Ardenner och Nordsvenskar

Sv: Ardenner och Nordsvenskar

självklart är det aldrig bra med en obalanserad ryttare. men det var inte det vi sa. Utan att det blir ÄN värre om man är tung och har dålig balans och sits.

Jag tycker inte heller att man ska rida om man är för tung.
Varför ska man aldrig våga skriva något här utan att behöva vara rädd att bli påhoppad???

Fast man kan ju inte r¨å för om man är tung. Tycker alla ska ha rätten att rida. Att säga att en tung person inte får rida är lite dumt som att säga att lätt person inte får rida en stark häst för att den kanske inte har styrka till det.

Påhopp och påhopp. Här argumenterar vi, och om du inte tål det, kanske du ska låta bli att skriva.

Fast man kan ju inte r¨å för om man är tung. Tycker alla ska ha rätten att rida. Att säga att en tung person inte får rida är lite dumt som att säga att lätt person inte får rida en stark häst för att den kanske inte har styrka till det.
Jag får riktig lust att skrika och svära på er som skriver så.

Tänker ni inte alls på hästens bästa?
Nej låt all stora/feta människor rida på så får vi se hur hästarna mår sen.

Man kan visst rå för att man är tung. Övervikt=Banta. Mycket musklar.. tja träna inte så mycket då..

Tänk om Ida, 185 kg vill rida lite (med hjälp upp såklart). Är det ok då?

Det där tänket är så vidrigt egoistiskt så jag måste röra på mig lite. -_-

Senast ändrad:

Nu menar inte jag sånna som"ida". Jag syftar på personer på kanske 100 kg. Folk på 185 kg borde vell ha vett i skallen själv att inte sätta sig på en häst?

Nej låt de feta människorna rida på så får vi se hur hästarna mår sen.

Vad menar du med det? Klart som f'n man tänker på sin hästs bästa. Alla släpper inte upp en sån tung människa på sin häst, och jag tror inte alla säljer till en som väger uppemot 200 kg. Runt 100 kg tycker jag det är okej att rida, hur tänker du, att personen sitter på en fallabella eller?

Jag får riktig lust att skrika och svära på er som skriver så.

Nej låt all stora/feta människor rida på så får vi se hur hästarna mår sen.

Man kan visst rå för att man är tung. Övervikt=Banta. Mycket musklar.. tja träna inte så mycket då..

Tänk om Ida, 185 kg vill rida lite (med hjälp upp såklart). Är det ok då?

Det där tänket är så vidrigt egoistiskt så jag måste röra på mig lite. -_-

Fast min man är 1.95 och väger strax under hundra. Han är således tung men inte tjock. Han kan faktiskt inte rå för att han är tung.

Precis, att man är tung betyder inte att man är tjock. Så jag förstår inte dig LYCANTHROPE när du säger att de feta människorna inte får rida. Man kan vara tung, utan att vara fet.

Varför kommer alltid detta argument upp?
Jag förstår inte vad det har med saken att göra överhuvudtaget. En obalanserad ryttare är aldrig bra. En för tung ryttare är aldrig bra.

Självklart är det bra om man rider bra och stabilt men har man för många överflödiga kilon så är man jäkligt egoistisk om man rider.

fast nu var det skillnaden mellan en tung balanserad ryttare och en lätt i obalans som jag syfta på (kan varit otydlig) och då anser jag utan någon som helt vetenskap bakom att det är bättre med en tung ryttare i balans, än en lätt i obalans! men en ryttare i obalans är aldrig bra! men en tyng ryttare kan var bra! (min egen åsikt)

varför är man egoistisk för det? men visst kan jag hålla med dig till viss del, men det beror på hur många kilo extra det är!
Men någon som är kort och är tjock väger lika mycket som en som är lång men "normal" vikt. vem bestämmer att just du väger för mycket för hästen?

mycket intressant, då jag troligen inte skulle sätta upp någon över ca 90 kg på mina hästar och det är ändå halvblod på 165-170 cm höga! att träna och tävla, men visst en tur i skogen i lagom tempo med en balanserad ryttare hade varit ok, då vi bland rider 2 på samma häst på en kortare tur i skogen!

Senast ändrad:

Fast min man är 1.95 och väger strax under hundra. Han är således tung men inte tjock. Han kan faktiskt inte rå för att han är tung.

Nej självklart kan han inte hjälpa det! Det är ju svårt att krympa liksom.

Men då är ju kanske inte utbudet av hästar så stort och man får tänka extra på att hästen bär sig rätt och är välmusklad osv.

Lycanthrope... det är okej att ha olika åsikter och bli irriterad på andras åsikter för att dom inte tycker likadant men jag skulle uppskatta om du inte lät så hetstig i tonen. Blir så himla trist stämning.

Min åsikt är att är du en god ryttare på en vältränad, större häst så är nog 100 kg inga problem.

Däremot tycker jag att folk ofta säger att lite för tung inte gör någon om man bara rider någon gång ibland, men då måste man förutsätta att den här hästen rids av någon annan också så den verkligen sätter muskler som den ska och blir stark.

Givetvis ska man tänka på hästens bästa. ALLTID. Men det känns som att vissa drar detta till absurdum.

Lycanthrope... det är okej att ha olika åsikter och bli irriterad på andras åsikter för att dom inte tycker likadant men jag skulle uppskatta om du inte lät så hetstig i tonen. Blir så himla trist stämning.
Fast när folk skriver så så reagerar jag med all rätt.
Att påstå att människornas rättigheter ska komma före hästens bästa är sjukt.

Mycket för en del hästar, inte lika mycket för andra.

Gör du det, bra att motionera så man inte blir för fet.

Jag blir knappast smal av att rida på en shettis. :rofl:
Däremot lär väl hon lida av det.

Framförallt längre män kan väl utan problem väga såpass men det förändrar inte vad jag tycker.

Fast när folk skriver så så reagerar jag med all rätt.
Att påstå att människornas rättigheter ska komma före hästens bästa är sjukt.

Jag blir knappast smal av att rida på en shettis. :rofl:
Däremot lär väl hon lida av det.

Vi har inte påstått det, eller??

Synd om dig då. Då kanske du inte ska rida alls om du är för fet, var det inte så du sa??

Jag har sett endel lite tyngre ryttare rida nordsvenskar och tycker nog inte att dom verkar besväras så mycket av det men har samtidigt slagits av samma undran som du. Är det ok för hästen eller kan det bli problem i längden? Tyvärr har jag inte svar att ge dig men slogs när jag läste detta av hur tråkigt det är läsa när inläggen som blir inte svarar på din fråga trots att du försöker komma tillbaka till ämnet. Kanske skulle du ha större möjligheter att få svar om du försöker kontakta någon av rasföreningarna för de tyngre hästraserna?

Sen kanske det i och för sig finns härliga alternativ till ridning om man ändå vill hålla på med hästar. Kanske är grannens hästar inkörda? Eller ännu bättre är väl tömkörning? Det är ju kanon för hästen samtidigt som ni ju får motion samtidigt. Tömkör man i skogen så får man ju naturupplevelsen med... Och om du nu inte är tung för att du är lång och bastant kanske du genom tömkörningen kan komma ner i vikt så att det sen funkar att rida.
Deppa inte ihop av alla kommentarer här ovan, det finns säkert ett alternativ... Lycka till!

Jag är absolut inte fet, svarade bara på ovanskrivet : "Gör du det, bra att motionera så man inte blir för fet."

"Tycker alla ska ha rätten att rida. Att säga att en tung person inte får rida är lite dumt som att säga att lätt person inte får rida en stark häst för att den kanske inte har styrka till det."
Detta låter ju precis som om skit i hästen, alla har rätt att rida.

Ja det kanske det gör, men det spelar ingen roll. Alla ska ha rätt att rida, eller just det, det är ju du som bestämmer allt här i världen! Sen om man släpper upp en 185 kg person på sin häst, det är upp till ägaren om den tycker det är lämpligt. Om jag skulle skita i min häst, varför skulle jag då konka upp till stallet varje dag? Skärp dig för f'n.

Ja det kanske det gör, men det spelar ingen roll. Alla ska ha rätt att rida, eller just det, det är ju du som bestämmer allt här i världen! Sen om man släpper upp en 185 kg person på sin häst, det är upp till ägaren om den tycker det är lämpligt. Om jag skulle skita i min häst, varför skulle jag då konka upp till stallet varje dag? Skärp dig för f'n.

Men varför ska alla ha rätt att rida?
Det är något av det mest idiotiska jag hört.

Det borde inte vara upp till ägaren eftersom det är rent djurplågeri.
Har man inte bättre vett än så borde man inte ha häst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30