Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabiska Fullblod

Har inga färska bilder, men lägger upp en från i november när jag hade gått med på att försöka efterlikna en speciell bild och rider utan hjälm och i konstiga kläder ...:D

539115_632946133403620_1424669838_n.jpg

Men va fint ni matchar varandra :)

Nu har jag lite bilder på mitt djur.

Det började alltså med att han fick kala fläckar bakom ganascherna, efter någon dag blev det riktigt svullet, sprack upp och blödde. Sen blev det samma sak mitt på halsen, dessa "fläckar" var först så de har hunnit läka ihop nu:

IMGP3505.JPG

Sen blev det samma sak bakom örat och mitt på ganaschen på den här sidan av huvudet. Det senaste som sprack upp är det man kan se precis i början på halsen, det är det enda stället som fortfarande är lite blodigt.

IMGP3500.JPG

IMGP3491.JPG

IMGP3489.JPG

Inga nya fläckar på tre dagar nu! :banana:

Förutom de här då:

IMGP3498.JPG

IMGP3506.JPG

So there you have it. Känns som att det med lite tur är borta om en vecka, det på halsen och huvudet i alla fall. Vad skulle ni ha gjort åt det andra?

Det känns som en allergi/reaktion?
Heter det blåklöver...? Det ser väldigt typiskt ut måste jag säga. Min häst svällde upp och sprack på benen.

Ärligt talat: jag vet inte.
Veterinär pratade om en massa växter men sammantaget var misstänkt förgiftning/reaktion av växter av diverse namn...

Det var nämligen en grej jag tänkte på själv, det finns inga klöversorter i hagen men det skulle ju kunna hända att någon sträckt fram en klöverbukett som han då "råkat" äta av.

Som sagt är det många som går förbi och försöker klappa dem över tråden och även mata dem. Till mitt stora förtret.

Det skulle ju också förklara varför Fester fortfarande är symptomfri.

Hm.

Kanske, det är en möjlighet!
Min häst fick svullna ben (som sprack som zebramönster) och små utslag, prickar i munnen.

Och! Vi hade inga sorter i hagen vad vi såg heller...

Kan säkert vara det du beskriver, Walldorff, men det liknar mycket det som jag skrev om att inhyrningen hade här. Dock hade hon inget i karlederna, vad jag minns.
Det verkar också som om detta går över snabbare än vad det gjorde på henne!:)

.... och så måste jag tipsa om det som vi alltid använder här numera, till mugg och småsår och utslag; honung!

Riktig svensk honung som inte är utspädd eller behandlad med något. Den är svamp/bakterie/virusdödande och drar också ut var och geggelimojs om man lägger bandage. Men på sår och mugg smörjer jag ett rejält lager utan att lägga bandage. Tvättar med vatten, torkar och smörjer på.

Jättebra, vi har behandlat flera läbbiga sår på oss själva också med honung, maken som är en hejare på att såga sig i fingrarna och sånt har konstaterat supersnabb läkning med hjälp av honung ett antal gånger.

Det tror jag också, min ena häst får såna sår på benen om han får i sig alsikeklöver eller johannesört.

Att den andra inte reagerat säger eg ingenting, han kanske inte ätit det samma eller är mindre känslig?

*kl*

Johannesört finns det relativt mycket av i Dalarna och den kan ge fotosensibilisering, dvs man blir känslig för ljus på samma sätt som när man äter vissa sorters antibiotika.

Saxat från SVA angående symptom på alsikeklöverförgiftning:

Framför allt fotosensibilisering. Övriga symptom på alsikeklöverförgiftning hos häst kan vara dålig aptit, depression och slöhet, uttorkning, förhöjd kroppstemperatur, ödem i nedre delen av benen, gulsot, diarré, blödande hudutslag och sår i munhålan. Generellt återhämtar sig drabbade hästar fort från både hud- och leverskador om det foder/bete som innehåller alsikeklöver tas bort, men enstaka dödsfall har förekommit.

@Fjellheim: Hoppas han blir bra fort!

+ ni andra, tack för engagemanget :)

En av anledningarna till att jag flyttade hästarna till denna hagen, trots att den är över två mil hemifrån mig, är att Fester har haft återkommande problem med fotosensibilisering pga johannesört.

Han mår prima numera tack vare flytten.

Idag hittade jag alsikeklöver i diket på andra sidan vägen. Min teori är nu att någon matat dem över tråden (och helt enkelt bara gett till Erucj då Fester är mycket mer skeptisk till viftande barn och människor överlag :p).

Jag ska sätta upp "arga" skyltar så detta inte händer igen.

Han ser bättre ut för varje dag så förhoppningsvis är detta inom kort ett minne blott. Fick jag nästan till ett rim också :D

Men oj vad jag missat, och otäckt, Fjellheim! Vilken tur att det börjar gå tillbaka, hoppas det fortsätter så. Och sätt upp en (eller flera) skyltar om att de inte får mata hästarna, fy!

Det är en av anledningarna till att jag ibland tycker det känns lite jobbigt att ha en översocial häst, tänk om det skulle komma någon till hagen som är ute efter att skada hästarna? Då skulle Noohr vara först framme...

Ja jag byggde ju en ganska :angel: stor hage så det får bli minst 5-10 skyltar tror jag.

Tycker också att det är väldigt obehagligt när de är så godtrogna och kontaktsökande att "vem som helst" kan locka till sig dem, hu... :crazy:

Man vill ju att de ska bete sig så här när jag kommer men inte annars.

IMGP3483.JPG

Tacka vet jag Fester, det är mammas pojk det. :laugh:

IMGP3486.JPG

Det är absolut ett problem om man har hästarna längs allmän väg eller i turområden där det går mkt folk förbi. Man vet aldrig vad folk kan hitta på att ge till hästar, ruttna äpplen och mögligt bröd har jag hört att folk har gett hästar. :crazy:

Den enda vägen mina står nära (50-100 m) är vår enskilda grusväg, blindväg men på sommaren kan det gå en del turister förbi. Mirald står i grushage pga att han har PPID och eftersom han absolut inte får matas med vare sig äpplen eller gräs så har jag satt upp en stor skylt: MATA EJ HÄSTEN

Du får göra några såna och sätta upp!

Vilken underbar bild, den första med hästarna som kommer springande i solnedgången :love:

Och samtidigt är det ju bl a därför vi älskar våra arabhästar, för att de är så sociala och älskar människor ... På gott och ont, men mest på gott tycker jag ändå!
Har också funderat i de banorna, att det vore lätt för någon idiot att skada eller fånga dem. Men så tänker jag att de är hypersnabba i tanken och känslan och reagerar på det som KÄNNS konstigt- undrar om någon skulle hinna göra något?! Om någon främmande person kom in i hagen och hade något konstigt i handen- nja, jag undrar om han/hon hade kommit tillräckligt nära ....

Däremot mata över staketet, det lär ju knappast uppfattas som hotfullt!:d Så skyltar är nog en god ide.

Mina araber är vääääldigt sociala när det kommer till mig och min familj, samt personer jag presenterar för dem.

Men stannar någon utanför hagen och försöker locka på dem så lyfter de inte ens huvudena. En bekant var utanför hagen och ville hälsa på dem. Hon tyckte de var grymt osociala :D

Här är ett av många små konstverk som växte upp i gräset idag :angel:

20130922_140057.jpg

Som av en händelse stod det två kvinnor och ett barn utanför hagen när jag kom dit idag. Barnet ville mata hästarna och hon hade plockat ihop en bukett av kamomill, asp, klöver och lupin :crazy:

Jag lät ungen klappa hästarna och förklarade under tiden varför man inte får mata dem. De visade sig vara Jehovas vittnen så de ville förklara ett och annat för mig med... :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 369
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
4
· Visningar
383
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka