Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fenestra vad synd, hade nog varit intressant att ha honom med om han hade varit i fas att visa sig bra! För på pappret borde han verkligen vara precis vad de letar efter med tanke på att det är Valegros framgångar och att det är första svenska Negro-årgången, kombinerat med de fina prestationerna som finns på stostammen. Att han är svart hade nog plussat på några tusenlappar extra på en auktion också ;)

Är det selekteringen eller själva auktionen som ligger fel till?

Det är nog lite både och iom att han inte finns här nere hos oss. Vi hoppas väldigt mycket på honom så nu ska jag "bara" hitta en bra köpare.

Har fått lite bilder på Cardhu!
10481846_695603030489598_3647060626407494226_n.jpg

10501678_695602690489632_5578786837485792026_n.jpg

Suddig men så fin
15208_695604587156109_271453000972570062_n.jpg

Liiiite överbyggd
10565057_695605687155999_2644198837017005424_n.jpg

10501805_695605617156006_3352422844601779053_n.jpg

Jag har väl taskig smak o blick, men jag gillar Cardhu mindre.:o
Tror att det 'är huvudet.

Rut, Glitch, Guldkant är oerhört vackra.

Vems var den brune med stor stjärn? Har glömt namnet.

Är det bara jag som inte har ngt komplikationsfritt?

Fölet har ett litet navelbråck o har efter 3!!! hovisbesök inte fått hjälp o måste nu resa till Strömsholm. med ett 800 kg sto som står o kliver på sitt föl.
Jag är helt slut.

@axel Fy så jobbigt! Mitt förra föl hade navelbråck, på gränsen till så stort att det behövdes opereras, men vet tyckte vi skulle avvakta. Det växte bort helt med tiden. Hur stort är bråcket på ditt föl?

Är det bara jag som inte har ngt komplikationsfritt?

Fölet har ett litet navelbråck o har efter 3!!! hovisbesök inte fått hjälp o måste nu resa till Strömsholm. med ett 800 kg sto som står o kliver på sitt föl.
Jag är helt slut.
Åh vad jobbigt! Är det något problem med benstället, eller är det pga navelbråcket ni ska till Strömholm? Håller tummarna att allt går bra :)

Svårt o säga.
Det 'är som en pytteliten påse.

Har faktiskt inte kännt efter, men bakkotorna känns mer akuta.
OM!! jag åker i värmen får de väl kolla det med.
Vill ändå inte åka med ett så litet föl som förövrigt är friskt. Känns som resan o sedering som det var tal om är en stor risk för hela allmäntillståndet. räknar med 8 h. o stoets tillvaro där sist var inte angenämt o hon är känslig.
Jag mår mkt dåligt över hela situationen.

Vill hitta ngn som kan plasta eller sätta på sko hemma. Hon ligger mkt o är väldigt cool.

Svårt o säga.
Det 'är som en pytteliten påse.

Har faktiskt inte kännt efter, men bakkotorna känns mer akuta.
OM!! jag åker i värmen får de väl kolla det med.
Vill ändå inte åka med ett så litet föl som förövrigt är friskt. Känns som resan o sedering som det var tal om är en stor risk för hela allmäntillståndet. räknar med 8 h. o stoets tillvaro där sist var inte angenämt o hon är känslig.
Jag mår mkt dåligt över hela situationen.

Vill hitta ngn som kan plasta eller sätta på sko hemma. Hon ligger mkt o är väldigt cool.
Jag förstår att du inte vill åka, utan försöka lösa det hemma istället. På ett djursjukhus finns ju ganska mycket olika smittor, eller kan finnas.

@axel han är en lite annan modell av häst så det är olika vad man gillar :)
Brun med stor stjärn vet jag inte, ett föl?

Trist med bebisen, har du kort på naveln, är det ngt i påsen?

@axel Vad jobbigt det låter. Skulle inte heller vilja traila din stora madame med föl, och risken är ofta stor att de trampar av de där små plastskorna, så allra bäst vore väl att få det gjort hemma, iom att det med största sannolikhet behöver göras om. Du kan ju inte åka iväg varje gång då. Du får kolla med dina kontakter i hovslagarbranchen.
Mitt föl jag köpte hade navelbråck. Ca 1½ cm. Det säger att om det är över 2-3 fingrar man får in i bråcket så bör det opereras. På min var det kvar då vi op honom för OCD i hasorna när han var 10 mån och då tog jag bråcket samtidigt. Tyvärr har det släppt lite så han har fortfarande ca 1 cm bråck och en fulare påse under magen än innan. Men nu får det vara, jag vill inte utsätta honom för ny sövning och konv igen.

Ah, du är inte ensam @axel .. Mina vill inte heller hålla sig friska och problemfria :/

Min var lite ballerina när han kom ut, men rättade långsamt upp sig så att han var rak och fin i frambenen sedan. Men sedan har knäna börjat böja sig igen nu och efter att ha hamnat på boxvila över sårskada (fick upp 10cm pinne lite ovanför bakknä som fick skäras ut av vet.) så har knäna blivit ännu lite sämre och nu på någon dag blivit lite utåttåad även.

Har gett upp på att bandagera såret ens, hur fan får man det att sitta? Föl är ju där och petar med, så när jag väll tycker det sitter okej så biter han bara tag i det och drar, hur ska någonting kunna sitta då :S

Släppte ut dem nu igår över natten för att hoppas att hårdare underlag kan hjälpa benställningen. Vet inte vad man ska riskera mera, såret eller benställningen? Vet föresten inte ens om det är mjuka underlaget som gjort benställningen, men känns som det eftersom det kommit tillbaka efter att ha stått på box. Dessutom är stoet rejält trött på att vara instängd på box och har inte super koll/bryr sig om vart fölet är i boxen, så skadechansen på föl att vara på box allt för mkt känns tyvärr stor...

Mina hästar började dessutom lille föl's nya liv med att stoet var lite dåligt med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar