Ardenner och Nordsvenskar

Sv: Ardenner och Nordsvenskar

Själv har jag många kilos övervikt och det beror definitivt inte på vare sig lättja eller dumhet. När jag fyllt 40 gick jag upp 35 kilo under ett år. Utan att jag ändrade vare sig matvanor eller träningsvanor.
Då förstår jag inte varför du ser dig som en av dom jag syftar på? :D
Jag vet att du har god hand om dina fina hästar.
Tyvärr ändras ämnesomsättning m.m. ibland och man sväller upp, eller som min kompis som tidigare vägde säkert 130 och bara pang bom tappa ALLT :crazy: Knepigt!

Men jag tycker det är viktigt att göra sitt bästa för hästen genom att iaf försöka gå ned i vikt.

Tycker du gör ett jättebra jobb i att DUMförklara dig själv... Jag behöver egentligen inte ens visa eller påpeka nått ang ditt inlägg... du gör såna "snygga" antaganden och även i viss mån kränkande meningar att du gör dig dum själv inför många som läser... som jag skrev... det kommer bli många lååååånga timmar i ensamhet för dig på din topp i ditt glashus....
Glashus? Jag ser inte mig själv sittandes i ett sådant.
Som jag skrev så är inte jag heller smal, men jag skyller inte ifrån mig.
Jag tar ansvar för mig själv och mitt sätt att leva.

Men varför ska ditt bästa komma före hästens?
Om man nu är överviktig kan man väl försöka göra något åt det för hästens skull? Kanske finns en anledning till att din häst är "kamel" som du kallar det... :angel:

Och jag har väldigt många vänner, så ensam är jag knappast :D

Även stora välmusklade halvblod kan bära en hel del.
Stallchefen på ridskolan jag red på förut är närmare 2 meter och lär ju således väga en del. Spec eftersom han ändå jobbar i stall hela dagarna. Han har ett hbl på ca 185 skulle jag gissa på. Över 180 lär han vara alla fall, den hästen bär honom utan problem. http://www.pixbox.se/pic_show_id8886709.html

Hehe okey!

Hur är en kamel i personligheten då? :D
Jag vet ju hur de jag träffat er.

BTW drömmer jag lite om att skaffa kamel, alltså en riktig med pucklar! :D

Senast ändrad:

Jag har nu läst alla era svar och tagit till mig av dom som varit sakliga och respektfulla. Tack ni som kommit med hjälpsamma svar på min fråga.

Tyvärr har en del inlägg glidit alltför långt från ämnet enligt mig och attityden har varit onödigt hetsig. Jag trodde inte sådan stämning fanns på det här forumet men tydligen är det så. Jag ska tänka på det i fortsättningen när och om jag skriver fler inlägg.

Speciellt vissa inlägg ger aningar om en syn på överviktiga människor som är väldigt ledsam. Bara för att man är överviktig och har en önskan om att få rida så är man inte per automatik en djurplågare utan självinsikt.

Jag ställde ju faktiskt frågan om ryttarens tyngd för att jag INTE vill riskera att skada en häst då jag är medveten om att jag är tung och att en häst inte kan bära hur mycket som helst.

Nu lämnar jag den här tråden.

Ja, jag förstår varför du lämnar denna tråd. Jag vet inte ens var jag ska börja... eftersom detta forum svällar över av tjockis-hat. Hur kan vissa här sätta er till doms över veterinärer som säger att det är rimligt att hästen kan bära 20% av sin egen vikt? Borde inte dom veta bättre?

Lycantrope tex, du tycker att tjocka människor inte hör hemma på en häst. Var drar du gränsen? Är det den totala vikten som avgör, eller antal kg övervikt? Det verkar ju vara det sista du håller på, och då skulle jag säga att det du håller på med är fruktansvärt kränkande för alla oss som har en övervikt - INKL mot dig själv!

Jag blir så förbannad. Det är människor som ni som ser till att tusentals unga tjejer i det här landet får en störd syn på sin egen vikt och sin kropp. Jag var kraftig (70 kg) när jag började rida för 17 år sedan, fick av olika anledningar en störd kroppsuppfattning, fick bulimi och ätstörningar, och nu står jag här - 10 år senare, 60 kg tyngre, med en helt uppfuckad kropp och metabolism. Mycket tack vare samhällets inställning till kroppar som avviker från den gängse normen.

Jag är inte särskilt nöjd med min vikt idag, men jag är nöjd med mig själv. Och idag fick jag och mina 130 kg rida ut i skogen på en Irish cob, inbäddade i snö och med ett stilla snöfall. Det var helt underbart och alla människor borde få uppleva det med rätt häst. Jag skulle aldrig vilja sitta på en häst som inte klarar min vikt, jag var fruktansvärt nervös när jag satt upp -var rädd att hästen skulle lägga sig ned, men ledarna såg helt avslappnade ut och då får man lite på dem. De hade även Shire-hästar by the way, så om de tyckte jag var för tung för cobben hade de väl gett mig en sån.

Nej, sluta döma andra och sätt er in i andras situation. Det är sällan svart eller vitt här i världen, bara en jävla massa gråskalor.

Lycantrope tex, du tycker att tjocka människor inte hör hemma på en häst. Var drar du gränsen? Är det den totala vikten som avgör, eller antal kg övervikt? Det verkar ju vara det sista du håller på, och då skulle jag säga att det du håller på med är fruktansvärt kränkande för alla oss som har en övervikt - INKL mot dig själv!
Totala vikten givetvis. Det finns väldigt tunga normalviktiga människor med, kanske sådana som tränar väldigt väldigt mycket eller är långa och breda. Varför är det kränkande? Det är ingen rättighet att sitta på ryggen på ett djur. Jag tycker man ska vara försiktig, hellre för försiktig med tanke på att det handlar om levande varelser.
Och idag fick jag och mina 130 kg rida ut i skogen på en Irish cob, inbäddade i snö och med ett stilla snöfall. Det var helt underbart och alla människor borde få uppleva det med rätt häst.
Alla tycker vi olika, och jag tycker att 130 är alldeles för mycket. Hur kan man inte förstå det själv?

Det finns inte en rätt häst för alla, tyvärr, men det är så.

Nog för att det är grova hästar men de är inte riktigt avlade för ridning=bära på ryggen, utan för att dra tungt.

Alla människor ska inte rida helt enkelt, hästarna måste komma i första hand.
Handlar det om övervikt får man helt enkelt köra, promenera osv innan man kliver upp! Medan vissa är långa och välmusklade och tunga av den anledningen. Alla kan helt enkelt inte rida, enligt mig.

Jag har en bruksnordsvensk och nog har någon kompis på runt 100kg suttit på henne någon gång (klivit upp från pall, ALDRIG ska en sådan sitta upp från marken) men aldrig att jag skulle låta någon med den vikten rida henne.

Citerar: ALDRIG ska en sådan sitta upp från marken) men aldrig att jag skulle låta någon med den vikten rida henne. Slut citat

"En sådan"?!

Vad har du för fakta, vetenskaplighet bakom dina argument? Det låter mest som du tycker mycket!

Hästar är inte gjorda av porslin och tål mer än vad du gör sken av. Självklart anpassar man häst efter ryttare men visst klarar vissa hästar tyngre ryttare.

Jag har nu läst alla era svar och tagit till mig av dom som varit sakliga och respektfulla. Tack ni som kommit med hjälpsamma svar på min fråga.

Tyvärr har en del inlägg glidit alltför långt från ämnet enligt mig och attityden har varit onödigt hetsig. Jag trodde inte sådan stämning fanns på det här forumet men tydligen är det så. Jag ska tänka på det i fortsättningen när och om jag skriver fler inlägg.

Speciellt vissa inlägg ger aningar om en syn på överviktiga människor som är väldigt ledsam. Bara för att man är överviktig och har en önskan om att få rida så är man inte per automatik en djurplågare utan självinsikt.

Jag ställde ju faktiskt frågan om ryttarens tyngd för att jag INTE vill riskera att skada en häst då jag är medveten om att jag är tung och att en häst inte kan bära hur mycket som helst.

Nu lämnar jag den här tråden.

Lägg inte ner alltför stor energi på energitjuvar, det du undrade var i hästens bästa intresse sen att vissa människor inte har bättre vett utan svarar utan eftertanke och respekt för andra ska man inte ta illa vid sig av, troligtvis vet dom ej bättre.

Du ska kunna undra fritt utan att vara rädd för påhopp!! Ignorera istället de otrevliga och okunniga.

Självklart kan även vi som är lite rundare rida, det går alldeles utmärkt, kanske inte alla hästar men det finns en häst för alla;)

Hästar är inte gjorda av porslin och tål mer än vad du gör sken av. Självklart anpassar man häst efter ryttare men visst klarar vissa hästar tyngre ryttare.
Vad vet du om det? Jag vet att hästar tål mycket men att påstå att det finns en häst för alla är lögn. Borde inte hästarnas välmående komma i första hand?
Att tänka annat är egoistiskt. Det är snarare av respekt för hästen som jag svarar på sånt här. Hur kan man inte förstå det själv, och vila hästen väl?
Varför inte gå ner i vikt och göra ridningen trevligare för både häst och ryttare.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
438
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 729
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?