Ardenner och Nordsvenskar

Sv: Ardenner och Nordsvenskar

Jag har under ca 12 år arbetat av och till för ett turridningsstall. I det stallet har det under alla år funnits en stor nordistravare ( ca 160+). Jag(ca 105 kg) och andra stora ryttare har ridit honom. Han är nu 26 år och har fått en viktgräns på 85 kg pga sin höga ålder. Han har aldrig visat någonting när man ridit, lika pigg oavsett ryttare. Och nu vid 26 års ålder, efter minst 15 år med stora och små, orutinerade som vana ryttare, visar han ingenting som skulle kunna tyda på att han har tagit skada. Har aldrig haft ont i ryggen, inga hältor som inte kunnat härledas till en specifik händelse och aldrig någonsin visat sig ovillig att jobba.
Nu vill jag inte säga att man som stor ryttare kan rida vad som helst, man måste välja sina hästar. Nordsvensk och ardenner är hästar som jag absolut anser att man kan rida på även om man är lite större. Tänk också på att det skall vara färdigvuxna hästar, inga unghästar.

... och att dessa hästar ska vara VÄLTRÄNADE! Att sitta upp på en nsv med takformad rygg där ryggraden är högsta punkt när man väger över 100 kilo säger sig själv att det inte är humant. Men med en bred, välmusklad rygg o rumpa så är ju 100 kilo ingenting. Hur många män väger inte 100 kg?? Min sambo väger 80 och är 176 lång men finns inte en gnutta fett på honom men han är inte "jättevältränad", bara normalt musklad. Finns tusen o åter tusen karlar som väger 90-100 kilo och med rätt häst som är vältränad så ser jag inga problem i detta.
Men.

Väger man 100 kilo enbart fett o aldrig har ridit. Då bör man nog gå ned lite i vikt först för att skona hästen - då är man ju inte tillräckligt skicklig som ryttare för att få hästen att bära sig i korrekt balans. Det blir mkt "skumpa skumpa" uppe på ryggen. 100 kg muskler är lättare att kontrollera än 100 kg fett.

Episod: Jag hade ett hbl på 155. Nätt modell. Letade medryttare. En kvinna kom för att provrida, hon hade ridit massor som ung, kanske likt ts??, men nu var hon kraftigt överviktig, garanterat 100 pannor. Jag var ung och blyg o vågade inte säga att hon var för fet för att få provrida. Hon hoppade upp och visst satt hon kvar, men med nöd o näppe! Från att i ungdomens dagar varit normalviktigt eller lite rund till dagens 100 kg o helt otränad innebar att hon TRODDE att hon "kunde rida" men hon hade urdålig balans o noll kondition pga sin övervikt! Hade hon vägt normala 60 kilo så hade hon haft mkt mkt lättare att rida min pålle.

Så även om man ridit i ungdomens dagar o även då varit lite rund om magen, så ska man inte tro att det är samma sak att hoppa upp igen med +40 kilo på kroppen och hoppas att det ska vara "samma sak som då". Tyvärr. Övervikten gör att man BLIR mer obalanserad och okontrollerad om man inte ridit på flera år.

KL
Till Ts! Jag förstår ditt dilemma och att det kan vara svårt att veta vad hästar generellt klarar av att bära. Jag tror man får se till individen, både hos hästen och människan. Om det är muskler som väger eller fett, om man är balanserad eller inte. Om hästen är musklad, lagom ålder och med bra balans. Det är mycket som spelar in.

Jag själv är en "stabil kvinna". jag mäter 181cm och väger ca 80kg. Har dessutom en väldigt lång överkropp och små taxben... Den perfekta ryttarkroppen... ;):p Min smak på hästar passar mig utmärkt! Jag gillar stabila kallblodskillar. Det problem som jag kan stöta på är att kallbloden ofta är lite för låga i mankhöjd för mig. Då känns det som om min långa överkropp inte passar in:laugh:

Jag och min Walther. Frieser/ardennerkorsning, 163cm i manken och ca 800kg tung

Senast ändrad:

Fast håller man inte igång ridningen så tappar man massor så även om hon vägt samma vikt så är det inte säkert att hon haft bra balans iaf.

Jag har ett sto utlånat, jag köpte henne som viktbärande då jag är rätt tung, inte i den klassen ni nämde ovan men lite för tung för vårt fullblod så att säga. Efter ett tag när vi skulle börja träna visade det sig att hon är inte alls viktbärande för hon krånglade med mig när hon skulle exvis gå o form. Satt jag upp en okunnigare men lättare person gick hon hur fint som helst. Hon är stor o grov med stark o fullt frisk rygg. Men hon gillade inte när jag satt på henne, från marken o så var vi ett bra team. Hon är nu utlånad till en tjej som väger runt 50kg o allt går som en dans...
så som ni skrivit ovan, lura er inte på hästens storlek. Denna häst är nämligen 170 o ser ut som en grövre holsteiner.

Att tilläga är nu att jag har en mkt mindre häst, endast 142cm men en fjording o hon arbetar glatt med mig på ryggen o känns alltid lika pigg o glad så hon klarar mig. :grin:

Jag håller med Lycanthrope. Hästar tar inte hur tung vikt som helst bara för att de av naturen är grova. De flesta grövre hästar är draghästar och har därmed inte avlats för att bära vikt på sin rygg. De har ofta lång rygg och tunga kroppar - varpå deras egen vikt också gör vissa individer olämpliga att ridas hårt eller ofta på ett sätt som man kan rida en lättare modell. Regelbunden hoppning sliter mer på en grov häst än på en nätt, efter som att benen har mer tyngd att bära.

Det finns mängder av tunga ryttare som rider på alla möjliga olika hästar. Sen kan man diskutera hurvida man tycker att det är lämpligt eller ej. Det är ju ingen hemlighet att medellivslängden på våra svenska hästar är låg och det beror på flera olika auspekter, tar vi inte hänsyn till djurens fysik och sliter därför ut dem.

Har man egen häst måste man tänka på att den hästen kanske kommer att ridas av er nästan varända dag, och troligen inte alltid i arbetsform. Dessutom kan man aldrig garantera att hästen behåller sin kondition pga olika anledningar och det tar tid att bygga upp den igen. Ni skulle då behöva avstå från att rida den under lång tid.

Hur hästen är byggd, hur den bär sin ryttare och vilken form den är i, samt hur pass ruttinerad och balanserad ryttaren är, påverkar belastningen.

Detta är ju min åsikt dock.

Många turridningsverksamheter har en maxvikt på 80kg på sina ryttare, även om ryttaren är ruttinerad.

Senast ändrad:

Håller med dig litegrann

Men vill ändå påpeka att ingen häst är gjord för att ridas på. Förstår inte varför ett hlb är bättre än en nsv när det gäller ridning? Pratar endast extriört.

Jag vill poängtera att en skogstur kan vara sämre än ett träningspass på det sätt att under en skogstur jobbar du sällan hästen på ett sätt där den bär sin ryttare väl - dvs i form/med samling. Dressyrarbetets syfte är att hästen ska bära sin ryttare på ett sätt som är bra för den själv och som innebär minimalt slitage.

Däremot så tror jag inte att hästar i regel tar skada av att ibland ta en tyngre ryttare för en kortare tur i skogen. Man måste se till individen och dagsformen, samt ryttaren i sig.

Jag är inte alls kunnig på området exteriör. Men rent logiskt så ska en kortare rygg vara mer fördelaktig än en lång när det handlar om att bära vikt. Vårt svenska halvblod har en lång rygg och är på flera sätt ingen ultimat rudhäst. Hästar med spanskt blod har ofta kortare rygg, mer massa men är ändå inte för tunga. En rent logiskt sett fördelaktigare ridhäst, för sin egen del, än vissa andra raser. Men återigen, det är alltid indivudellt. Och beror också om hästens dagsform.

Senast ändrad:

visst tappar man en hel del, men inget som snabbt kommer tillbaka. Väger man då mkt mkt mer än man gjorde för några år sen så blir det svårare att komma tillbaka till bra ridning och dessutom svårare med balans etc.

Ingen häst är ju byggd för att ridas på?! Men alla rids... (generellt)

och fortfarande så ÄR det skillnad på en arab eller en nsv vad de orkar och inte orkar bära. Man kan inte bara se till ryggen - det är ju även ben, leder, hovar etc som ska hålla för ryttaren. En tunn arab med spiror till ben blir ju inte alls lika stadig som en nsv / ardenner. Finns antagligen en anledning till varför ridklubben i närheten satsar mkt på Tinkerhästar; just för att de är robusta, stabila och sk viktbärande.

va fina ni är ihop! du ser inte alls för stor ut på honom - kul att se! å andra sidan ser han heller inte ut att väga 800 kg :)

till anni0001 och fjordtokan.

Tack! Nä han ser inte ut att väga 800kg men jag tror att jag gör lite till detta. Hade han blivit riden av en kortare och lättare person hade han nog sett gigantisk ut! Men överlag så ser han mindre ut när han rids och är nåt sånär i form. Står han i hagen upplevs han grövre och större tycker jag :)

100 kg är också väldigt mycket.

Nej, nu jag ska ut och rida på min shettis lite.

:crazy:

Jag red mina ponnyer fast jag var vuxen och vägde mellan 65 och 85 kilo. ( Lägre vikten när jag var runt 25 år). Dvs jag ökade gradvis i vikt och ponnyerna byggde alltså muskler gradvis för att kompensera detta.

Det var en welshponny på 135 cm av den kraftigare modellen och ett gotlandsruss på ca 130 cm också han ganska stabilt byggd.

Welshponnyn reds av mig kontinuerligt fram tills han var ca 26 år gammal och sedan litet mer sporadiskt. Han hade aldrig problem med hältor eller med ryggen.

Gotlandsrusset reds också av mig kontinuerligt tills han var över 20 år. Inte heller där några ryggproblem. ( Reds sedan av mindre ryttare ).

Welshponnyn levde tills han var 27 1/2 år och gotlandsrusset blev hela 32 år och 10 månader. Jag hade haft welshen sedan 6 månaders ålder och russet sedan han var 8 år.

På bägge hästarna var det när dom började bli litet till åren normal promenadridning, med turer i skogen på 1-2 timmar ( i blandade gångarter) eller kortare pass i dressyr eller hoppning på mindre små skutthinder.

Och dom reds i balans och i rätt form.

Så jag tror inte att hästar rent generellt tar skada av en lite tyngre ryttare om de rids rätt och i lagom stora portioner. Då hade inte mina ponnyer varit fullt ridbara upp i så hög ålder. Däremot att tävlas hårt på avancerad nivå eller tex arbeta som turridningshäst med ovana ryttare som är tyngre kanske inte är så bra.

/KT

Senast ändrad:

Det du säger är överlag klokt, men här måste inflika att det är en jäkla skillnad på dåtidens islandshästar mot dagens.

Japp på vikingatiden var dom mer lika gotlandsruss och engelska ponnyer helt enkelt eftersom islandshästen som RAS inte existerade på vikingatiden utan islandshästen då var helt enkelt ponnier som tagits till Island från Skandinavien och Brittiska öarna av vikingarna. Det är ca 1000 års anpassning till de specifikt isländska förhållandena som sedan skapat islandshästen.

/KT

KL

Jag tillhör modell TUNG och har en häst(Kamel:laugh:) av rasen halvblod och modell TUNG/GROV med kort rygg och lång hals:D:D:D och det går alldeles utmärkt... Vi rider skogslunk, jag är dessutom ganska obalanserad 70% av ridtiden eftersom jag är sunkigt dålig på att rida... men han har ALDRIG signalerat något i ryggen ej heller med hälta... Visst, jag skulle ALDRIG hoppa med honom, men det ärnog mest för min skull eftersom jag i ärlighetens namn förmodligen INTE skulle sitta kvar:angel:... Summasumarum, på vissa av inläggen kunde man uppfatta en "viss" attityd gentemot oss tunga modeller, vilket inte var så roligt...

Att vara tung, innebär inte att man är det pga Lathet, Överkottsekonomi eller Dumhet... att vara tung kan bero på så mkt annat...och man ska inte vara så snabb med att kommentera andras vikt och utseende.. Det kommer så småningom bli ganske ensamt i glashuset som "vissa" verkar bo i och en släng av den egna medicinen kan då kanske vara på sin plats... (hoppas att det då finns nån som är snabb i tunga och snar i att dömma:angel:) för som sagt... det är inte många med den perfekta kroppen och de allra flesta skulle inte ge sig på människor med sina åsikter när dom själva vet att det kan saknas både det ena och det andra även på en själv...:D

Att sitta i ett glashus ensam på en topp med den livslögnen om att man själv är perfekt, gör superbra ifrån sig och dessutom är kapabel till att inte bara dömma utan även tillrättavisa och "lära" andra om saker och ting... blir garanterat väldigt isolerat... men är man självgod förtjänar man kanske ensamhet ett tag... Internet finns ju alltid som en liten räddande ängel, men hur som helst.. att bara umgås med folk via en dator är nog inte så givande.. då lär det snabbt bli till att lära sig hur man ska bemöta människor socialt... och HUR man vidgar sina egna vyer/åsikter och blir mindre fördomsfull..

Kram å Hej från mig....

KL

Jag tillhör modell TUNG och har en häst(Kamel:laugh:) av rasen halvblod och modell TUNG/GROV med kort rygg och lång hals:D:D:D och det går alldeles utmärkt... Vi rider skogslunk, jag är dessutom ganska obalanserad 70% av ridtiden eftersom jag är sunkigt dålig på att rida... men han har ALDRIG signalerat något i ryggen ej heller med hälta...

Att vara tung, innebär inte att man är det pga Lathet, Överkottsekonomi eller Dumhet... att vara tung kan bero på så mkt annat...och man ska inte vara så snabb med att kommentera andras vikt och utseende.. Det kommer så småningom bli ganske ensamt i glashuset som "vissa" verkar bo i och en släng av den egna medicinen kan då kanske vara på sin plats... (hoppas att det då finns nån som är snabb i tunga och snar i att dömma:angel:) för som sagt... det är inte många med den perfekta kroppen och de allra flesta skulle inte ge sig på människor med sina åsikter när dom själva vet att det kan saknas både det ena och det andra även på en själv...:D
Alltså... Tror ni att hästar börjar halta direkt? Det sliter i längden på olika sätt.
Med skogslunk antar jag att du inte heller rider din häst i form?
Något som är väldigt viktigt när man är extra stor.

Förklara då varför man är tung? (såvida det inte handlar om längd eller muskler) Utan fett.
Jag är själv överviktig (dock inte mycket) och skulle ALDRIG drömma om att skylla ifrån mig. Det är MITT fel, pga MIN lathet och MIN dumhet (godisätande och sånt), inget annat. Det finns få som är sjuka och det beror på det, men överlag så beror det faktiskt på dumhet och inget annat.
Det är likaså mitt ansvar att hålla min vikt och balans för hästens skull.

Är man mycket överviktig (alltså inte bara 10-20 kg) ska man för hästens skull banta, annars har man inget på den att göra.

Förklara då varför man är tung? (såvida det inte handlar om längd eller muskler) Utan fett.
Jag är själv överviktig (dock inte mycket) och skulle ALDRIG drömma om att skylla ifrån mig. Det är MITT fel, pga MIN lathet och MIN dumhet (godisätande och sånt), inget annat. Det finns få som är sjuka och det beror på det, men överlag så beror det faktiskt på dumhet och inget annat.

Och det kan du uttala dig om? Att övervikt överlag beror på dumhet?

Jag skulle vilja säga att det påståendet beror på dumhet!

Själv har jag många kilos övervikt och det beror definitivt inte på vare sig lättja eller dumhet. När jag fyllt 40 gick jag upp 35 kilo under ett år. Utan att jag ändrade vare sig matvanor eller träningsvanor.
Nu har det gått nästan 15 år och jag kan inte bli av med de där kilona. Jag har provat allt utom operation, men det är ingen alternativ för mig eftersom jag äter för lite. Ja, du läste rätt. Jag äter för lite och inte för mycket.
Jag äter aldrig godis, dricker inte läsk, använder inte socker i kaffet osv. Jag går i genomsnitt 15 000 steg per dag, rider en eller två hästar, mockar till fyra, bär ved osv osv. Och ändå går jag inte ner ett gram.
Alla värden är på topp, blodtryck, kolesterol, kondition mm. Jag sover gott och mår bra.
Men människor som du får mig att se rött när ni tror att man är lat och dum när man är överviktig :devil:

Och du, jag har ridit sedan jag var 9. Jag har idag fyra rejäla, viktbärande kallblod. Ingen av dem har varit halt eller skadad (och jag har ägt dem i 8,4,3 respektive 1 år).

Är man mycket överviktig (alltså inte bara 10-20 kg) ska man för hästens skull banta, annars har man inget på den att göra.

Tycker du gör ett jättebra jobb i att DUMförklara dig själv... Jag behöver egentligen inte ens visa eller påpeka nått ang ditt inlägg... du gör såna "snygga" antaganden och även i viss mån kränkande meningar att du gör dig dum själv inför många som läser... som jag skrev... det kommer bli många lååååånga timmar i ensamhet för dig på din topp i ditt glashus....

Med skogslunk antar jag att du inte heller rider din häst i form?
Något som är väldigt viktigt när man är extra stor.

Nä, jag rider nog inte min pålle i form ej heller i samling:eek:... För den som är intresserad finns det en tråd skapad av mig på Westernforumet om min ridstil... men det är inget jag kommer kommentera här och nu:D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?