Ardenner och Nordsvenskar

Sv: Ardenner och Nordsvenskar

Voltígehästar har ju inte 6 personer på ryggen varje dag. Men jag förstår hur ni tänker.

Hej!
De fllesta ridskolor jag varit i kontakt med har en maxgräns på 1/6 av hästens vikt. hoppas det kan hjälpa dig i dina funderingar..

Att tänka på då är ju att hästarna går ett par timmar om dagen och de harvar runt i ridhus samt mkt nybörjare.

Tycker det är en bra viktgräns till de förhållanderna.

Man blir ju så duktig med träningar en liten stund då och då :cool:

Du skrev ju innan att balansen inte var viktig när det gällde vikten hur ska du ha det?

Vart har jag skrivit det?

Balans är väl jätteviktigt, men likaså är vikt.
Obalanserade ryttare är inte bra oavsett vikt!

Det ser du väl? :)

Det står längst upp till höger i varje inlägg vem det är riktat till.
Är det riktat allmänt skriver man KL=knapplån.

Jo jag tyckte också att det lät vettigt för de förhållandena.

Jag är en av dom som sagt till en ryttare att hon var för tung för sin islandshäst :o Ägaren var en klok människa och insåg det själv också.

vad är skillnaden liksom ? en shettis med 75 kg eller en ardenner med 125 kg
skulle tro de flesta tycker man är en större djurplågare på shettisen .

Hästarna kan inte välja , så då får kloka människor göra det åt dom .

så här säger de flesta ridskolor de borde ha en stor erfarenhet av både många olika ryttare och olika hästtyper

* För att kunna bedriva en bra ridundervisning, krävs friska hästar.
En av anledningarna till halta hästar är tyvärr överbelastning av för tunga ryttare. Detta har fått mig att besluta införa en viktgräns.
Efter samtal med ridskolor runt omkring har jag kommit fram till att 90 kg är en lämplig gräns.

*Vi har satt viktgränser på alla hästar som går på lektion dvs även på
handikapphästarna. Detta har vi gjort för att de skall hålla så bra som
möjligt genom att inte bära för tunga ryttare i förhållande till sin egen vikt.
De viktgränser vi satt är ungefärliga och inkluderar ryttarens egen
utrustning såsom hjälm, stövlar och ev säkerhetsväst MAX 80 kg

*islandshästar Viktgräns För våra hästars välbefinnande har vi en viktgräns på 90 kg.

Se det som en morot att gå ner i vikt ,att kunna rida och komma ut i naturen för det är helt underbart .

Umgås med hästar på backen är inte dumt heller och man får gratis motion :D
Mocka, borsta,lasta hö ,köra ut ensilage , promenera ,leda ,tömköra ,köra mm

Nu vet ju inte jag hur mycket övervikt du har OSV så detta är ett svar jag tänker allmänt inte till dej personligen .:laugh:

Fast där menade jag inte så, jag menade att det argumentet inte hör till diskussionen, inget annat, ;)

Stora, långa, kraftiga och tunga ryttare MÅSTE INTE bara rida grova hästar. Utan ett gammalt hederligt halvblod, kan vara alldeles utmärkt. Min stallkompis är knappt 2 m lång, väger runt 100 kg och har ända fram till i mitten av april ridit på "familjens" gamla halvblod f 1981 e Nurmi-Maraton. 167 i mankhöjd, men det var MANKEN som var hög där... inte ryggen. Hästen fick av skada, sluta sina dagar för ett par veckor sedan.

Hästar som är rätt ridna, arbetade i en anpassad form, musklade och i kondition klarar mer vikt än många tror. Islandshästar är ju inga gigantiskt kraftiga hästar, men de bar ju vikingar med "rustningar" på ryggen för flera hundra år sen. Arabhästar (som alla småflickor tror att bara de är lätta och små nog att kunna rida) har ju också i alla tider ridits av nomadfolk och burit gigantiska packningar.

Det är bara vi som TROR att hästar är porslinsdjur, som dör om någon tyngre eller längre än oss själva rider dem.

Hör lite med lite olika tränare och på lite olika ridskolor, så kan du säkert få massor av tips och idéer på lämliga hästar.

Islandshästar är ju inga gigantiskt kraftiga hästar, men de bar ju vikingar med "rustningar" på ryggen för flera hundra år sen. Arabhästar (som alla småflickor tror att bara de är lätta och små nog att kunna rida) har ju också i alla tider ridits av nomadfolk och burit gigantiska packningar.

Det du säger är överlag klokt, men här måste inflika att det är en jäkla skillnad på dåtidens islandshästar mot dagens. Araberna är jag inte så insatta i, men eftersom aveln leder till allt lättare typer kan jag väl tänka mig att det är likadant där.

Och framförallt så har synen på hästar och hästhållning förändrats. För var det viktigaste att ta sig fram/vinna krig m.m och ja, det gick inte utan bra hållbara hästar. Men jag tror ändå inte att medvetenheten kring vikter m.m var så stor då.

Se det som en morot att gå ner i vikt ,att kunna rida och komma ut i naturen för det är helt underbart .

Varför förutsätter man alltid att överviktiga vill gå ner i vikt? Frågan är lite allmänt riktad, för den här tendensen skiner igenom på fler platser.

Varför förutsätter man alltid att överviktiga vill gå ner i vikt? Frågan är lite allmänt riktad, för den här tendensen skiner igenom på fler platser.

För att många av dom pratar inte om annat .
tror också det är fler överviktiga idag därför det är mycket prat om det.

Jag är ingen benget , men accepterar att jag kan inte rida alla hästar längre.

Tänkte precis skriva samma sak, du pratar ju emot dig själv.. Ena stunden spelar ryttarens balans och ridkunskap ingen roll, i nästa gör det en jätteskillnad. Hm..

Tänkte precis skriva samma sak, du pratar ju emot dig själv.. Ena stunden spelar ryttarens balans och ridkunskap ingen roll, i nästa gör det en jätteskillnad. Hm..

Jag har inte pratat emot mig själv någon jävla stans!!!! :mad:

Jag tycker att balans, kunskap, vikt m.m. spelar roll.

Däremot sa jag att argumentet som ofta används: "En tung balanserad ryttare är bättre än en obalanserad lätt ryttare" är jäkligt onödigt! Det var det jag skrev emot och INGET annat!
För det är självklart att en obalanserad ryttare är dålig oavsett vikt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II