Enya
Trådstartare
Bra att veta att inte lathet finns då tänker jag. Det underlättar när man både dömer andra för att vara lata =de är ju inte det, de mår bara inte bra, och sig själv för att vara lat= vilket man ju inte heller är, man mår bara inte bra.Det där har jag funderat mycket på. Jag undrar just om de där människorna finns. Om lathet finns, egentligen. Om det inte är ett vagt samlingsbegrepp för andra saker som man inte identifierat. Och vilka kulturella eller kanske rentav religiösa (ffa. kristna tänker jag) föreställningar är det som gav upphov till ordet? Vilket syfte fyller det? Det bidrar ju egentligen inte med mer information om den man beskriver, utan endast med dömande, ungefär som ordet "konstig". Konstig = du är fel för du är inte som jag tycker att du borde vara, lat = du är fel för du gör inte det jag tycker att du borde göra. Har tänkt på det mycket för egen del men även kring djur. T.ex. den typiska ridskolehästen alla kallade för lat – nu har vi lärt oss undersöka kringliggande faktorer som arbetsbelastning, enformiga uppgifter, felsittande utrustning, magsår, istället för att formulera det som en karaktärsbrist hos hästen. Är man uttråkad, understimulerad, överbelastad, trött, utbränd, saknar man tydlig motivation, syfte, mening? Eller saknar man kanske respekt för de man jobbar med, för yrket och arbetsplatsen i stort, för att man kanske inte jobbar med det man hade velat? Jag menar inte att det är oskyldigt att lägga över arbetsuppgifter på sina kollegor. Men jag tycker lathet är en otillfredsställande och väldigt ospecifik förklaringsmodell.
Fun fact, jag googlade lite på frågan om lathet finns och det verkar ha skrivits en del om det.