Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Årets föl:

Lexington hingst född 7/5 e. Luxus CML-Corrado WL-Long John xx. (Info vem som är far känns nästan överflödig dock ;))
10540805_816742171679056_3649867710988667175_n.jpg

Karexa sto född 16/5 e. BH Zack-Tip Top-Hertigen.
10383000_791307127555894_373468341586625325_n.jpg

Jag har använt tattarmåttet på SWB-hästar tidigare och det har fungerat bra. Nu har jag mitt föl som är en welshponny och funderar på ifall det är lika trovärdigt där? Han kommer att bli definitivt större än sin lilla mamma på bara 122 cm, men det vore lite kul att spekulera i hur mycket större.

Slänger in en bild på honom där han är 3,5 veckor. Det syns kanske nog inte så bra på den att han har längre ben än mamman, men kanske trevligt att se honom på bild ändå.

Intresserad-Chapman.jpg

Senast ändrad:
@lizzie vad snällt din fölune håller ihop med sin mor!
Min skiter i sin mor (och står sedan och skriker efter henne) och bara kör runt i egna race. Dessutom skulle man kunna tro att han bara har två gångarter :/

:laugh: Är det inte mammorna som jag jaga efter ungarna:p
Vad fina de är @lizzie

Vi går o sen får ungen hålla rätt på oss. Går lättare på okänd mark.
När börjar ni hmmm... försöka:angel: att leda dem?

Min har haft grimma en stund o sprang "på tygeln."
Nackstycket åker ju bakåt trots knut. Jag tycker att hon är liten o har yttepyttehuvud.

Jag är hennes klia- mig- nu- betjänt, men sätter vissa gränser. Enda barnet..
Stoet har fått rejäla bakutsparksmällar som nog känns.
Tänkte att humöret, under vissa omständigheter kommer från fadern, men kom sen på hur stoet var som ung. Snäll, men fick frilir o då aktade man sig, även andra hästar. Världens räckvidd o noll koll.

Känner att jag vill ha lite tips av er som kan det här.

@axel
min kille har vi gått med i ca 1 1/2 månad nu. Fram och tillbaka till hagen varje dag. Ibland lite ledträning i stallgången med utan stoet om kvällarna. Han går nästan bättre än stoet :angel:
Valde dock att inte visa min.
Han är född i sluet av maj (25 maj, dvs morsdag ;) )

@lizzie vad snällt din fölune håller ihop med sin mor!
Min skiter i sin mor (och står sedan och skriker efter henne) och bara kör runt i egna race. Dessutom skulle man kunna tro att han bara har två gångarter :/

Fölis tyckte dagens påhitt var lite läskigt så då höll hon sig nära mamma. I hagen eller till och från hagen så struntar hon fullkomligt i sin mamma - som då skriker efter henne.

Fölis är drygt 3 månader och tämligen självständig ;)

/Lizzie

:laugh: Är det inte mammorna som jag jaga efter ungarna:p
Vad fina de är @lizzie

Tack!

Fölis fick finna sig i att bli ledd i grimma från det att hon var 4 veckor. Redan då vandrade hon iväg från mamma och det var inte så bra när de skulle gå till och från hagen. Den hagen de gick i då låg på andra sidan en 70-väg. Den lilla fröken blev skitförbannad första gången, men det gick snabbt över och nu är det inga problem alls med grimma.

/Lizzie

@axel inte för att jag har någon aning om vad jag gör, men jag har ledtränat min fölunge tillsammans med stoet fram tills han skadade sig. Han har då fått känna på lite svänga, bromsa och gå framåt samtidigt som han ser vad morsan gör och halft blir tvingad av henne att göra detsamma. Han har börjat kunna mina röstsignaler lite smått och att gå fram för tryck, svänga och bromsa för tryck har varit svårare, kanske för att vi inte lika ofta hamnat i de situationerna :P

Min har pyttehuvud med och problem med att inga grimmor sitter bra :/ Köpt 5st nu och alla är bara skit.

@axel inte för att jag har någon aning om vad jag gör, men jag har ledtränat min fölunge tillsammans med stoet fram tills han skadade sig. Han har då fått känna på lite svänga, bromsa och gå framåt samtidigt som han ser vad morsan gör och halft blir tvingad av henne att göra detsamma. Han har börjat kunna mina röstsignaler lite smått och att gå fram för tryck, svänga och bromsa för tryck har varit svårare, kanske för att vi inte lika ofta hamnat i de situationerna :P

Min har pyttehuvud med och problem med att inga grimmor sitter bra :/ Köpt 5st nu och alla är bara skit.

Det är sällan grimmorna sitter bra. jag har klippt av en bit av en t-shirt och knutit ett pannband och det funkar riktigt bra.

Vi har haft långa grimskaft och lagt de runt fölis och hållt ihop det fram i bogen. Då ramar man in dem och drar inte i den ömtåliga nacken. Ibland sprattlar de rätt bra men de lär sig fort.

Vi har haft långa grimskaft och lagt de runt fölis och hållt ihop det fram i bogen. Då ramar man in dem och drar inte i den ömtåliga nacken. Ibland sprattlar de rätt bra men de lär sig fort.
Jag brukar göra något liknande när jag ska vänja dem vid att gå vid sidan utav människor. Brukar sätta ihop två grimskaft och rama in fölet med en 8:a. D.v.s. Har "grimskaftstumpen" vid manken, snö runt grimskaftet vid bogen, upp över ryggen (korsa över stumpen) och bak, runt rumpan och upp igen. Då håller jag i "krysset" uppe på ryggen. Då har jag stöd både framför och bakom fölet. Fungerar superbra. :up:

En fråga till.
Hur pass stor skillnad blir det på traven med tiden?
Ingen?
Tänker nu på mekaniken.
Jag tycker att min travar med relativt höga knän vilket ingen av mina tidigare gjort

En fråga till.
Hur pass stor skillnad blir det på traven med tiden?
Ingen?
Tänker nu på mekaniken.
Jag tycker att min travar med relativt höga knän vilket ingen av mina tidigare gjort
Jag tycker att traven ändras från och till hela tiden som fölen växer. Många föl travar med höga knän när de är små men brukar försvinna allt mer under tiden. Vissa föl försvinner det helt på och vissa avtar det bara, allt eftersom fölen utvecklas. Nästan alla föl travar lite "älgigt" i början. Vad är det för stam på din?

OK:) Don primus- Roudi- Good Future
Jag tänker på Don primus som när han visades här hade äkta sprättframben, men i D som ung var han mer med knän.
Ridningen skiljer sig. Jag hade aldrig tagit honom om jag varit på visningen,
Antingen går man på ridprodukten eller råämnet antar jag

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar