Årets föl 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu é jag frustrerad!!! Har för andra gången försökt släppa ihop märr och föl tillsammans med mitt 7-åriga sto. Sto o märr har gått ihop innan utan problem och varit jättebästisar, kliar varandra osv... Släppte in 7 åringen till de andra två (märr+föl) och först gick allting jättebra. De hälsar, snusar och kissar lite, hela tiden håller sig fölis lite till sidan och blandar sig inte på något sätt, sen går 7 åringen bort o kliar sig lite på "sitt träd" som hon inte har haft tillgång till då de gått i olika hagar. Sen far själva fan i henne hon jagar fölungen fram och tillbaka i hagen och försöker slå efter henne. Som tur kan jag öppna så de kan springa rakt in stallet och på så sätt snabbt dela på dem igen. De måste ju inte tvunget gå ihop men det hade klart varit enklare om det hade funkat.... Tips nån??? el Hopplöst???

Nu é jag frustrerad!!! Har för andra gången försökt släppa ihop märr och föl tillsammans med mitt 7-åriga sto. Sto o märr har gått ihop innan utan problem och varit jättebästisar, kliar varandra osv... Släppte in 7 åringen till de andra två (märr+föl) och först gick allting jättebra. De hälsar, snusar och kissar lite, hela tiden håller sig fölis lite till sidan och blandar sig inte på något sätt, sen går 7 åringen bort o kliar sig lite på "sitt träd" som hon inte har haft tillgång till då de gått i olika hagar. Sen far själva fan i henne hon jagar fölungen fram och tillbaka i hagen och försöker slå efter henne. Som tur kan jag öppna så de kan springa rakt in stallet och på så sätt snabbt dela på dem igen. De måste ju inte tvunget gå ihop men det hade klart varit enklare om det hade funkat.... Tips nån??? el Hopplöst???
Vad tjatigt! Jag har ju min ridhäst inne hos båda mina ston med föl och det har funkat jättebra, hon är extramamma och kliar gärna lille Silvio. Domino tycker hon inte är lönt att klia för han når ju inte upp att klia tillbaka :p

Men i ditt läge hade jag delat på dem igen och väntat ytterligare några månader med ihopsläpp. Alla hästar är nog inte lämpade att gå med föl.

Delade ju omedelbart på dem igen och lugnet återfann sig omedelbart igen. Nu står de tillsammans på var sin sida av staketet med inte ens 30cm i mellan och det går jättebra. Men i samma hage gick ju uppenbarligen inte...:banghead:. Provade första gången för 3v sedan med samma resultat, men får väl låta det gå ytterligare tid:( Just nu ligger inte 7 åringen på min topplista....

@Smuldaisy ska du sälja fölungen eller ha den kvar? Dvs finns det en möjlighet att fölungen inte ska gå med dem sen? Jag hade inte släppt ihop om hon uppträder så illa som hon gör och när mamman tydligen inte kan freda sitt föl..

Idag har Felice blivit chippad o idkontrollerad.. Hon betedde sig som en "lilla" prinsessa hon är Med lite kli o smicker så får man göra nästan vad man vill. Veterinären som var hit tyckte att Felice var riktigt fin så nu är jag lite mer taggad för fölvisningen den 30 augusti :up: Bara jag får in mammahäst i transporten... :cautious:

Vet inte om det här ska vara i färgtråden eg. men det är så att min bruna fölunge tycks inte ha svarta ben därunder pälsen utan de ser bara ut att bli mörkare röd-gråbruna.

Måste bruna hästar ha svarta ben? Kan fuxar ha svart man? O_o

Vet inte om det här ska vara i färgtråden eg. men det är så att min bruna fölunge tycks inte ha svarta ben därunder pälsen utan de ser bara ut att bli mörkare röd-gråbruna.

Måste bruna hästar ha svarta ben? Kan fuxar ha svart man? O_o

Min född -13 (mörkbrun, eller ja... skimmel? troligen) hade bruna ben tills vinterpälsen kom, nu är de kolsvarta, resten av henne mörkt brun. :) Både man (speciellt manen) och svans tog ett bra tag att mörkna också.

@ajdidodii och @CaisaLundblad

Det finns bild på henne på sid. 61 tror jag det är. Hon är ljust brun, vitaktig under magen och lite runt benen. Till synes ordentligt svart man med några vita fölstrån. Svansen är mest vit/gul med lite mörkbrunt/svart vid roten.
Benen har varit väldigt ljusa tidiagre men vi antog att det svarta skulle komma fram vid fällning. Sedan bilden där han hon fällt mer, men det ser nu i alla fall inte ens nästan svart ut och hon är riktigt ljus på insidan av knä/haslederna. På hals, huvud och rygg är hon en väldigt röd ton av brunt, nästan rödfuxton men har inte den där lite kopparaktiga glansen.

Jag kliar mig i huvudet, får se när hon fällt klart helt men jag har aldrig sett något liknande. Kanske kan det svarta komma ordentligt sent? Efter vinter fällningen kanske...

Här är min ena fölunge Attitude :)

10525975_10204867308869022_3513598892153053786_n.jpg

"Får" man ha piké t-shirt på fölvisningen? Tänker att det kanske fortfarande är rätt varmt om två veckor. .Försöker hitta kläder som både jag o kompisen som ska hjälpa till har i garderoberna ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 797
Senast: thoora
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Årets fölbedömningar visar en tydlig trend - färre men bättre föl. Totalt 599 föl visades, en minskning från föregående år samtidigt som...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 063
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar