Arabsto med galoppstam

Sv: Arabsto med galoppstam

Kul med bilder på Top Flyte barn!

Ni som känner honom - lämnar han bara skimlar? Jag trodde jag läst det någonstans men så såg jag en saluhäst efter honom som är fux. På bilder som åring ser den inte ut att skimmla. Jag tror att det är den i det nedre vänstra hörnet på din bild.

Top Flyte (US) är homozygot skimmel (GG) så han lämnar endast skimlar. I SAHF:s stambok finns 13 registrerade avkommor. Endast en uppges vara fux (vilket då är felaktigt).

Top Flyte har betäckt 10 ston av grundfärg (brun, fux, svart el svartbrun) och 3 skimlar. Om han var heterozygot skimmel (Gg) skulle hälften av avkommorna som har moder av grundfärg inte bli skimlar, i detta fall statisktiskt sett 5 stycken.

Och betäckning heterozygot skimmel x heterozygot skimmel resulterar i att var 4:e avkomma blir av grundfärg, dvs icke skimmel (gg).

Nu har jag namnet på första hästen till vänster på nedre raden: NOTOS, född 2008 (u. Pamill SE e. Pamir SE). Fotot är taget 2009.

Trådskaparens häst är den i mitten på nedre raden: PAMILLJAH, sto född 2007 (u. Pamill SE e. Pamir SE). Fotot är taget 2008.

Just galopplinjerna är ju mer "bevisat hållbarare" hästar med prestationer i flera led i både galopp, distans och jag vet att flera hästar har haft riktigt trevliga gångarter i din hästs stam, morfar Pamir har ju otroligt brett användningsområde bland avkommorna.

Finns det verkligen hållbar statistik när det gäller detta? Jag har försökt hitta det, men inte lyckats. Eller är det bara en "allmän uppfattning"? Inte för att det egentligen är fel med allmänna uppfattningar, de kan också vara rätt...

När jag har frågat galoppuppfödare vad de tittar efter och vad som har betydelse, exempelvis hur en bra galoppörs exteriör ska se ut, så säger de bara "det enda som betyder något är vinnarskalle". Det stämmer säkert, men är det någon garanti för hållbarhet?

Carina på Silver Arabians

Knappast bara vinnarskalle. Snarare så att det är det som behövs för att gå från topp till elit.

En bra bakkärra är viktigt, likaså att benen är någorlunda korrekta. Sabelbenta, kohasiga och parallellförskjutna är inte alls bra.
Sen en förmåga att i galopp "lägga sig ner" och springa, och inte gå med huvudet i vädret, har även det med exteriör att göra.

Sen finns det ju undantag med riktigt fula och skeva hästar som blir bra, men att avla vidare på dom är väl inte helt korrekt.

Knappast bara vinnarskalle. Snarare så att det är det som behövs för att gå från topp till elit.

En bra bakkärra är viktigt, likaså att benen är någorlunda korrekta. Sabelbenta, kohasiga och parallellförskjutna är inte alls bra.
Sen en förmåga att i galopp "lägga sig ner" och springa, och inte gå med huvudet i vädret, har även det med exteriör att göra.

Sen finns det ju undantag med riktigt fula och skeva hästar som blir bra, men att avla vidare på dom är väl inte helt korrekt.
Som sagt inte mina ord alls, utan det svar jag fick på min fråga... :) Personligen tycker jag att det borde vara som du beskriver det, men jag kunde inte få det bevisat av dem. Det jag frågade var i och för sig inte "hur vet man om det är en hållbar galoppör?", utan "hur ser en vinnare ut?"...

Anledningen till att jag frågade var att jag hade en unghingst hemma med polsk galoppstam som jag funderade på att prova på banan, men eftersom jag ogärna "famlar i blindo", så ville jag ha lite koll på om det var någon idé för att inte bara kasta bort pengarna det skulle kosta.

Han var den mest korrekta jag fött upp och rent fysiskt var han ett praktexemplar. Nu blev det inte så i alla fall, utan han är såld och har förhoppningsvis en strålande distanskarriär framför sig. :)

Finns det någon statistik på att galoppstammade är mer hållbara, eller är det som jag tror en åsikt "att det måste bara vara så"?

Carina på Silver Arabians

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 248
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 916
Senast: lizzie
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 412
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka