Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite knä lämar han. Så det är nog inte helt omöjligt att fölet får behålla en del. Men visst, han är ingen Ampère. Hade nog räknad med D-linjer gångarter, mer elasticitet än knä.

Jag brukar göra något liknande när jag ska vänja dem vid att gå vid sidan utav människor. Brukar sätta ihop två grimskaft och rama in fölet med en 8:a. D.v.s. Har "grimskaftstumpen" vid manken, snö runt grimskaftet vid bogen, upp över ryggen (korsa över stumpen) och bak, runt rumpan och upp igen. Då håller jag i "krysset" uppe på ryggen. Då har jag stöd både framför och bakom fölet. Fungerar superbra. :up:
Nu har vi haft premiär på att gå i snöre efter mamma.
Vilda protester när hon inte kunde dra förbi o sen blev det 'åsna'.
Jag la då det långa grimskaftet om rumpan några ggr o höll i öglan. En gång klämde hon fast det med den lilla svansstumpen o då blev det väl mkt framåtbjudning:bump:.
Ledd skulle jag inte kalla det, men följde med mamma ganska bra.
Åh vad jag gillar min unge:love:

Jag har provat att ta ut och leda min lilla räka utanför boxen i stallgången fram och tillbaka både idag och igår. Jätte nöjd med att han uppenbarligen förstått att följa, gå framåt och svänga på kommando :) Det där med att stanna sitter inte lika bra, men jag har också haft svårare att träna det bra när stoet varit med. Han är rätt nöjd med att få gnaga på morot ifred utan att morsan tränger undan honom med :P

Jag har en fråga när det gäller fölvisningen. I vårt distrikt är visningen den 30/8 och jag får hjälp av ett par vänner som ska springa med föl och sto (jag är skadad). Jag tänkte köpa likadana tröjor åt oss alla tre och var inne på vår klubbs collagetröja. Men nu börjar jag fundera på om det blir för vamt. Funkar det med pikétröja?

Hur gör ni andra som ska visa?

/Lizzie

Jag har en fråga när det gäller fölvisningen. I vårt distrikt är visningen den 30/8 och jag får hjälp av ett par vänner som ska springa med föl och sto (jag är skadad). Jag tänkte köpa likadana tröjor åt oss alla tre och var inne på vår klubbs collagetröja. Men nu börjar jag fundera på om det blir för vamt. Funkar det med pikétröja?

Hur gör ni andra som ska visa?

/Lizzie
Man får ha piké, men den skall vara mörk. ;)

Man får ha vilka kläder man vill, mörk tröja och ljusa byxor är en rekommendation.

Ur fölregemente för 2014;
Ägare/visare/medhjälpare skall vara prydligt och ändamålsenligt klädda samt bära godkänd hjälm med
knäppt hakband vid alla moment och vid all hantering av häst på bedömningsplatsen.
Korrekt klädsel för visning vid hand är vita/ljusa byxor, samt blå/mörk tröja och skor lämpliga att
springa i. Ridbyxor och/eller ridstövlar bör inte användas vid visning vid hand.
Spö får medtas. Spö eller pisk får
ej vara försedd med plastpåse eller dyl.

Man får ha vilka kläder man vill, mörk tröja och ljusa byxor är en rekommendation.

Ur fölregemente för 2014;
Ägare/visare/medhjälpare skall vara prydligt och ändamålsenligt klädda samt bära godkänd hjälm med
knäppt hakband vid alla moment och vid all hantering av häst på bedömningsplatsen.
Korrekt klädsel för visning vid hand är vita/ljusa byxor, samt blå/mörk tröja och skor lämpliga att
springa i. Ridbyxor och/eller ridstövlar bör inte användas vid visning vid hand.
Spö får medtas. Spö eller pisk får
ej vara försedd med plastpåse eller dyl.

Jag har koll på ovanstående - men frågan är då: tröja = långärmat??

/Lizzie

Jag fyndade både pike och långärmad v-ringad tröja till både mig o medhjälparen på rea ;)
Tänkte bara ta de kortärmade men tröjorna kostade 60kr så tog dom med ifall det blir kyligt :)
1,5 vecka kvar till visningen o redan jätte nervös!

Lägger in en mindre lyckad bild..bakifrån.

Btw så tar jag alltid bilder bakifrån på rumpan o ser utvecklingen:phttp://s57.photobucket.com/user/b535182/media/1407491114366_zpsa8b72842.jpg.html

hur får man in bild istället för länk?

tryck på den ikonen som ser ut som ett gem, då får du upp kopiera länk, du gör det och sen går till inlägget här och då ser du ikonen med landskap häruppe i menyn, välj den och klistra in länken i det fönstret.

Lägger in en mindre lyckad bild..bakifrån.

Btw så tar jag alltid bilder bakifrån på rumpan o ser utvecklingen:phttp://s57.photobucket.com/user/b535182/media/1407491114366_zpsa8b72842.jpg.html

hur får man in bild istället för länk?

Sassiball hann före med att förklara hur ;) men här är bilden

lååånga spiror hon har!

1407491114366_zpsa8b72842.jpg

hon är nu exakt 1 månad o är 118 bak o lägre fram o uuurgullig att pyssla med:love:

Har dock fått 2 blåmärken när hon kliar tillbaka. Fasen vad ont det gör.
Tänk om de kunde klia varandra:D

Hon ska få skor imorgon hoppas jag o en egen förs.

Nej jag kan inte- totalt inkompetent.

Senast ändrad:
Haha du är rolig du axel :D Men det är väl inte fel att visa upp mammahäst också .

Kastrering, hur tänker ni här? Jag funderar på att kastrera redan i höst, för då kan alla i flocken gå tillsammans i vinter. Men det är inget bestämt ännu, kanske kan man låta dem vara hingstar så länge allt ser lugnt ut och när man märker att de börjar med hingstbeteende så kan man skära då. Men jag har bestämt för mig att veterinärer (i alla fall de jag frågat förut) inte är så glada i att kastrera mitt i vintern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30