Ardenner och Nordsvenskar

Sv: Ardenner och Nordsvenskar

Jag är inte insatt i detta men undrar oxå hur tung får man vara? Jag vet en som är 187cm och väger 95kg som rider islandshäst.. en liten som är ca.135 Då kan man tycka att en ardenner eller en kraftig nordis borde klara av det samma!

Jaha, men då kanske inte du har rätt att rida då? Vem är det som bestämmer vem som får rida och inte? Tar man varannan person då eller?
Folk som har häst brukar oftast ha så mkt vett i skallen så de förstår själva. Tror du ngn j'bla inspektör springer omkring o kollar annars eller>?

Det mest idiotiska jag hört, är att du sitter här o skriver att alla inte får rida. Kan du svara på VARFÖR personer med fler kilon än du(som är absolut bäst!!) inte får rida`??

Riktat till lycanthrope.

Jag är inte insatt i detta men undrar oxå hur tung får man vara? Jag vet en som är 187cm och väger 95kg som rider islandshäst.. en liten som är ca.135 Då kan man tycka att en ardenner eller en kraftig nordis borde klara av det samma!

Precis, säg det till Lycanthrope som vägrar att lyssna på andra.

*kl*

Har frågat min ET samt en vetrinär vad de anser är maxvikt på en häst. Båda svarade att en frisk häst i någorlunda kondition kan bära upp till 1/5 av sin vikt. Då är det alltså en ryttare med ok balans vi pratar om.

Ang. islänningar så tycker jag det är väldigt många islandshästar som bär alldels för tunga ryttare. Personligen skulle jag aldrig sätta mig på en isis under 140 cm.

Jaha, men då kanske inte du har rätt att rida då? Vem är det som bestämmer vem som får rida och inte? Tar man varannan person då eller?
Folk som har häst brukar oftast ha så mkt vett i skallen så de förstår själva. Tror du ngn j'bla inspektör springer omkring o kollar annars eller>?

Det mest idiotiska jag hört, är att du sitter här o skriver att alla inte får rida. Kan du svara på VARFÖR personer med fler kilon än du(som är absolut bäst!!) inte får rida`??

Riktat till lycanthrope.
Nu gör du bara dig själv löjlig.

Alla har väl rätt att rida om de kan se till hästens bästa och se till sin egen vikt och kunskap. En för tung människa SKA INTE rida, så är det bara. Det förstår du väl själv? Vem har sagt något om varannan person? :crazy:

Och nej, folk som har häst har inte alltid vett i skallen. Det är många som åker dit på diverse vanvårdsanmälningar varje år, många som rider sina hästar i full fart med pessoa utan en tanke på hästens hälsa, folk som fodrar för lite, folk med smällfeta shettisar som får fång varje år.

Nej just det, enligt dig så har folk som har häst vett i skallen. Alla har inte det, tyvärr!

Vart har jag skrivit att jag är bäst btw??

Varför? För att det skadar hästarna.

Ang. islänningar så tycker jag det är väldigt många islandshästar som bär alldels för tunga ryttare. Personligen skulle jag aldrig sätta mig på en isis under 140 cm.
Håller med!
Jag skulle aldrig sätta mig på en för liten islandshäst och jag är inte så värst tung.

Fast vem säger att den islandshästen kommer hålla livet ut?

Jag har tyvärr sett en ruggigt stor människa på ett nätt litet halvblod som såg besvärat ut (såg på film så kunde inte säga till annars hade jag gjort det), det betyder inte att det är rätt. Bara för att det finns idioter till allt så betyder det inte att det är rätt.

Jösses, vilken tråkig attityd för det första. Verkar vara en känslig punkt?

Antar att du inte kollar internationella tävlingar så ofta? En lite längre karl väger ofta 90-100 kg utan att vara tjock, sätter man dina regler så är massor av toppryttare diskade.

Och då går ändå utvecklingen på hästarna åt det lättare och ädlare hållet.

Tråkig attityd? För att hästarnas bästa kommer först?

De ryttarna är duktiga och vältränade, mer än vad någon av oss "vanliga" antagligen kan vara. Och vältränade hästar kan säkert bära 90 kg, eller 100.
Men jag tror faktiskt inte alla klarar det.

Kanske har många hästar skador osv osv på grund av just denna påfrestning?

Och som du säger att de avlas åt det lättare hållet, det gäller ju många raser, det tror jag vi kommer märka på hållbarheten också.
De halvblod jag träffat av den äldre stammen har iaf vart friskare.

Även tunga hästar har mkt problem just på grund av sin tyngd...

Jag tycker inte man kan titta på kilon bara utan man får se från ekipage till ekipage. Jag använder min 1/5 som riktlinje sen finns det säker hästar som kan bära något mer och det finns absolut hästar som inte klarar 1/5.

Självklart tittar man från ekipage till ekipage också!

Det finns ju de som väger 90 som är välbyggda och balanserade i kroppen, men om tex jag skulle väga 90 skulle jag vara som en dallrig amöba.

Om jag skulle gå efter 1/5 så skulle min häst kunna bära 140-150 kg vilket är rent djurplågeri enligt mig. Och kompisens ardenner skulle då bära 200kg? Det känns inte rätt.

Det är inte menat som påhopp men saken är den att det argumentet kommer upp hela tiden helt utan anledning.

Vadå utan anledning? En obalanserad ryttare kan vara liten och det ÄR lika jobbigt som en tung ryttare. Det är inte bara tyngden som är jobbigt för hästen , hur svårt är det att förstå?

Nu gör du bara dig själv löjlig.

Alla har väl rätt att rida om de kan se till hästens bästa och se till sin egen vikt och kunskap. En för tung människa SKA INTE rida, så är det bara. Det förstår du väl själv? Vem har sagt något om varannan person? :crazy:

Och nej, folk som har häst har inte alltid vett i skallen. Det är många som åker dit på diverse vanvårdsanmälningar varje år, många som rider sina hästar i full fart med pessoa utan en tanke på hästens hälsa, folk som fodrar för lite, folk med smällfeta shettisar som får fång varje år.

Nej just det, enligt dig så har folk som har häst vett i skallen. Alla har inte det, tyvärr!

Vart har jag skrivit att jag är bäst btw??

Varför? För att det skadar hästarna.

Håller med!
Jag skulle aldrig sätta mig på en för liten islandshäst och jag är inte så värst tung.
Med varranan person menar jag att eftersom du ansåg att alla inte har rätt att rida, är det ungefär varannan person som får rida om man följer dina linjer.

Ja visst jag kanske är löjlig, men jag bryr mig inte. En häst blir inte skadad av en ryttare, så länge ryttaren har en balanserad ridning och inte är allt för tung.Det du verkar ha fastnat på är att hästen ska komma först, och visst är det så. Men att en ryttare väger runt 100 kg är inte ovanligt, och inget problem för deras hästar. Vi kommer ingen stans med det här så d et är lika bra att lägga ner. Nu har vi förstått vad du tycker och tänker, och du har förstått hur jag tänker.

Att du sedan tycker att man plågar sin häst när man sätter sig på den får du tycka. Men som någon skrivit är det många topp ryttare som väger uppåt hundra kilo, no problems with that?.

Senast ändrad:

Fast vem säger att den islandshästen kommer hålla livet ut?

Jag har tyvärr sett en ruggigt stor människa på ett nätt litet halvblod som såg besvärat ut (såg på film så kunde inte säga till annars hade jag gjort det), det betyder inte att det är rätt. Bara för att det finns idioter till allt så betyder det inte att det är rätt.

Visst, det är hemskt när för stora ryttare sätts på fel hästar. Men med rätt häst blir det som villket annant ekipage som helst.

Vadå utan anledning? En obalanserad ryttare kan vara liten och det ÄR lika jobbigt som en tung ryttare. Det är inte bara tyngden som är jobbigt för hästen , hur svårt är det att förstå?
Nej det förstår jag.
Men så fort någon skriver att det inte är bra med för tunga ryttare, så skriver alltid någon liten jäkel att det minsann är värre med små och obalanserade ryttare än tunga välbalanserade ryttare, vilket egentligen inte hör till diskussionen.

Hur är det då med voltigehästarna? När den har 6 pers på ryggen?
Jadu, jag är inte så insatt i voltige.
Om hästen är riktigt vältränad för syftet och de som är på är balanserade, vilket de ju måste vara för att kunna göra allt det där så borde det inte vara någon fara.

En häst blir inte skadad av en ryttare, så länge ryttaren har en balanserad ridning och inte är allt för tung.
Sedärja, då tycker vi alltså egentligen samma?
Bara att vi har lite olika ramar.

Sedärja, då tycker vi alltså egentligen samma?
Bara att vi har lite olika ramar.

Precis, efter alla argument blir vi tillslut enade :D Ibland håller vi så hårt på våra egna argument, att vi anser att alla andras är fel, även om de är ungefär lika dana ;) Men jag tycker fortfarande att personer på 100 kg har all rätt att rida ..

Mjae.. vältränade 100kg människor kan absolut rida, på en häst musklad för ändamålet. Men 100kg nybörjare är aldrig bra.
Och väger man så mycket pga övervikt så ska man banta först, det är svårare att hålla fett i balans än muskler eller om man nu bara är lång.

Nu förstår inte jag alls.

100 kg är för mkt.
Men 6 personer är helt ok??? Som dessutom håller på o klänger runt. 6 pers är 300-400 kg ungefär???!

Förstår inte din logik alls.

Mjae.. vältränade 100kg människor kan absolut rida, på en häst musklad för ändamålet. Men 100kg nybörjare är aldrig bra.
Och väger man så mycket pga övervikt så ska man banta först, det är svårare att hålla fett i balans än muskler eller om man nu bara är lång.

Nepp, stor tjock nybörjare är lite mindre bra... Men annars tycker jag inte det är till problem, Med rätt häst som klarar av det! Men även tjocka är ju nybörjare någon gång.

Den vikten är ju självklart inte ok.

Den enda voltige jag sett var 3-4 pyttesmala små tjejer (iofs i min ålder men väldigt späda) med ruggigt bra balans, och då kan det väl vara ok en liten stund.
Men den balansen de hade har jag aldrig sett hos en ryttare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30