad med 8 8 9 8 8,5= 24,8 p

10603627_10203402297192247_157210315361503216_n.jpg

1394118_10203402296312225_7641586138945378519_n.jpg

Förutom att han är mycket vacker har han extremt kloka ögon! Dom går rakt in i mig

Om det inte märkts så är jag förvirrad i ämnet avmaskning av föl.
Talade ju med min semin/hemmaveterinär på fm som tyckte att det bästa är att göra täckprov för att inte avmaska i onödan (motivation att det slår ut tarmfloran på så ungt föl), likaså att det kala fält han har på bringan inte låter som mask-kliande, jag ser honom inte klia sig något heller. Så han visar inte några egentliga teckan på att behöva avmaskas.
Men SVA (vars avmaskningsprogram för föl jag hade tänkt följa då det kändes pålitligt) och till och med de som utför (dvs tjänar pengar på) träckproverna rekommenderar att avmaska på rutin utan prov på föl. Tydligen syns inte ens spolmasken vid detta skede på träckprov??? Isåfall är det ju verkligen bortkastat att göra prov och han ändå kan ha masken utan att det ens syns :crazy:

Låter som att alla här alltid avmaskar föl?

Ja, Axilur v8 och v16, sen kommer de in i den vanliga träckprovstrallen.
Det går tydligen inte att se på så unga hästar. Din vet som kräver träckprov är dåligt påläst.

kul! :up:

Jo jag hade ett sto med snarlik stam ( Sack-Flamingo) men sålde henne denna sommar.
Ev. kommer hon och årets föl till Mantorp också (23,3 p) men bara om han hinner utveckla sig tillräckligt för högre poäng och har en chans att hävda sig bland dom äldre fölen. Det hinner ju dock hända mkt på 2½ vecka med föl så vem vet :)

Skoj! Vår är ju kanske egentligen lite för gammal och han är för tillfället överbyggd. Men han travar fantastiskt, OM han bara har lust att visa det. På mönstringen for han faktiskt mest omkring eller klättrade på sin stackars mor, men visade några fina travsteg till slut iaf.

@poff haha hingstungar :angel:

ja dom kan ju vara ur fas även som äldre, men med just denna unge tänkte jag mest på gångarter och balansen. Rör sig väl fortfarande som ett mindre föl och obalanserad som jag förstod det , men han skrittade istället för en 8,5 så det kan han trots vingliga ben :D tycker skritten annars brukar vara det som föl har svårast för...

håller tummarna för er!

Jag tycker att det är synd att riksföl är indraget... Här i norrland finns inte ens ett championat, vilket jag ser att flera andra regioner har ordnat. Typiskt när man har ett föl som är född i "lagom tid" för en gångs skull...

Nu när fler fått föl så har jag (hästen) nog rekordet i längst dräktighet 364 dygn!
Kul att det går så bra för alla med sina föl...
Grattis till bra poäng @poff .... Han blir nog också stor...
Min prins är väldigt snäll men han kan eg inte bli annat med de föräldrarna, mamman är genomsnäll och enligt uppg är hingsten väldigt trevlig också...
Hur utfodrar ni era föl om ni utfodrar dem extra? Har haft diskussion med en annan som också fått föl och undrar hur ni andra gör härinne... :)

Jag har ju gett lite foder till stoet och då vill gärna fölet smaka, men jag brukar putta bort honom, klia lite och så under tiden. Jag tycker inte han behöver något kraftfoder än, han är i bra hull.

Vilka vackra- båda två:love:
Stort Grattis

Jag som har noll koll, hur placerades den sig? Den blågula hajjar jag, men:o
Får föl någonsin tio?

@poff haha hingstungar :angel:

ja dom kan ju vara ur fas även som äldre, men med just denna unge tänkte jag mest på gångarter och balansen. Rör sig väl fortfarande som ett mindre föl och obalanserad som jag förstod det , men han skrittade istället för en 8,5 så det kan han trots vingliga ben :D tycker skritten annars brukar vara det som föl har svårast för...

håller tummarna för er!
Jag trodde att traven var svårast.
Min skrittar enligt min egen bedömning för en nia:p

Vilka vackra- båda två:love:
Stort Grattis

Jag som har noll koll, hur placerades den sig? Den blågula hajjar jag, men:o
Får föl någonsin tio?
Tack! Blå-gula var i det här fallet "visningsrosetten" - som alla fick. Den andra rosetten var för Bästa gångartsstammade föl. Totalpoängen var 26,2 vilket enligt "gamla" skalan motsvarade drygt 52 p.
Det är väldigt ovanligt med 10, jag vet några som fått det på typ och sedan hingsten Bergåkras Amaranth som fick 10 på sin trav på fölvisningen. Det finns säkert fler, men det är inte vanligt att de når upp till den poängen!

Jag trodde att traven var svårast.
Min skrittar enligt min egen bedömning för en nia:p

när dom är färskingar är nog traven svårast men sedan när dom blir lite äldre och rumpan drar iväg skrittar dom sällan sitt bästa tycker jag ;)

@HeJe wow vilken bra poäng! grattis till er! Floricello ungarna visar verkligen framfötterna som små :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 795
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar