Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir så glad se er, vet hur jobbigt det varit tidsvis.
Du gör ett så fruktansvärt välgjort jobb, all cred till dig och din kille.
Bravo!

Tack! Ja, denna häst har verkligen gjort mig ödmjuk och medveten om mina brister. Jag trodde uppriktigt att jag var väldigt duktig med unghästar och heta hästar och det kom som en chock när det gick upp för mig att så inte alls var fallet. Jag har bara varit bortskämd med superfina unghästar och fullblod, som gett mig en felaktig självbild... :angel:

Men det gäller ju att ändra planen och sätta utmaningarna på en realistisk nivå, som både jag och hästen klarar. Och visst blir man stoltare efteråt!

Tack! Ja, denna häst har verkligen gjort mig ödmjuk och medveten om mina brister. Jag trodde uppriktigt att jag var väldigt duktig med unghästar och heta hästar och det kom som en chock när det gick upp för mig att så inte alls var fallet. Jag har bara varit bortskämd med superfina unghästar och fullblod, som gett mig en felaktig självbild... :angel:

Men det gäller ju att ändra planen och sätta utmaningarna på en realistisk nivå, som både jag och hästen klarar. Och visst blir man stoltare efteråt!
Inte tror jag du är dålig på unghästar!
Däremot tror jag många gör tabben att tro, att man kan hålla samma modell på alla hästar, missar att hästar är totalt olika individer, men det finns ett antal modeller som ändå är "lika".
Precis som vi. Introverta, extroverta, känsliga, tuffa, mjuka. Signalkänsligheten är så olika!

Utan att döma personens val: hur resonerar ni kring ämnet? Äta häst?

Jag är vegetarian och har varit det i snart 30 år. Men äta häst, nej, det har jag aldrig någonsin kunnat tänka mig, inte ens när jag var vanlig köttätare.

Hör till att jag kommer från en kultur där det anses ociviliserat att äta häst. Jag är nog starkt präglad av den.

Kan inte heller tänka mig att jag skulle låta andra käka upp Moona när det är dags. Hade jag råd skulle jag låta kremera henne och ta hand om askan, förmodligen blir det inte så, men hamna på en tallrik, nej.

@waldorff

jag tycker hästkött är äckligt, om jag hade ätit hästkött hade jag garanterat inte ätit min gamla vän, men en häst jag inte har haft någon relation till hade jag kunnat äta.

Jag äter hästkött.
Men jag skulle inte vilja slakta o äta en av mina.
Hästköttet fick ju faktiskt något positivt ut av lasagne skandalen. Mer efterfrågan.

får man vara med om man har en korsning…. arabiskt fullblod och holsteiner

mOrfXGA.jpg

qM66I8N.jpg

Här är en till som äter hästkött. Som sagt tidigare tycker jag det är bättre att ta vara på det kött som finns, taget av (häst)djur som blivit välskötta, älskade och omhändertagna under hela sitt liv - än att massproducera och föda upp köttdjur som i många fall lever undermåligt, trångt, ser knappt dagsljus och ibland även ges mer antibiotika än vad som hade behövts - eftersom de blir sjukare när de inte får leva naturligt. Gäller förstås inte alla, men jag har sett för många.

Mina hästar går alla till användning efter att de vandrat vidare. Jag äter dem inte själv men någon annan får gärna göra det. Hästar jag inte haft någon relation med kan jag äta själv.

Här är en till som äter hästkött. Som sagt tidigare tycker jag det är bättre att ta vara på det kött som finns, taget av (häst)djur som blivit välskötta, älskade och omhändertagna under hela sitt liv - än att massproducera och föda upp köttdjur som i många fall lever undermåligt, trångt, ser knappt dagsljus och ibland även ges mer antibiotika än vad som hade behövts - eftersom de blir sjukare när de inte får leva naturligt. Gäller förstås inte alla, men jag har sett för många.

Mina hästar går alla till användning efter att de vandrat vidare. Jag äter dem inte själv men någon annan får gärna göra det. Hästar jag inte haft någon relation med kan jag äta själv.
Håller med. Ju mer hästkött som konsumeras i Sverige, ju mindre hästar som får åka på traumatiska slakttransporter söderut. Gillar du din vän - ät upp den (eller nåväl, låt någon annan göra det).

Igår fick vi ett litet hingstföl här på gården. Han har lång hals och är väldigt typad, och ser ut som ett "Filleföl" :D:love:

Bilder får ni vänta lite på då han har legat lite tokigt i magen och ser inte så snygg ut i benen just nu, men han har redan rätat upp sig en hel del, så det går framåt!

Grattis, det var en lång väntan! Men det viktigaste är att allt gick bra ju! Springer snart omkring ett helt gäng fuxiga Fille- pojkar, plus en liten tjej också, förstås ...:)

Classify kommer bli skimmel ;)

Jätte lång väntan! Och juvret var klart väldigt länge... Och så väljer hon att föla en iskall natt när jag jobbar dessutom!

Pelle kommer han kallas förresten. Han har bara 3 sysslor, full galopp, sova och äta. Idag var han lite social iaf, bet lite i mig när jag stod ivägen för honom... Bestämd herre!

OT, Fille har gått på bete och vilat... Han är TJOCK!

Jag hade turen att bli fångad på bild med Galishimo. :love: Vi håller på att träna in galoppen och självklart så slutar kamerans batterier att fungera alldeles precis när det var dags... :banghead:

10461907_10203974711438365_986708135_n.jpg

_DSC0531.JPG

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V