Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang ston som inte är så fina för tillfället. Mitt går på ny vall som borde vara rejält krut i. Men jag måste ge henne kraftfoder för att undvika att hon ser ut som ett skelett om en månad. Hur gör ni andra?
Tar ni in för att fodra extra?
Jag fodrar i hagen 2 ggr om dagen. Hon får lusern, soja, havre och olja plus mineraler.

Här får stoet mat i hagen, ca 1 liter soja och 2 kg grönpellets. Hon har egentligen fri tillgång men äter inte mer än 2 kilo idag.

Tror det är rätt proteinfattigt nu, stödfodrar hingstarna med lite lusern och soja med. 2 åringen ser riktigt tråkig ut.

Idag har jag kört iväg Zally och Zilla till en bekant som har ett hingstföl som bara är två dagar yngre än Zilla och som också behövde en lekkompis. Det är tur att det inte är så långt, så jag kan hälsa på ofta! Men konstigt känns det, i måndags hade jag fyra hästar hemma och nu har jag ingen(!), en är på inkörning,en är med som sällskap till inkörningshästen och så Zally och Zilla då.

Jag ska inte visa. Mamman är inte till sin fördel just nu (totalt omusklad över ryggen och ser inte så kul ut) och visserligen är det fölet som ska bedömas men jag vet att domarna tittar på modern också och dömer fölet lite efter det så det blir ingen visning här. Jag har lyckats hålla henne i hull men tycker ändå inte att hon är tillräckligt fin för att visas upp.

Jag planerar att visa fölis. Stoet är visad sedan tidigare och jag är helt övertygad om att domarna kan se förbi omusklade avelsston.

Om däremot fölis är i visningsskick återstår att se - för tillfället är hon i en grym växtperiod och inte till sin fördel.

/Lizzie

Ang ston som inte är så fina för tillfället. Mitt går på ny vall som borde vara rejält krut i. Men jag måste ge henne kraftfoder för att undvika att hon ser ut som ett skelett om en månad. Hur gör ni andra?
Tar ni in för att fodra extra?

Jag tar in pga insekterna, så de står inne på dan. Då får de kraftfoder, men så snart bromsjävlarna är borta stödfodrar jag ute :)

Tack. Jag som är partisk tycker att hon är jättefin.
Stoet vill inte vara ute i värmen som sagt, men Lillan vill mellan varven o då måste hon gå ut en sväng.
Stoet ska ev. sys idag o sen ska de ut på bete där de kan gå in om de vill.

Jag hade rätt ang semestertider för Vet.
Fick en vikarie som gick ut skolan för 3 v sen, men det gick bra även om hon fick läsa i FASS o ringa kliniker.

DSC_0286_zps5e7c6ec5.jpg
DSCF1313_zps84fa576a.jpg
DSCF1306_zps0aea09e2.jpg

Gänget från idag :D Domino är ämne för frihetsdressyr. Jag har vid något tillfälle sett honom gå på två ben fram till Silvio och läggar frambenen om halsen på honom, han har en otrolig balans. Silvio är ju inte så vacker nu med det mesta av sin smutsgula fölpäls kvar. Han växer mycket också och är lite loj i värmen.

Lade in en bild på Silvios mamma också. Hon har fått ha flugtäcke på sig inatt för hon var väldigt biten igår, hade hundratals små svullnader efter insektsbett över hela kroppen. Hon ser mycket bättre ut idag så det får bli flugtäcke för henne, fast jag egentligen inte gillar det med tanke på fölet. Jag tog bort benremmarna i alla fall, och det har inga maggjordar utan en hel platta som går under magen och fästs på andra sidan.

DSC_0286_zps5e7c6ec5.jpg
DSCF1313_zps84fa576a.jpg
DSCF1306_zps0aea09e2.jpg

Gänget från idag :D Domino är ämne för frihetsdressyr. Jag har vid något tillfälle sett honom gå på två ben fram till Silvio och läggar frambenen om halsen på honom, han har en otrolig balans. Silvio är ju inte så vacker nu med det mesta av sin smutsgula fölpäls kvar. Han växer mycket också och är lite loj i värmen.

Lade in en bild på Silvios mamma också. Hon har fått ha flugtäcke på sig inatt för hon var väldigt biten igår, hade hundratals små svullnader efter insektsbett över hela kroppen. Hon ser mycket bättre ut idag så det får bli flugtäcke för henne, fast jag egentligen inte gillar det med tanke på fölet. Jag tog bort benremmarna i alla fall, och det har inga maggjordar utan en hel platta som går under magen och fästs på andra sidan.

Tycker Silvio är himla fin i alla fall. Trots raggig fölpäls och annat :love:

Hihi ja han ser nästan lite overklig ut den lille.

Tänk för ett år sedan hängde vi i betäckningstråden och oroade oss över vaccinationer, undersökningar och allt möjligt. Nu har i alla fall de flesta av oss resultatet framför sig. Skönt tycker jag. Känns även som om den värsta oron över allt börjar släppa lite.

Jag är verkligen inte sugen på att betäcka om, har ju fullt upp med de man har känner jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar