Jag känner att ni har lite väl svart-vitt tänkande vad gäller det här. Det finns så många nyanser som påverkar ens arbetsförmåga och vad ni skulle kalla arbetsmoral, som egentligen inte har med varken förmåga eller moral att göra. Det är inte så lätt att byta jobb för de flesta, ännu svårare att bli sjukskriven. Det finns en
stor gråzon som jag tycker ni verkar förbise lite väl lätt. Alla har inte den självinsikten ens att de förstår att de "har låg arbetsmoral" för att de inte trivs på jobbet eller inte mår bra.
Vårt samhälle är helt enkelt inte byggt för den variation av intressen, förmågor, och funktionsvariationer som finns. Jag har jobbat på flera jobb där jag gjort mitt bästa, men säkert uppfattats som lat av andra. Det var inte rätt jobb för mig men jag förstod det inte då.
Så nej, jag tycker inte att en ska jobba arslet av sig på ett jobb en inte valt eller inte kan välja bort bara för att det ska vara bra att ha hög arbetsmoral. Vi borde jobba mycket mindre, och jobba mycket mindre intensivt. Det borde inte vara prestige i att hela tiden göra mest och pusha sig hårdast. Detta är ett strukturellt problem, snarare än ett individproblem.
Visst finns det latmaskar, men precis som
@Nytant var inne på, så tror jag att det inte är så mycket ett personlighetsdrag som en konsekvens av en stor rad samhälleliga, sociala, och psykologiska faktorer.
Absolut är konceptet lathet äldre än modern kapitalism. Troligtvis kom det med jordbrukssamhällets intåg, då vi gick från 15-timmars veckor till konstant arbete. Nu är vi ju dock tillbaka i jägar- och samlarsamhällets överflöd, och borde jobba mycket mindre. Vi borde, enligt mig, vara på väg in i post-kapitalismen. Men tja, det verkar ju gå sådär
Jag tror inte vi blir helt andra människor bara för att vi kommer till jobbet? Är vi trötta, förvirrade, oengagerade etc på grund av anledningar utanför jobbet (eller på jobbet) kan vi inte bara stänga av det för att vi stämplar på.
Det är ju inte frivilligt, för 99% av befolkningen åtminstone. Folk måste jobba. Byta jobb eller sjukskriva sig eller vad som, det är inte så lätt. I en utopisk liberalistisk verklighet kanske det fungerar så som du beskriver, men så ser inte vårt samhälle ut.