Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
10306557_10203158752743680_5196214772678516639_n.jpg

1911849_10203158752863683_2196033214390875717_n.jpg

Hallå, vem har stulit min lilla bebis o satt in denna stora kaxiga saken i hagen?!
Så stora de börjar bli nu!
Hovslagaren hälsade på idag, hon sköter sig så bra lilltjejan så jag får to.m rabatt på verkningen för att hon är så snäll ;)

Ha ha, min sköter sig INTE, hon är ett vilddjur med turbomotor. Hon var på fölvisning idag, egentligen alldeles för ung för att visa men jag såg det som social träning och mina kompisar ville visa henne så varför inte? Hon fick efter omständigheterna poäng som jag är mycket nöjd med.

Är det bara jag som inte har ngt komplikationsfritt?

Fölet har ett litet navelbråck o har efter 3!!! hovisbesök inte fått hjälp o måste nu resa till Strömsholm. med ett 800 kg sto som står o kliver på sitt föl.
Jag är helt slut.
@axel du bor väl i sthlm? Ring Rosie på Täny och be om hjälp att hitta nån.
Hon lär ha bra koll.

Uno yxklinten åker runt men vet inte om han är i sthlm nåt.

Ah, du är inte ensam @axel .. Mina vill inte heller hålla sig friska och problemfria :/

Min var lite ballerina när han kom ut, men rättade långsamt upp sig så att han var rak och fin i frambenen sedan. Men sedan har knäna börjat böja sig igen nu och efter att ha hamnat på boxvila över sårskada (fick upp 10cm pinne lite ovanför bakknä som fick skäras ut av vet.) så har knäna blivit ännu lite sämre och nu på någon dag blivit lite utåttåad även.

Har gett upp på att bandagera såret ens, hur fan får man det att sitta? Föl är ju där och petar med, så när jag väll tycker det sitter okej så biter han bara tag i det och drar, hur ska någonting kunna sitta då :S

Släppte ut dem nu igår över natten för att hoppas att hårdare underlag kan hjälpa benställningen. Vet inte vad man ska riskera mera, såret eller benställningen? Vet föresten inte ens om det är mjuka underlaget som gjort benställningen, men känns som det eftersom det kommit tillbaka efter att ha stått på box. Dessutom är stoet rejält trött på att vara instängd på box och har inte super koll/bryr sig om vart fölet är i boxen, så skadechansen på föl att vara på box allt för mkt känns tyvärr stor...

Mina hästar började dessutom lille föl's nya liv med att stoet var lite dåligt med.
Fy vad jobbigt.
Jag vill ju att min ska vara ute o stärka upp sig o har gjort så.
Hon står riktigt bra på löst spån då hon kan borra ner tån som en fånghäst, men hon skulle stå inne på bart golv o givetvis en bäddad plats att ligga på. Då står hon på ballarna.

@axel Vad jobbigt det låter. Skulle inte heller vilja traila din stora madame med föl, och risken är ofta stor att de trampar av de där små plastskorna, så allra bäst vore väl att få det gjort hemma, iom att det med största sannolikhet behöver göras om. Du kan ju inte åka iväg varje gång då. Du får kolla med dina kontakter i hovslagarbranchen.
Mitt föl jag köpte hade navelbråck. Ca 1½ cm. Det säger att om det är över 2-3 fingrar man får in i bråcket så bör det opereras. På min var det kvar då vi op honom för OCD i hasorna när han var 10 mån och då tog jag bråcket samtidigt. Tyvärr har det släppt lite så han har fortfarande ca 1 cm bråck och en fulare påse under magen än innan. Men nu får det vara, jag vill inte utsätta honom för ny sövning och konv igen.
Jag betalar ju nästan hur mkt som helst för att slippa åka.
Navelbråcket är ngt bättre o är ganska litet...ännu.
Jag känner att jag kan vänta med det ett tag o se om det vänder. Troligen gör det inte det...

@axel du bor väl i sthlm? Ring Rosie på Täny och be om hjälp att hitta nån.
Hon lär ha bra koll.

Uno yxklinten åker runt men vet inte om han är i sthlm nåt.
Tack.
Jo jag har skickat en blänkare till Uno, men hade även tänk på Rosie.

Jag håller ej heller med om att hon skulle vara för upprätad fram.
Hon är mkt långbent o har långa kotor.

Jag hade en diskussion igår om hur bedömning av ett föls extremiteter SKA se ut.
Att alla ben o tår ska vara helt raka är inte säkert helt rätt.
För många år sen insåg man att bakbenen ska vara yttepytte utåtroterade för att inte trampa på fram.

Bebisar kanske man ska börja linda igen:cry: för hur ser de ut?

Jag hade ett fölmed navelbråck för några år sedan som opererades , det var inte å stort på "ytan" men desto större under så i mitt fall var det nödvändigt.
Inte roligt kånka iväg med sto och föl till klinik och operation.

Ja o ett tungt sto som dessutom kliver o skrapar på sin unge.
Rödhårigt Pucko som ger oss en stroke snart. Nej hon ligger inte högt i kurs ... just nu.

Nej de ska inte ha "perfekta" ben, då blir de ofta inåttåade. Och hellre lite raka än veka då tyngden som vuxen trycker ned kotorna.

Men de ska fortfarande stå bra på sina fötter.
Skönt att du fått hjälp.

Förstår att du vill ha de ute men i extremvärmen kan det vara bättre att de får vila upp sig inne så hon sen är ute och busar när hon är ute. Att hon ligger mycket som du beskriver låter som att det kanske är lite tufft för henne?

Jag är ju lite överbeskyddande o skulle aldrig lämna dem vind för våg.
Nej de kan gå in o står inne nästan hela dagen.

@axel
Mina flickor sover också jättemycket, jag tror att värmen tar på dem. De står inne på dagen o går ut på kvällen. för att vara ute hela natten. Sen kommer de in på morgonen. Lilla My är 6v imorgon och Cleo 2v idag :)

Jo mina är ute på natten de oxå.
Jag jämför föl med bebisar. äter, sover o blir pigga först framåt kvällen. Efter ovädret igår är det mindre broms, men så in i...:devil: varmt.
Katterna ser man heller inte skymten av förrän det blivit svalt.

Det värmde allt i hjärtat när Primula gnäggade när jag kom till hagen i morse:love: Mormor;)
3 v idag.

Min går i en lösdrift där de kan göra som de vill oftast så står de inne och häckar hela dagarna och sen går de ut på betet på kvällen

Pandora har fått börja gå med de andra hästarna inkl Pippi som hade kastat sitt föl . Har inte vågat det innan pga att Pippi kidnappar föl om hon inte har något eget. Pandora är så stor så hon bryr sig inte om Pippis försök att locka till sig henne. Så Pandora har fått två mammor . Haha , Pippi har sten koll på lillan

Hur har ni det med styngflugeägg på era föl? Lille Silvio har en del ägg på sig och han går icke med på att jag försöker få bort dem. Han är annars snäll att lyfta fötterna på och hantera i övrigt, men jag kan inte pilla på insidan av hans ben då biter han mig direkt i ryggen, samidigt som han går ner på knä. Han tror alltså att det är jag som sätter igång en rolig lek :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 065
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar