Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Nej jag behåller nog hästarna som ohotad enda religion ;)

Hänger ut oss lite:

http://youtu.be/hjZydE7oqNY

Har bestämt mig för att ta mig i kragen ordentligt och faktiskt ta upp frihetsdressyren igen. Det har var alltså träningspass nr 1 som synes :p

Tänkte filma all träning så man kan få följa utvecklingen (framåt förhoppningsvis, haha!).

1229835_10201839278646707_900473839_n.jpg

1239906_10201839278566705_121827071_n.jpg

Arabprinsen som tror han e hingst :D

Hoppas du kommer visa de fortsatta passen också, himla kul att se! Och den lille gule huliganen livar ju upp stämningen hela tiden!:D

KL
Ang uppställning på utställning.
Ska man verkligen ställa upp araben med bakbenen flera meter bakom sig?
Jag vet ju att man gärna ser att bakbenen blir lite bakom då överlinjen blir bättre men vissa hästar ställs ju upp så de knappt kan stå med hela bakhoven i, nästan på tå.
Ska man ställa hästen i brygga eller kan man ställa upp den lite mer "normalt"?

Allt beror ju på hur hästen är byggd. Man försöker ju ställa upp hästen så fördelaktigt som möjligt. Har du tex en häst som är överbyggd så kanske inte det syns lika bra om bakbenen är långt bak.

Har man en häst som är lite för kort så kan man även då sträcka ut den så att den ser längre ut.

Tyvärr finns det rätt många hästar som är överbyggda, så många ställs ju upp med bakdelen långt bak. Men med en bra byggd häst som sitter ihop bra så ska det inte "behövas".

Min mors Pontus ställdes ju upp med bakdelen långt bak, han är ju åring och lite överbyggd.
Bild på hans uppställning, tittar man inte jätte noga så kan man nog missa att han är överbyggd, och tyvärr så kollar ju inte domarna så supernoga.

21403_368856696575598_491961561_n.jpg

KL

Vad har ni för sadlar till era araber? Hade en sadelutprovare ute i helgen. Hittade inget som passade alls. Angelique har ju en rak kort rygg, ingen manke och är lite rund efter sommaren. Hennes tips var 1. att prova och träna Angelique med bland annat tömkörning så hon kanske blir lite smalare och sätter lite mer muskler istället, 2. Byt häst till nåt större....

Just nu testar vi tips 1 och kommer tömköra mer och se om hon tappar lite fett och sätter lite muskler, förhoppningsvis kanske det gör det lättare att hitta sadel. Tips 2 är inte planen alls. Jag hoppas fortfarande att angelique växer till ca 150 (är ca 145 nu och något överbyggd) och hon känns inte för liten för mig när jag sitter på henne... Men jag känner ändå att jag blir nojig, har jag köpt en för liten häst? :S (Att vara 166 cm över marken, med en vikt på strax över 60 kg, så tycker jag inte att jag behöver ha större häst än en maxad d-ponny...)

Jag har i alla fall kommit på det bästa sättet att bli nojig om man inte är det innan. Skaffa häst! Jag är nojig konstant känns det som.

Håller med om det där med konstant nojande... Du kan knappast vara för stor för din Angelique i alla fall. Kanske kan det vara värt för dig att kika på bomlösa alternativ, där brukar det vara lättare att hitta korta sadlar. Jag har själv en Sensation G3 till min och ska prova en Star Trekk dressyr senare i höst när jag fått hem den :)

Nej du har absolut inte köpt för liten häst, vad dumt av sadelutprovaren att säga så :mad:

Jag köpte och sålde 8 sadlar innan jag hittade rätt till min Greta. Hon fick en måttbeställd Arabian. Hon ser inte riktigt ut som din häst i ryggen. Det gjirde dock min förra arab, en valack. Rund, sprikrak, superkort och ingen manke. Han hade en bomlös Freeform, fast jag gillar inte själv att rida i bomlösa.. Jag köpte också en Thorowgood T4 Endurance till honom som låg bra, fast hann inte rida så mycket i den innan han dog.

Andra märken som brukar vara bra till sådana ryggar är Morris & Nolan, Globus clic. Arabians standardbom passar antagligen också, de är framtagna för arabryggar. Lycka till!

Jag försöker desperat att hitta något annat än bomlöst till henne, jag är inte överdrivet förtjust i dem och det känns som en bomsadel är mer lämpad för inridningen. Men just nu så är det barbackapadd eller barbacka som gäller... och det funkar bra till att sitta lite i skritt, men nada stabilitet, så jag hade ju velat ha en bra sadel för att komma lite längre med inridningen.

Så nu hoppas jag att vi hittar en sadel vid nästa försök. Angelique kommer bli en fena på det här med tömkörning om inte annat... Tänkte ta och tömköra henne över lite markbommar idag eller imorgon. Hon tycker om bommar så jag tänkte att dels får hon lyfta på fötterna och dels så kanske det blir lite roligare. Hon är jätteduktig både i skritt och trav, känslig liten donna bara, man behöver ju knappt ta i henne så har hon förstått vad hon ska göra. Ibland räcker det med en tanke. :) Tycker om min lilla fröken, hon är underbar. Så jag har inte en tanke på att byta ut henne.

Haha underbart med pigga gamlingar :D

Jen84 lycka till med sadelletandet, klart du ska behålla din fina prinsessa, ni hör ju ihop ju :)

Jaaa, han tror att han är störst snyggast och vackrast, de tycker tyvärr stona också :/

Han är väldigt hingstig tyvärr fastän han är kastrerad.. Som tur är han i alla fall snäll att hantera och har en enorm personlighet:)

Till Pselma har jag en Trekker inspiration. Fille kommer få en WOW-sadel är tanken. Jag har provsuttit och den är :love: Men Fille får ridas in lite mer innan jag provar ut en sån till honom. I dagsläget rids han i en sportssaddle och en Trakker Master, men trekkern är för vid för honom, så jag ska se om jag kan padda upp den o få det att funka. Annars får kanske Pselma byta sadel då hon börjar växa ur sin, så kanske att mastern funkar bättre för henne då.

Absolut! Jag har varit o klämt o känt ett antal ggr, och provsuttit olika säten o så. Stackars ÅF, jag kommer bara dit och upptar massa tid, men köper ingen sadel ;)

Men det är ju en nätt liten summa, och så länge jag är behovare vågar jag inte ta en sadel på avbetalning heller. Men imorgon vet jag hur det blir med min anställning, eller på fredag. Har jag tur så kan jag våga mig på att köpa en sadel om några månader :D

Hej!

Jag har en måttbeställd jensen classic till min, hon är rakryggad, tunnrund över ryggen (även som musklad och smal!), kortryggad, men har iaf äntligen fått lite manke.

Innan har vi haft en Morris&Nolan, ponnyvariant som funkade i säkert ett år. Provat en hel bunt sadlar, de flesta för smala eller för långa.

Om din pålla är åt det bredare hållet kan det vara värt att tänka på att de flesta bomlösa har em pommel längst fram och den kan också vara för smal (det är dom för min.. bomvidd 38 tror jag hon har nu).

/Lavinia, som ska skicka sin sadel på omstoppning/omvärmning av bommen, så fort hon lyckas få hem sadeln från stallet

Jag hoppas ju att Angelique ska bli lite mindre rund när sommarmagen har försvunnit, men jag tror inte helt ärligt att det kommer göra jätteskillnad, men jag hoppas att jag har fel. Om inte annat så kanske det blir annorlunda med lite muskler på henne...

De sadlar vi provade var för trånga, eller för långa. Vi hittade en lippo allround mot hopp som satt ok, men inte helt 100... Så vi får väl se om vi har ett annat läge om någon månad.

Igår tömkördes hon i alla fall. Var jätteduktig i både skritt och trav, jobbar lugnt och sansat, söker ett lätt stöd på bettet och lyssnar kanonbra. Däremot förstod hon inte riktigt vitsen med att promenera eller trava över bommar, men det kanske kommer... Om inte annat så var bommarna väldigt bra för att träna halt utan att ställa upp sig snett och för att kunna kolla att hon verkligen rör sig på ett rakt spår och inte vinglar iväg.

Aliah, visst är det Etman som är pappa till din prins? Otroligt lik honom!:d Gillar de stora ögonen, den relativt raka profilen men ändå kilformat huvud och den långa fina halsen!

Synd att du inte fanns i närheten, annars hade du kunnat komma på besök här, jag har ändå 4 olika bomlösa sadlar hemma för tillfället :)

(Är det bara jag som misstänker att sadlar förökar sig????)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
379
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka