Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon bär det av till en annan del av landet för att hälsa på min Sollan med föl hos fodervärden :love: hoppas kunna bjuda på lite bilder när vi kommit hem igen.

Dom mår iaf enligt rapport toppen och går nu ute med två andra sto med föl, lever livet helt enkelt!

En halvdålig bild tillsvidare ( sollan med föl längst bak)

10566608_10152249629891344_970754020_n.jpg

Idag har vi lyft hovar som gick strålande och sen har vi haft grimma på i hagen en stund under noga övervakning och till sist har vi tränat på att gå i koppel dvs grimskaft, det var svårt! Sen tränar vi inkallning, så himla häftigt att gå ut och kalla på henne och utan tvekan lämnar hon mamma och kommer mot en i full galopp :love:

Min hade grimma igår o den var för stor. Fick även Diarsanyl ( stavning?) mot kladdig avföring
Imorgon kommer hovis o ska titta på de veka bakkotorna. De har blivit mkt mkt bättre, men...

Nu har KB fällt nästan all päls i huvudet och även stora delar på kroppen. Det är klart, han lär bli svettfux mot det mörkare hållet så som Donnerhall. Kanske tom mörkare :love: då han ser svart ut på vissa delar utav kroppen, öronen är helt svarta.

Min hade grimma igår o den var för stor. Fick även Diarsanyl ( stavning?) mot kladdig avföring
Imorgon kommer hovis o ska titta på de veka bakkotorna. De har blivit mkt mkt bättre, men...

Våra arabföl har grimmor i storleken "Minishettisföl" Ehm.. Och de är på gränsen på stora i början... Men pappsen har ju väldigt litet huvud med för sin storlek :D

Silvios grimma var också för stor den första månaden, gjorde en knut på remmen som går över nacken. Nu passar den.

Nu är Nevada anmäld till bedömning i Tingsryd :)
Tränade lite i helgen på att springa med dom, lattjo tyckte Nevada o lyckades få in en fullträff rakt in i magen på mig!
Höll ändå henne kort tycker jag o sprang nära henne men hon lyckades vika sig på mitten o placera sin bakhov på mig iallafall! Tips på hur man undviker att bli sparkad?
vågade inte låter henne trava på sen, fegisen kom fram ;)
Måste få tag på kläder till visningen med..

Antingen så hålla i grimman, då är dock risken att du hämmar hennes rörelser. En del väljer istället ett låååångt rep så de kan springa nån meter bakom fölis.

Jo såg någon film på Youtube där de gjorde så, sprang med en longerlina såg det ut som.
Men de hade bara filmat skritten och när de var lösa så vet inte om de gjorde så i trav för hand med.
själva traven hade varit skönt att slippa visa för hand men blir kanske bara galopp om man har dom lösa...
Ska bli kul att se hur hon beter sig på bortaplan!
Där jag har henne på sommarbete har de haft många föl men aldrig någon som varit så självständig och haft sånt självförtroende som min ;)
Börjat rymma igen gör hon med, smiter ut o går långt långt ifrån de andra o betar! Har inga bekymmer alls med att vara ensam o kommer vi för att fånga henne blir hon jätte glad för besöket :)
Mammahäst är bara en mjölkbar åt henne nu, de andra stona är mycket roligare.
En pre som hon går med har adopterat henne och blir helt tokig om nevada försvinner från henne!

Tvätta och knoppa. Bäst är om de fått bo inne nån vecka innan så fölpälsen släppt. Och se till att de är i bra hull, båda två.

elina, visa visar så även i trav. Ibland släpper man fölis men leder mamman för att få de i trav.

Hur förbereder ni era föl inför visning? Några tips för bra träning och puts&finish på visningsdagen?

Jag funderar på att visa min fölis, men börjar få större huvudbry över hur jag ska lyckas få mamma häst att uppföra sig. Hon har fått tillbaka sitt gamla beteende där hon får totalt psykbryt om den dagliga rutinen bryts. Den dagliga rutinen är att gå i hage att beta. De fick träffa hovis i går och mamma häst gick knappt att verka får hon blev totalt apstressad över att bli intagen från hagen - och då blev alla stona och fölen inplockade samtidigt. Fölis uppförde sig bättre än mamma häst *suck*.

Så jag vet inte alls hur jag ska bära mig åt för att träna. Att bara hämta mitt sto och fölis från hagen för att träna på att springa lite - det kommer INTE att funka om jag känner min märr rätt...

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar